سیدحسن امین:

نگرانی یک استاد سرشناس تاریخ از وضعیت آرامگاه ملا هادی سبزواری/ نباید آرامگاه یک فیلسوف تنها یک ساختمان باشد

۱۳۹۸/۱۲/۲۶ - ۰۵:۲۵:۰۵
کد خبر: ۹۷۷۹۴۵
نگرانی یک استاد سرشناس تاریخ از وضعیت آرامگاه ملا هادی سبزواری/ نباید آرامگاه یک فیلسوف تنها یک ساختمان باشد
یک استاد سرشناس تاریخ نسبت به وضعیت آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری، فیلسوف مطرح ایرانی، واکنش نشان داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سیدحسن امین، استاد سرشناس ایرانشناسی، تاریخ‌دان، ادیب و حقوقدان در رابطه با تاریخ و میراث زادگاهش گفت: سبزوار یکی از شهرهای تاریخی ایران است و در نزدیکی‌های سبزوار آتشکده آذربرزین وجود دارد که می‌گویند گشتاسب پادشاه کیانی به خواهش زرتشت پیامبر ایرانی ساخته است.

او افزود: ممکن است نتوان به طور قطعی اثبات کرد که این آتشکده در آن تاریخ ساخته شده اما در عین حال چنین چیزهایی با این قدمت وجود دارد. همچنین در آنجا مساجد بزرگ وجود دارد که یکی از آن‌ها مسجد جامع و دیگری اثری از سربداران موجود است.

امین خاطرنشان کرد: سربداران اولین حکومت شیعه 12 امامی را در طول تاریخ در ایران تاسیس کردند چراکه قبل از آنان شیعیانی که دولت‌هایی تشکیل داده بودند 12 امامی نبودند. آل بویه زیدی بودند و در دوره آنان قضات، فقه اهل سنت را اجرا می‌کردند و خودشان با این که می‌توانستند دولت عباسی را به کلی از بین ببرند اما هیچ‌وقت به این فکر نیفتادند تا خلفای جور عباسی را در بغداد از بین ببرند و خودشان قانونا خلیفه شوند چراکه از نگاه آنان ایرادی نداشت خلیفه سنی و از فرزندان بنی عباس باشد.

این استاد سرشناس تاریخ در رابطه با نگرانی‌هایی که در مورد میراث زادگاهش دارد، افزود: یکی از مسائل عمده آرامگاه فیلسوف متاخر ما حاج ملاهادی سبزواری است. حاج ملاهادی سبزواری بعد از ملاصدرا مهم‌ترین فیلسوف ایرانی است. نگران هستم آرامگاه حاج ملاهادی فاقد ویترینی از کتاب‌ها و نوشته‌های اوست. اهمیت حاج ملاهادی سبزواری به آثار مکتوب و نوشته‌های اوست که خوشبختانه بخشی از آن‌ها به فارسی است.

این استاد سرشناس ایرانشناسی تصریح کرد: این کتاب‌ها را باید در ویترینی بگذارند و یا در آنجا قرائت خانه ایجاد کنند که آرامگاه یک فیلسوف تنها یک ساختمان نباشد بلکه توام با کتاب و نوشته و آثار باشد.

او ادامه داد: امیدوارم کتابخانه‌ای در آن جا تاسیس و ویترینی برای نشان دادن کتاب‌های مرحوم سبزواری ایجاد شود.

گفتگو+خبرگزاری+برنا+با+سید+حسن+امین

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز