نوروزنامه ۹۹

تندگویان: سال ۹۹ سال مشارکت جوانان در تمامی عرصه‌ها خواهد بود/ کار مثبت در حوزه جوانان انجمن‌های دوستی جوانان بین کشورها بود

۱۳۹۹/۰۱/۰۱ - ۱۰:۵۴:۲۰
کد خبر: ۹۷۸۸۴۱
تندگویان: سال ۹۹ سال مشارکت جوانان در تمامی عرصه‌ها خواهد بود/ کار مثبت در حوزه جوانان انجمن‌های دوستی جوانان بین کشورها بود
محمدمهدی تندگویان در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا به عملکردها و دستاوردهای سال گذشته و برنامه‌های سال 99 اشاره کرد و در مورد آن توضیحاتی را داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، با اشاره به سیل 98 در آغاز فروردین‌ماه و خسارت‌ها و مشکلاتی که برای مردم ایجاد شد، گفت: در این حادثه مردم زیادی در استان‌های مختلف آسیب دیده‌اند و گرفتاری‌های بسیاری برای آنان و مسئولین اتفاق افتاد. تامین کالا، امدادرسانی و کمک به مردم از جمله مواردی بود که در بحران سیل می‌بایست آنها را مد نظر قرار می‌دادیم. اما در کنار آن دستاوردهای خوبی هم داشتیم. یکی از موارد مثبتی که در کنار سیل اتفاق افتاد رفع خشکسالی چندین ساله کشور بود و در کنار آن حس همدلی که بین مردم به وجود آمد بسیار قابل تأمل بود. در حوزه جوانان، مشارکت تشکل های جوانان محسوس بود چرا که آنان سال را با کمک و امداد آغاز کردند حتی قبل از اینکه دولت به بحران سیل ورود پیدا کند، جوانان آستین خود را برای کمک به مردم بالا زدند.

او ادامه داد: خوبی این اتفاق این بود که در سال ۹۸ شبکه امداد و نجات کشوری تشکل‌های جوانان به شکل کامل و هدفمند و تشکیلاتی شکل گرفت و همین موضوع باعث شد تا پس از فروردین ماه به این نتیجه برسیم که در بین تشکل‌های ما این استعداد وجود دارد و آنان همانگونه که به شکل خودجوش کار می‌کنند ما نیز باید ساختاری را مهیا کنیم که بتوانند در چارچوب آن سریع‌تر و هموارتر از گذشته قدم بردارند. در همان زمان شبکه تشکیلاتی خودجوش جوانان شکل گرفت و تشکل‌های ما به صورت مقیم در برخی از استان‌ها برای کمک به سیل‌زدگان مستقر شدند و هم اکنون شاهد یک شبکه توانمند در کل کشور هستیم که از این موضوع می‌توانیم به عنوان مهمترین دستاورد سال 98 یاد کنیم.

تندگویان به توسعه دفاتر مشاوره اشاره کرد و توضیح داد: به دلیل مشکلاتی که در سازمان بهزیستی به وجود آمده بود و اعزام روانشناس به مناطق مختلف کشور دچار مشکل بودیم و حدود یک سالی را در بلاتکلیفی به سر بردیم اما خوشبختانه در سال 98 این مشکلات حل شد و تفاهمی را با بهزیستی منعقد کردیم که بر اساس آن توانستیم در سالی که گذشت ۱۲۲ مرکز را به آمار سال گذشته اضافه کنیم و اکنون در مجموع ۴۰۰ دفتر مشاوره در کل کشور داریم.

معاون امور جوانان به عملکردها و دستاوردهای تشکل‌های جوانان در سال 98 اشاره کرد و توضیح داد: در حوزه تشکل‌ها رشد خوبی در خوبی در ثبت تشکل‌ها و درخواست‌ها داشتیم و تقریباً ۷۵۰۰ درخواست در سال ۹۸ اتفاق افتاد. این اتفاق تحول بزرگی در حوزه تشکل‌ها به شمار آمد. یکی از دلایل این اتفاق ایجاد ساختار مشخص و تثبیت جایگاه تشکل ها در کشور بود. هم اکنون تشکل‌های ما از مرز ۳۰۰۰ نفر گذشته است .

او ادامه داد: همچنین در بحث شناسه تشکل‌ها که باید به تایید وزارت کشور می‌رسید با وجود فراز و فرودهای بسیاری که داشتیم قرار بود این اتفاق افتاد و اکنون تنها 3 استان شناسه دریافت نکرده‌اند. امیدواریم در سال ۹۹ دیگر تشکلی نباشد که شناسه وزارت کشور را دریافت نکرده باشد مگر اینکه تشکلی خودش مایل به دریافت شناسه نباشد.

این مقام مسئول به موضوع مجمع ملی جوانان و انتخابات آن‌ها اشاره کرد و گفت: مجمع ملی جوانان ما در سال 98 شکل خوبی پیدا کرد و توانست بدون دخالت دولت با نهادهای مختلفی از جمله بانک رسالت توافقاتی را منعقد کرد. که این موضوع نشان دهنده رشد و بلوغ مجمع ملی جوانان کشور است .

تندگویان توضیح داد: همچنین کار مثبت دیگر در حوزه جوانان انجمن‌های دوستی جوانان بین کشورها بود که اولین سفر را جوانان ما به آذربایجان انجام دادند و متقابلاً جوانان آذربایجان به ایران سفر کردند و نتیجه کار تفاهم‌نامه‌ای بود که بین این دو کشور برقرار شد در واقع این ساختار جمعیت خود را پیدا کرد.

او افزود: خوشبختانه در سالی که گذشت برای دومین بار انتخابات مجامع استانی برگزار شد. این انتخابات در ۳۰ استان شکل گرفت و کمیته نظارت بر تخلفات نیز ناظر بر آن بود و جلسات مرتباً تشکیل شد. همچنین برای اولین بار در استان سیستان و بلوچستان انتخابات الکترونیک برگزار شد و میزان مشارکت جوانان در این انتخابات با استقبال گسترده 70 درصدی آن‌ها مواجه شد.

معاون وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه بحث ستادهای ساماندهی استان‌ها در سال ۹۸ منظم و مرتب پیش رفت و با رشد خوبی همراه بود، عنوان کرد: به‌خصوص در شهرستان‌ها و فرمانداری‌ها که کار با مدل بهتری پیگیری شد به شکلی که بسیار کامل و مرتب صورت گرفت.

این مقام مسئول یادآور شد: در سالی که گذشت با بسیاری از مجامع استانی نشست برگزار شد و وزیر محترم جوانان با ۳۱ استان دیدار و گفتگو کردند و به حل مشکلات مجامع استانی پرداختند. دوره دوم این بازدیدها در پایان سال مجدداً برگزار شد و نظرات و مشکلات جوانان در استان‌ها را شنیدیم و به رفع آن اقدام کردیم. از طرفی در سالی که گذشت شاهد تحولی در رفتار استانداری ها بودیم که این خود نقطه قوت است.

تندگویان به افزایش وام ازدواج در سال 99 تا سقف 50 میلیون اشاره کرد و گفت: در حوزه وام ازدواج ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ از طریق شبکه بانکی دولت، وام ازدواج به جوانان پرداخت شد و عملا امروز دیگر هیچ جوانی نیست که در نوبت وام ازدواج مانده باشد. مقرر شده برای سال ۹۹ وام ازدواج ۵۰ میلیون باشد. امیدواریم شبکه بانکی و دولت بتواند با همین شیب کار را به نتیجه برساند. البته معاونت جوانان نظراتی در خصوص وام ازدواج جوانان دارد که امیدواریم در سال های آینده بتوانیم آن را در تصویب بودجه لحاظ کنیم و به افزایش عمر ازدواج از این راه کمک کنیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: موضوع وام های فنی اعتباری برای اولین بار در کشور در بحث های ان جی او ها مطرح شد تا به این ترتیب بتوانیم بخشی از اشتغال NGOها را سامان بخشی کنیم. باید توجه داشت وزارت ورزش و جوانان مسئول ایجاد اشتغال نیست بلکه یک سیاست‌گذار است. در سال ۹۸ از طریق بانک رسالت و صندوق کارآفرینی امید اعتباری را با کمک شبکه پرداخت گرفتیم و به واسطه آن حدود ۷ هزار اشتغال در کشور ایجاد کردیم. این وام‌ها در بانک رسالت با ۲ درصد بازپرداخت و چهار درصد در صندوق کارآفرینی امید به جوانان پرداخت شد و در مجموع ۱۲۰ میلیارد تومان به جوانان پرداخت گردید. قرارداد این کار برای سال ۹۹ نیز مقرر شده است و امیدوارم اعتبارات این وام‌ها در سال آینده نیز ادامه دار باشد.

معاون وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه در بحث هفته ازدواج در سال ۹۸ مدل خوبی با تغییر رویکردهای ایجاد شد، توضیح داد: برای اولین بار در کشور «جشنواره فیلم ازدواج» برگزار کردیم. فیلم هایی که ساخته شده بود منطبق با موضوع ازدواج و زندگی اکران شدند.

تندگویان با بیان اینکه در سال 98 بحث مجمع ملی خیرین ازدواج را داشتیم، گفت: بحث مجمع ملی خیرین ازدواج را از استان‌ها شروع کردیم و اکنون تمام استان‌ها مجمع خیرین آن را شکل گرفته است. در این اتفاق وزارت کشور نیز به ما کمک کرد تا برای سال ۹۹ به جوانانی که می‌خواهند از پتانسیل خیرین استفاده کنند، تسهیلاتی داده شود. البته گرفتن تحصیلات از دولت برای خود مجمع خیرین ملی ازدواج جزو دستور کارهای ما است و از جمله اهدافی است که حتماً در سال ۹۹ آن را پیگیری خواهیم کرد.

او افزود: در موضوع مجمع جوانان کشور‌های اسلامی در بحث عضویت و حضور ما در هیات مدیره ، بعد از ۱۲ سال توانستیم یک کرسی هیات مدیره بگیریم که این یک اتفاق بسیار مثبت است چراکه توانستیم جایگاهی برای جوانان در نظر بگیریم و امیدواریم در سال های آتی بتوانیم از این نقش به خوبی استفاده کنیم.

تندگویان با اشاره به اینکه در بحث شبکه ملی گردشگری جوانان کارهایی انجام شد تا بتوانیم به مرحله تولید پذیری و تنظیم بازار گردشگری برسیم، بیان کرد: همچنین برای اولین بار بحث حضور تشکل‌ها در نمایشگاه‌ها مطرح شد. نمایشگاهی که مجلس وزارت ورزش و جوانان گذاشت برای اولین بار تشکل‌های جوانان در آن شرکت کردند و دستاوردهای خود را به معرض دید عموم گذاشتند.

این مقام مسئول به مشکلات جوانان در عدم دسترسی به بازار اشاره کرد و گفت: جوانان باید بتوانند محصولات، پژوهش‌ها و خدمات خود را به فروش برسانند. این موضوع سبب شد تا یک شبکه بازار جوانان را در استان ایلام بهره‌برداری کنیم که در سال گذشته به صورت پایلوت کار خود را انجام داد که در بهمن ماه سال گذشته از آن رونمایی شد. امیدواریم در سال آینده این کار نیز جزو کارهای بزرگی باشد که در اختیار جوانان قرار می گیرد. 

تندگویان به بحث سرباز مهارت اشاره کرد و گفت: این موضوع با رویکرد یادگیری آموزش‌های پایه و مهارت‌های زندگی به سربازان انجام شد. پیشنهادش از طرف خود من مطرح شد و شاید در سال ۹۷ کسی باورش نمی‌شد این کار به صورت اجرایی در بیاید ولی هم اکنون این اتفاق در ۱۶ استان آغاز شده که در نظر داریم در سال آینده ادامه دار باشد. در بحث ورزش نیز آموزش هایی که منجر به اشتغال شود انجام شده است و امیدواریم که اعتبارات آن افزایش پیدا کند و ستاد کل نیروهای مسلح نیز در جهت تسریع امور به ما یاری برساند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان توضیح داد: در سال گذشته بحث امریه تشکل‌ها اتفاق افتاد که مقام معظم رهبری با آن موافقت کردند اما گلایه داریم از ستاد کل نیروهای مسلح که این کار را به مرحله عملیاتی نرساند و امیدواریم که در سال آینده نیز این مشکل برطرف شود.

تندگویان عنوان کرد: طرح‌های ملی متفاوتی داشتیم، مثل برگزاری کتاب سال جوان که برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد و مسابقه آن در اراک برگزار شد و همچنین جوایز به نفرات برتر اهدا شد. امیدواریم در سال آینده با رویکردی متفاوت تر این برنامه را  پیش ببریم. به علاوه جشنواره تئاتر خیابانی را که در حوزه جوانان است را در کشور برگزار کردیم البته در یزد کارهای نهایی آن صورت گرفت و جوایز آن اهدا شد. 

این مقام مسئول به حضور جوانان در در جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: دو سالی است که در این جشنواره حضور پیدا کرده‌ایم و فیلم‌هایی در حوزه جوانان انتخاب شد و برندگان نیز جوایز خود را دریافت کردند. همچنین تفاهم خوبی هم در اواخر سال 98 با مشارکت وزارت کار و رفاه اجتماعی انجام شد که بر اساس آن بحث تعاونی جوانان مطرح گردید که با تسهیلات خاص مختص به آنان این کار انجام شد. به دنبال این هستیم که بحث‌های شبکه‌های گردشگری و استارتاپی خود را در حوزه تعاونی‌ها بگنجانیم و از تسهیلات آن استفاده کنیم و البته بانک توسعه تعاون نیز در این راه همراه ما خواهد بود. 

او افزود: وزارت ورزش و جوانان و وزارت تعاون از سرمایه گذاران حوزه جوانان استقبال می کنند و از آورده افراد به نحو احسن استفاده می شود چرا که به این ترتیب جوانان را درگیر وام و بازپرداخت نمی‌کنیم و از طرفی بخش خصوصی نیز انگیزه دارد که به سمت کارهای مرتبط با جوانان حرکت کند.

تندگویان یادآور شد: مراکز منش که در واقع مراکز «نوآوری و شکوفایی جوانان» است، در سال 98 برای اولین بار در زنجان پایه‌گذاری شد و آموزش‌ها به آن‌ها داده شد و برخی ثبت شرکت کردند و آن شرکت‌ها اکنون به بهره‌برداری رسیدند. این کار ادامه‌دار خواهد بود؛ چنانچه در حال حاضر 6 استان مراکز فعال دارند و برای سال 99 در نظر داریم برای کل استان‌ها این موضوع گنجانده شود. فرق مراکز ما با پارک های علمی و فناوری در این است که موضوع ما تنها نخبگان علمی نیست بلکه از تمامی پتانسل های جوانان کل کشور استفاده می شود. 

معاون وزیر ورزش و جوانان به انتخابات مجمع ملی در سال 99 اشاره کرد و ادامه داد: البته موضوع کرونا انتخابات مجامع را به تاخیر انداخت اما اگر وضعیت کشور عادی شود در خردادماه برای دومین بار انتخابات مجممع ملی را خواهیم داشت. ناگفته نماند یکی از اتفاقاتی که در سال 98 افتاد این بود که مجمع ملی درخواست اعتبارات مستقل کرد که بتواند یک نهاد عمومی کاملا مستقل از دولت باشد تا با اعتبارات خود و البته درآمدزایی از این طریق کارهای خود را قوی تر از گذشته پیش ببرد. این اتفاق پذیرفته شد و مقرر شد در بودجه، اعتبار جدایی به مجمع ملی اختصاص یابد. 

او خاطرنشان کرد: خانه‌های جوانان در سال 98 به 100 رسید و در نظر داریم برای سال 99 این رقم را به 200 برسانیم. توجه کنید که این موضوع فراتر از تعهدات دولت است چراکه اکنون نه تنها در استان‌ها بلکه در شهرستان های استان نیز این مراکز مستقر شده اند. در مورد مراکز مشاوره نیز همین برنامه را در نظر داریم؛ برای خود مشاورین در نظر داریم 4 دوره بگذاریم تا در مراکز مختلف کشور آموزش لازم داده شود تا در بین مشاوران دفاتر نیز یک وحدت رویه پیش آید. آموزش‌های رایگان مشاوره ازدواج در کل کشور به ویژه در هفته ازدواج به شکل رایگان در اختیار مردم قرار گرفت. البته اکنون نیز این مشاوره‌ها در کشور رایگان صورت می‌گیرد. 

تندگویان تصریح کرد: برای اولین بار در کشور کتابی را در حوزه فصل‌های آموزشی مشاوره ازدواج تدوین کردیم که در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی هم قرار خواهد گرفت. همچنین پروانه مشاوره ازدواج را در نظر داریم به روانشناسان مراکزمان بدهیم که حتما الزامی به حضور در مراکز ما نباشد و بتوانند در سایر مراکز مشاوره نیز بعد از گذراندن دوره ها مشغول به کار شوند. در مجموع توانسته‌ایم مراجعین امر طلاق را کاهش دهیم تا پروسه طلاق راه درست را طی کند. امسال تولیدات فیلم، انیمیشن، موشن‌گرافی در حوزه جوانان داشتیم. همچنین در تشکل‌ها در حوزه بحث کرونا عملکردهای خوبی دیدیم به ویژه در موضوعات در خانه ماندن مردم که با ایجاد مسابقات بتوانند مردم را به در خانه ماندن تشویق کنند.

این مقام مسئول عنوان کرد: در بحث تولید ماسک و گان در زمان بحران کرونا، تشکل‌ها شروع به تولیدات کردند و به مراکز درمانی متعهد شدیم که روزانه این محصولات تحویل داده شود. همچنین کارگاه‌ها بسیار زود تشکیل شد که با کمک وزارت صمت شکل گرفت. بالاخره توانستیم در این شرایط به تولید 100 هزار تا تا 20 هزار تا برسیم. در بحث آموزش مناطق محروم نیز برای مردم و کودکان آموزش‌هایی از سوی تشکل‌ها انجام شد. از طرفی خود تشکل‌ها به ضدعفونی کردن شهرها و معابر عمومی و پایگاه‌های مردم کمک می‌کنند که امری بسیار ارزشمند و در عین حال خطرناک است. این فرآینده به شکل خودجوش انجام شده و در این موضوع نشان دهنده مسئولیت پذیری سمن‌های ما در استان‌هاست.

او با اشاره به اینکه امیدوارم در سال 99 زیرساخت‌هایمان را اصلاح و بهبود بخشیم، گفت: در سال 98 مجبور شدیم بسیاری از فعالیت‌های جمعی را تعطیل کنیم اما باید بتوانیم به سمت کارهای پژوهشی و زیرساختی برویم و شبکه های مجازی را توسعه بخشیم.

تندگویان گفت: ساختار معاونت نیز در سال آینده پایش خواهد شد و به یک دستاوردی در بهینه‌سازی ساختار در موضع اعتبارات رسیدیدم و  پژوهشی را در حوزه اعتبارات و برداشت آن انجام خواهیم داد تا پس از گذراندن نیمه اول سال 99 و تمام شدن آن در اختیار مراکز شورای اسلامی قرار گیرد تا شاید بتوانیم تحول بزرگی را در حوزه بودجه و اعتبارات جوانان انجام دهیم.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اضافه کرد: در سال 99 اکسپوی عمارات را داریم که امیدواریم با مشارکت وزارت صمت بتوانیم در 6 ماهه دوم دستاوردهای خوبی هم در این زمینه داشته باشیم. بحث‌هایی مانند گردشگری در حوزه ورزش نیز از جمله مواردی است که در سال 99 پیگیری خواهد شد. شبکه بازار جوانان نیز رونمایی خواهد شد. 

معاون وزیر در خصوص سال 99 و چشم‌انداز این سال گفت: سال 99 با توجه به مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها را سال سختی می‌بینم و از طرفی سیل و زلزله و کرونا از جمله مواردی است که کشور را به چالش می‌کشاند. اما فراموش نکنیم که همواره سختی‌ها باعث رشد استعدادها شده است. در حوزه جوانان می‌بینیم که این تحول ایجاد شده و پیروز این میدان جوانان هستند. از جوانان می‌خواهم که همانگونه که تا امروز در کنار ما بودند در مبارزه اقتصادی هم مقتدر بایستند و ثابت کنند که ما شکست ناپذیر هستیم. 

تندگویان بیان کرد: آرزوی من برای جوانان در سال 99 سلامتی جوانان است زیرا سال 99 بیشترین استرس‌ها روی بخش سلامت است. همچنین موفقیت آن‌ها در ایده‌ها و کارها و پذیرفتن ایده‌های آنان در دولت‌ها از جمله مواردی است که برای جوانان آرزو دارم. برای سال جدید نیز تصور می‌شود باید به جنگ و مبارزه واقعی فکر کنیم و بپذیریم که سربازان این جنگ و مبارزه ما هستیم و انتظارات رفاه و راحتی نداشته باشیم.

او در پایان گفت: کشور ما بحران درآمد و منابع ندارد؛ بلکه بحران مدیریت درست منابع را دارد و هیچ کسی جز جوانان لایق اصلاح این بحران نیستند. از همین رو امیدوارم سال 99 گردش واقعی مدیریت و اجرا را شاهد باشیم. سال 99 ان‌شاءالله سال مشارکت جوانان در تمامی اعصار خواهد بود. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز