الکل‌ها را از روی مشخصات ظاهری می‌توان تشخیص داد؟

۱۳۹۸/۱۲/۲۷ - ۱۵:۱۶:۲۸
کد خبر: ۹۷۸۹۹۰
الکل‌ها را از روی مشخصات ظاهری می‌توان تشخیص داد؟
مدیر آزمایشگاه کنترل غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: امکان فهمیدن تفاوت الکل اتانول و متانول ار روی مشخصات ظاهری امکان پذیر نیست و فقط در شرایط آزمایشگاهی میسر است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مریم اسلامی، گفت: تشخیص الکل‌ها از یکدیگر، با ملاک‌هایی از روی شرایط ظاهری مثل رنگ و بو، روشی غیر مطمئن و نادرست است چون الکل‌ها در شرایط عادی بی رنگ و شفاف هستند و بنا به دلایل خاص، به گروهی از آنها مواد شیمیایی رنگی افزوده می‌شود و تنها آزمایشگاه‌های تخصصی و مجهز توانایی تعیین نوع الکل را دارند.

وی افزود: الکل اتیلیک یا اتانول که اغلب آن‌را به اسم الکل سفید می‌شناسند، ضد عفونی کننده‌ای قوی و پرکاربرد در طب و پزشکی است ولی متانول یا الکل متلیک که در بازار به الکل قرمز مشهور است، ماده‌ای بسیار سمی و خطرناک است که بیشتر کاربردهای صنعتی دارد.

مدیر آزمایشگاه کنترل غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: الکل‌ها علیرغم نامگذاری های مشابه؛ خواص و کابردهای بسیار متفاوتی دارند و برخلاف تصور عموم، تشابه اسمی در الکل‌ها دلیلی بر مشابهت کاربردی آنها نیست.

وی به مردم توصیه کرد: برای حفظ سلامت خود و خانواده، الکل و سایر مواد ضدعفونی کننده مورد نیاز خود را حتماً از داروخانه و یا فروشگاه‌های معتبر تهیه و در زمان خرید توجه کنند که بر روی بسته بندی محصول مورد نظر شماره پروانه ساخت و نشان سازمان غذا و دارو درج شده باشد.

نظر شما