نوروزنامه ۹۹/ رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران مطرح کرد:

توجه مرکز مطالعات شهر تهران به حوزه گردشگری در سال ۹۹/ اجرای مدیریت یکپارچه مطالعه و پژوهش‌های شهرداری

۱۳۹۹/۰۱/۰۸ - ۲۳:۳۱:۴۳
کد خبر: ۹۷۶۹۹۱
توجه مرکز مطالعات شهر تهران به حوزه گردشگری در سال ۹۹/ اجرای مدیریت یکپارچه مطالعه و پژوهش‌های شهرداری
محمدحسین بوچانی به تشریح فعالیت‌های مرکز مطالعات شهر تهران در سال 98 پرداخت و از مهم ترین برنامه های این مرکز برای سال 99 خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مرکز مطالعات شهر تهران یکی از مهم‌ترین مراکزی است که باید و نبایدهای بسیاری در رابطه با اقدامات و پروژه‌های شهری را مطرح می‌کند و به تعبیری قلب مدیریت شهری محسوب می‌شود چراکه می‌تواند از اجرای فعالیتی ممانعت به عمل آورند و یا آنکه برای اجرای پروژه مهمی شهرداری را متقاعد کند. در این رابطه سال‌های زیادی است که پروژه‌های شهری بدون مطالعه پایتخت را با دردسر زیادی رو به رو کرده است. از این رو به بحث و بررسی در رابطه با آخرین اقدامات و برنامه‌های این مرکز پرداختیم.

اختصاص 2 و نیم میلیارد تومان برای مطالعه حوزه توسعه گردشگری تهران

محمدحسین بوچانی، رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، در رابطه با فعالیت‌های انجام شده در سال 98 گفت: در سال 98 شهرداری تهران فعالیت های نوروزی داشته است و در این خصوص رصدی با تاکید بر فعالیت‌هایی چون نوروزگاه‌ها، زیباسازی و آمادگی شهری برای نوروز و ... انجام شد و این مطالعات در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفت.

او افزود: آن مطالعات مبنای تصمیم گیری برای سال 99 قرار می‌گرفت. اما با توجه به اینکه در سال 99 حضور شهروندان را در سطح شهر نداریم و قاعدتا امسال این پروژه را نخواهیم داشت اما دو کار مهم انجام شد.

بوچانی ادامه داد: حدود 2 و نیم میلیارد تومان برای توسعه گردشگری در شهر تهران و اجرای طرح‌های موضوعی در مناطق مختلف در نظر گرفتیم و در بودجه سال 99 برای آن پیش بینی هایی انجام شده است.

شناسایی نمادهای گردشگری در سال 99

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران خاطرنشان کرد: دیگر اینکه سعی خواهیم کرد در سال 99 نمادهای گردشگری محلی تهران را شناسایی کنیم. چگونگی توسعه آن در فضای کالبدی و مجازی نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت و بنا است تا هویت سیما و منظر را در مقیاس محلات بررسی کنیم.

او ادامه داد: مرکز مطالعات اولین مرجعی است که سایت را به زبان اصلی بارگذاری کرده است. روزانه نمادهای گردشگری تهران را در سایت قرار خواهیم داد و تلاش می‌کنیم تهران را به دنیا معرفی کنیم. در اجلاس جهانی شهرها در ابوظبی هم تلاش شد تا ضمن معرفی سایت مرکز ، ظرفیت‌های گردشگری را معرفی کنیم.

بوچانی افزود: این امر از این جهت مهم است که ارزش پول ما کاهش پیدا کرده و تهران هم برای گردشگران خارجی ارزان است و به راحتی می توان خدمات بالا با کیفیت مناسب و ارزان قیمت دریافت کنند.

163 پروژه مطالعاتی در سال 98

او با اشاره به اینکه مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در سال 98 حدود 163 پروژه مطالعاتی داشته، گفت: مهم‌ترین پروژه ها، طرح جامع پسماند، طراحی میدانگاه‌های شهری مانند بازتولید پلازاها و فضاهایی مانند هفت تیر، شهر بیدار و شهر 24 ساعته است که بناست از ظرفیت‌های شهر استفاده شود. مطالعه اصلاح ساختار شهرداری، پدافند غیر عامل، آبرسانی اضطراری در بحران، نظر سنجی در حوزه های مختلف مانند میادین میوه و تره بار از آن جمله هستند.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با بیان اینکه مرکز سعی می‌کند به جای نظرسنجی عمومی به نظرسنجی‌های تخصصی بپردازد، افزود: بودجه سال 98 این مرکز 20 میلیارد تومان بوده است در صورتی که طبق قانون باید 3 درصد از بودجه به فعالیت‌های پژوهشی اختصاص پیدا کند.

انجام پیوست برای پروژه‌ها الزامی شد

بوچانی با اشاره به مهم ترین فعالیت‌های این مرکز در سال 98 گفت: دیگر فعالیت سال گذشته شکل گیری 22 کمیته پژوهش و نوآوری در 22 منطقه تهران بوده است. تلاش شد در مناطق شهری هیچ طرحی آغاز نشود مگر اینکه مطالعه آن هم انجام شود. این کمیته با حضور سه نفر از اساتید، 2 مدیر اجرایی، 2 کارشناس مرکز مطالعات و شهردار منطقه تشکیل خواهد شد.

او تاکید کرد: تشکیل شورای پژوهش و نوآوری در مناطق 22 گانه از جمله مهم‌ترین کارهای  سال 98 بوده است. همچنین شهردار تهران با رئیس شورای اسلامی شهر تهران طی تفاهم نامه‌ای مقرر شد تا پژوهش‌های شورای شهر تهران از سوی این مرکز انجام شود که این اقدام بسیار موثری در فضای مدیریت شهری بوده است.

اختصاص 60 درصد بودجه 98 به مرکز مطالعات

بوچانی در رابطه با اقدامات سال 99 گفت: بناست تا در قالب سامانه پژوهش یار ، مدیریت یکپارچه مطالعه و پژوهش‌های شهرداری را صورت بدهیم.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در رابطه با بودجه 99 این مرکز گفت: بودجه 99 حدود 32 میلیارد تومان بوده است. امسال شرایط بهتر خواهد شد.

او در پاسخ به این سوال که این بودجه کفاف مطالعات در نظر گرفته شده را خواهد داد یا نه افزود: اگر همین بودجه را هم اختصاص بدهند  راضی هستیم. در سال 98 تنها 60 درصد بودجه اختصاص پیدا کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز