زهرا نژادبهرام:

حرکت رو به جلو مدیریت شهری در حوزه زنان/ اختصاص بخشی از بودجه ۹۹ به زنان/ در تابلوهای شهری تهران نگاه برابر جنسیتی مشهود است

۱۳۹۸/۱۲/۱۹ - ۰۵:۴۲:۴۳
کد خبر: ۹۷۴۹۲۴
حرکت رو به جلو مدیریت شهری در حوزه زنان/ اختصاص بخشی از بودجه ۹۹ به زنان/ در تابلوهای شهری تهران نگاه برابر جنسیتی مشهود است
عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به برخی محدودیت‌ها که برای زنان در جامعه وجود دارد کارنامه مدیریت شهری برای استفاده از ظرفیت زنان را قابل قبول دانست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ 8 مارس روز جهانی زنان است در این خصوص این سوال مطرح می‌شود که زنان از حضور در جامعه و محدودیت‌های موجود چه تصویری دارند؟ دراین رابطه به سراغ زهرا نژادبهرام، فعال زنان و عضو شورای اسلامی شهر تهران، رفتیم. او با اشاره به برخی محدودیت‌هایی که به عنوان زن در مدیریت شهری متحمل شده نوید حرکت رو به جلو برای استفاده حداکثری از بانوان در شهرداری تهران را داد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین با بیان اینکه 70 درصد فقر جهانی زنانه است از اختصاص بودجه برای زنان در سال 99 خبر داد.

نژادبهرام در ادامه دستاورد مدیریت شهری پنجم برای بهبود شرایط زنان در فضای شهری را خوب ارزیابی کرد اما این اقدامات را کافی ندانست.

بازنگری در الگوها و نگرش‌ها جهت کاهش محدودیت‌ها برای زنان

زهرا نژادبهرام، عضو شورای اسلامی شهر تهران، در رابطه با محدودیت‌هایی که طی دو سال اخیر به عنوان یک زن به واسطه حضور در مدیریت شهری ایجاد شده، گفت: محدودیت‌ها زیاد است ولی سعی می‌کنیم خیلی از این محدودیت‌ها را نبینیم و از برخی محدودیت عبور کنیم و در مورد برخی دیگر می‌گویم اشتباه کردیم اما معتقدم این محدودیت‌ها در یک الگوی تاریخی و جهانی پیچیده شده که زنان و مردان فکر می‌کنند برتری مردان در روابط اجتماعی جزو اصول خلقت است و این نگرش ها احتیاج به بازنگری دارد.

90 درصد مردم جهان نگاه جنسیتی دارند

نژادبهرام با اشاره به برخی تحقیقات عنوان کرد: بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده از سوی سازمان ملل در مورد نابرابری جنسیتی در جهان نشان می‌دهد که نزدیک به 90 درصد مردان و زنان باورهای جنسیت زده علیه زنان دارند. جالب است اکثر پاسخ دهندگان به پرسش‌ها معتقد بودند که مردان توان بیشتری برای رهبری سیاسی یا مدیریت شرکت‌ها دارند آنها تحصیل در دانشگاه را برای مردان با اهمیت‌تر از زنان می‌دانستند و اعتقاد داشتند اولویت بازار کار باید با مردان باشد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: بر اساس این تحقیق از هر 10 نفر 9 نفر از جمله زنان حداقل یک باور جنسیت زده علیه زنان داشند. پیش داوری‌های جنسیتی مهمترین مشکل جامعه امروز است فارغ از توسعه یافته بودن کشورها یا در حال توسعه، فارغ از انکه در شمال باشند یا جنوب، فارغ از انکه در حال جنگ باشند یا در صلح فارغ از آن‌که بیمار باشند یا سالم و از همه مهمتر فارغ از انکه زن باشند یا مرد؟!

او تصریح کرد: دراین شرایط بهتر نیست یک بار دیگر آموزه‌های خود را بازخوانی کنیم و بار دیگر به الگوی تاریخی و اشتباهی که جهان را دستخوش آشفتگی و ظلم و نابرابری کرده طعنه‌ای بزنیم از سر تلنگر که این الگو قادر نیست آینده خوبی را برای بشریت تدارک ببیند! جهان را انسان می‌سازد و هیچ تفاوتی در خلقت زن و مرد نیست و هیچ اولویتی جز برابری فرصت‌ها برای هر دو جنس نیست.

نژادبهرام افزود: نیاز  داریم به زنان به عنوان یک مقام انسان احترام بگذاریم در روابط‌مان به ماهیت انسانی توجه کنیم. این ادبیات از طریق الگوی رفتاری در تمام جهان وجود دارد و متاسفانه این الگو از طریق زنان با تولید می‌شود.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: مردان هم این افکار را باز تولید می‌کنند اما آنچه واضح است این است که از قرن بیستم تاکنون برای حق برابری میان زنان و مردان تلاش‌های بسیاری شده و خواهران ما در سراسر جهان سختی‌های بسیاری کشیده‌اند و یا کشته شده‌اند. پس از گذشت بیش از یک قرن به نظر می‌رسد باز هم برای رسیدن به این تفکر زمان زیادی را باید پشت سرگذاشت اما تا امروز همچنان با نابرابری در فرصت ها روبه رو هستیم.

70 درصد فقر جهانی زنانه است

نژادبهرام با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد فقر جهانی، زنانه است اظهار کرد: در رابطه با فقر زنان با چالش‌هایی مواجه هستند برخی اتفاقات آنها را فقیرتر و ناشاداب‌تر می‌کند. سختی‌هایی که زنان آواره سوری و دختران سوری می‌کشند با مردان برابر نیست و نمی‌توانیم بگوئیم رنجی که زنان از خشونت می‌کشند با سایرین یکسان است همه اینها در لابلای روابط نهادینه شده است؛ روابطی که می‌گوید مردان برتر هستند و اینجاست که ما زنان باید باورها و نگاه‌ها را بازنگری کنیم.

باید استفاده از ظرفیت زنان بزرگترین دستاورد مدیریت شهری باشد

او در ادامه این گفتگو با اشاره به فعالیت‌هایی که طی دو سال اخیر در مدیریت شهری برای رسیدن به برابری فرصت میان زنان و مردان انجام شده است، گفت: خوشبختانه شورای شهر تهران نگاه حمایتی در رابطه با زنان داشته و به سمت رفع تبعیض حرکت کرده است این نگاه شامل خانم‌ها و آقایان عضو شورا بوده و مردان عضو شورا در خیلی از این موارد به دفاع از آن پرداخته‌اند.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در این رابطه مدیریت شهری بودجه برای زنان کارآفرین، برای رفع فضاهای بی دفاع شهری و سایر مواردی که با زنان در ارتباط است اختصاص داده‌ و شهردار خوشبختانه در این زمینه نیز متمرکز شده است. مهمترین کاری که شهرداری می‌تواند انجام بدهد استفاده از ظرفیت زنان است بر اساس برنامه پنجم نیز باید از این ظرفیت استفاده کرد.

او ادامه داد: شهرداری توجه بسیاری نشان داده ولی استفاده از این ظرفیت‌ها کافی نیست و باید ادامه داشته باشد. در مسیر بهبود هستیم بدین ترتیب طی سال‌های اخیر تعداد مدیران و معاونان زن افزایش پیدا کرده پاز این رو دو شهردار در منطقه ۷ و ۸ از زن هستند ولی معتقدیم که همچنان فاصله زیادی داریم و اقدامات زیادی باید در این زمینه انجام شود.

در تابلوهای شهری تهران نگاه برابر جنسیتی مشهود است

نژادبهرام با بیان اینکه شهردار تهران وقتی می‌خواهد خانمی را جابجا کند نگران است و یا زمانی که می‌خواهد مدیر زنی را معرفی کند با افتخار این کار را انجام می‌دهد، گفت: امیدواریم معاون سابق شهردار که زن بوده مجددا بازگردد در هر صورت رویکرد کلی شورا در حال حاضر رفع تبعیض و استفاده از ظرفیت‌ها و منابع است.

او با اشاره به اینکه امروزه در سطح شهر نگاه برابر میان زنان و مردان مشهود است، اظهار کرد: تابلوهای شهری به صورت واضح، صریح و آشکار تعادل جنسیتی را نشان می‌دهند از بازی‌های المپیک تا جام جهانی از اتفاقات ناگوار شهادت سردار سلیمانی تا سقوط هواپیمای اوکراین همگی نشان از این امر دارد و برآیند تفکر مدیریت شهر این است. تابلوهای شهری به صورت کامل از سوی 21 عضو شورای شهر تهران رصد می‌شود و این موارد را نیز تذکر می‌دهیم.

اختصاص بخشی از بودجه 99 به زنان

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بودجه 99 شهرداری تهران گفت: بودجه برای افزایش سطح بهره‌وری زنان و استفاده از ظرفیت‌های موجود نیز مواردی را در نظر گرفته است از این رو مورد شرح تعداد زنان را در سطوح مختلف افزایش خواهد داد و فرصت های بیشتری در اختیار آنان قرار خواهد گرفت. همچنین امکانات آموزشی برای ارتقاء در نظر گرفته می‌شود. همچنین در مدیریت شهری مدیران زن حذف نمی‌شوند بلکه جابجا می‌شوند.

نژادبهرام با اشاره به فضای بی‌دفاع شهری اظهار کرد: برای بررسی و کاهش فضای بی‌دفاع شهری بودجه لازم در نظر گرفته شده و در این زمینه تلاش‌های زیادی انجام می‌شود همچنین اقدامات خوبی از سوی معاونت اجتماعی و نوسازی انجام شده و خانم بهروز آذر  به عنوان مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران نیز در این زمینه باید توضیح بدهند.

مدیریت شهری به سوی جلو در حرکت است

او افزود: دوره پنجم به رغم کاستی‌ها و محدودیت‌های منابع و نگرش‌های کلان و باورهای جهانی اما به سوی جلو حرکت داشته است و می‌توانیم بگوئیم که هیچ گاه پسرفت نداشته‌ایم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایان گفت: اقدامات انجام شده با توجه به برنامه پنج ساله سوم توسعه قابل قبول بوده و معتقدیم کاستی‌هایی وجود داشته است اما در مسیر رو به جلو در حال حرکت هستیم که می‌توان به موفقیت‌هایی برسیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز