نوروزنامه ۹۹

آلودگی هوا بحران تمام نشدنی تهران و شهرهای صنعتی

۱۳۹۹/۰۱/۰۹ - ۲۳:۰۹:۲۱
کد خبر: ۹۷۸۳۴۹
آلودگی هوا بحران تمام نشدنی تهران و شهرهای صنعتی
هوا یکی از پنج عنصر ضروری برای ادامه حیات انسان است. انسان‌ها می‌تواند به مدت 5 هفته بدون غذا و مدت 5 روز بدون آب زنده بماند. اما نمی‌تواند بدون هوا حتی 5 دقیقه زنده بماند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ آلودگی هوا در سال 98 به قدری بود که آن را با تعطیلی مداوم مدارس می‌شناسند. در واقع در چندین ماه رسانه‌ها خبر از تعطیلی متوالی مدارس به دلیل شرایط بحرانی آب و هوا می دادند .

نخستین خبر از بحرانی شدن هوای پایتخت در سال 98 را پیروز حناچی، شهردار تهران، اعلام کرد که آلودگی هوای پایتخت به «مرحله خطرناک» رسیده است و محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، نیز گفته بود:«وضعیت هوای پایتخت افتضاح است».

این درحالی است که در سال‌های گذشته مدارس به علت بارش برف شدید و برودت دما تعطیل می‌شدند، اما چند سالی که آلودگی هوا جای برف و سرما را گرفته است.

unnamed

آذر 98

تشدید آلودگی هوای تهران باعث شد تا این موضوع در جلسه هیات دولت بررسی شود. این در حالی بود که شهروندان از عملکرد دولت و شهرداری ناراضی بودند و  گفته می‌شد که کار چندانی برای مقابله با این وضعیت نشده است.

البته دولت در 2 سال اخیر قانونی را با عنوان «قانون هوای پاک» مصوب کرد که به موجب آن برنامه باید خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی جایگزین خودروهای سالم می‌شدند. همچنین به ازای شماره‌گذاری هر موتور انژکتوری یک موتور کاربراتوری در کلانشهرها باید اسقاط می‌شد و از طرفی پلیس موظف شده بود که جلوی تردد موتورسیکلت‌های فرسوده را بگیرد.

آلودگی هوا در ماه‌های آذر، دی و بهمن بسیاری از شهرهای ایران مثل تهران، تبریز، مشهد، اهواز، شهریار، اراک را مختل کرد و برای بسیاری با بیماری و خطر جانی همراه بود.

ناصر کرمی، اقلیم شناس و کارشناس محیط زیست، در رابطه با آلودگی هوا گفته بود: «بخش حمل و نقل و خودروهای غیراستاندارد اصلی‌ترین عامل آلودگی هوا هستند چون احتراق سوخت در آنها پائین است. حتی خودروهای تازه تولید شده توسط سایپا و ایران خودرو به دلیل قدیمی بودن سیستم سوخت در آنها با استانداردهای خودروسازی در جهان، قدیمی محسوب می‌شوند».

این درحالی است که عده‌ای معتقد بودند بنزین ناسالم باعث آلودگی بی‌اندازه هوای کلانشهرها شده است. از طرفی بحث آلودگی اتوبوس‌های دیزلی از جمله مواردی بود که بسیاری از کارشناسان به آن انتقاد داشتند.

32567

این درحالی است که محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران، گفته بود: «فیلترهای دوده می‌تواند به‌طور کلی جلوی خروجی آلایندگی از خودروهای دیزل را بگیرند اما قیمت هر فیلتر ۱۰۰ میلیون تومان است و تنها روی ۲۰ اتوبوس نصب شده‌اند». 

با این وجود سال 98 آلوده تر از سال 97 بود و مقایسه‌ای که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران انجام داد نشان  دهنده این بود که که میزان آلودگی هوای تهران بیشتر از سال گذشته است.

از دیگر مواردی که امید می‌رفت هوای شهرهای بزرگ را بهبود بخشد، گران شدن قیمت بنزین و در پی آن کاهش تردد باشد اما شهروندان معتقدند گران شدن قیمت بنزین تاثیر مثبتی بر کیفیت هوا و کم شدن ترافیک شهر نگذاشته است.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، گفته بود: «در شهر تهران ۷۰ درصد ذرات آلاینده از منابع متحرک تولید می‌شود همچنین خسارت اقتصادی آلودگی هوا بالغ بر ۲.۸ میلیارد دلار در سال است».

دی ماه 98

آلودگی هوا به حدی بحرانی شد که در تهران مقررات محدودیت آمد و شد اتومبیل برقرار شد و مقام‌های محلی گفتند که طرح زوج و فرد در تمام تهران اجرا می‌شود.

مدارس و دانشگاه های استان تهران تعطیل شد و شهردار تهران گفت اگر باد یا باران نیاید، پایتخت باید به طور کامل تعطیل شود!

این درحالی است که در همان زمان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران هم از توقف فعالیت کارخانه سیمان تهران و سیمان شمال در شرایط اضطراری آلودگی هوای تهران خبر داده بود.

thumbs_b_c_c1491d7e3eec23284c734bdc3c65b7b2

اواخر دی ماه بود که در معابر اصلی و میادین بزرگ تهران آمبولانس و تجهیزات کمک‌های فوری پزشکی مستقر شد و پیش‌تر اعلام شده بود که شهروندانی که بیمارهای تنفسی و قلبی دارند تا حد امکان از تردد در شهر خودداری کنند.

همچنان وضعیت هوا در کرج، همدان، تبریز، مشهد، قزوین، ساوه، اصفهان، اراک، قم، سمنان، کرمانشاه و اغلب شهرهای استان خوزستان، بحرانی گزارش شد.

امروز ۲۷۲ روز از سال ۹۸ می‌گذرد و تهران تاکنون ۳ روز هوای خطرناک را تجربه کرده است. مقایسه شاخص‌های کیفیت هوای سال ۹۸ نسبت به ۹۷ نشان می‌دهد؛ با اینکه هنوز ۹۳ روز به پایان سال باقی مانده اما تعداد روزها با هوای ناسالم برای همه گروه‌ها با تعداد روزهای سال گذشته در حال برابر شدن است.

اواخر دی ماه، اواسط بهمن ماه

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌ زیست تهران درباره وضعیت آلودگی گفته بود: «بخشی از این ماجرا به این باز می‌گردد که امسال تعداد آلاینده‌های ازن نسبت به پارسال بیشتر بود و بخش دیگری نیز به شرایط آب و هوایی مربوط می‌شود. این نکته را باید گفت که کیفیت بنزین و خودرو تقریبا مانند سنوات گذشته بوده و تغییر چندانی نکرده است. در وسایل نقلیه فعلی خودروهای دیزلی و بعد از آن موتورسیکلت‌ها مشکل اصلی هستند. البته موتورسیکلت‌های کاربراتوری کارکرده همچنان در حال تردد هستند ولی به مرور از رده خارج خواهند شد».

1130726

همچنین بر اساس آمار ارائه شده، 10 تیر 98 اولین روز آلوده در پایتخت بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز