نوروزنامه ۹۹

نجفی، از شهردار شدن تا قتل و دادگاه!

۱۳۹۹/۰۱/۰۶ - ۲۳:۱۱:۲۰
کد خبر: ۹۷۹۳۹۶
نجفی، از شهردار شدن تا قتل و دادگاه!
محمدعلی نجفی دانش آموخته ریاضیات، سیاستمدار، مدرس دانشگاه، فرد سرشناس کشور و البته محبوب پس از استعفا از منصب شهرداری ناگهان به عنوان قاتل همسرش خبرساز شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ یکی از اتفاقات مهم و البته شوکه کننده سال 98 بازداشت شهردار اسبق تهران به جرم قتل همسر دوم خود «میترا استاد» بود. این خبر که بازتاب رسانه‌ای بسیار گسترده‌ای داشت ابعاد و تبعاتش تا پایان سال 98 ادامه‌دار بود که بخشی از این ماجرا را در ادامه می‌خوانید.

نجفی، تحصیلکرده آمریکا

محمدعلی نجفی در سال ۱۳۳۰ در شهر تهران دیده به جهان گشود. نجفی در دبیرستان مروی (۱۳۳۷–۱۳۴۹) واقع در ناصرخسرو تحصیلات متوسطه را با مدرک دیپلم ریاضی به پایان رساند و برای تحصیل مهندسی وارد دانشگاه صنعتی شریف (آریامهر سابق) شد که بعداً به ریاضی تغییر رشته داد. او پس از گذراندن تحصیلات خود در رشته ریاضی در دانشگاه شریف، برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت.

نجفی در موسسه تکنولوژی ماساچوست دوره کاشناسی ارشد را طی کرد ولی به جهت فعالیت‌های مربوط به پشتیبانی از حرکت انقلاب اسلامی در ایران دوره دکتری خود را ناتمام گذاشت و به ایران بازگشت.

1378802_356

او سیاستمدار، مدرس دانشگاه و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است. محمدعلی نجفی از بنیانگذاران حزب کارگزاران سازندگی، عضو هیات علمی (بازنشسته) دانشکده ریاضی و علوم رایانه دانشگاه صنعتی شریف و رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

نجفی از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ در دولت‌های محمدجواد باهنر، محمدرضا مهدوی کنی و میرحسین موسوی، وزیر فرهنگ و آموزش عالی و از ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ در دولت‌های میرحسین موسوی و اکبر هاشمی رفسنجانی وزیر آموزش و پرورش ایران بود. در دولت اول سیدمحمد خاتمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه بود.

در ۱۳۸۶ به عنوان یکی از اعضای سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران انتخاب شد و در ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ به دنبال انتصاب به عنوان معاونت رئیس‌جمهور از این سمت استعفا کرد. او در جریان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۸۸) مشاور اقتصادی و برنامه‌ریزی مهدی کروبی از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات بود و نمایندگی مهدی کروبی در شورای نگهبان برای پیگیری مسائل مربوط به بازشماری آرای انتخابات را برعهده داشت.

224997_197

نجفی یکی از سه وزیر پیشنهادی کابینه حسن روحانی بود که با وجودی که موافقت نیمی از مجلس را جلب کرده بود، با اختلاف یک رای از مجموع ۲۸۴ رای موفق به حضور در وزارت آموزش و پرورش نشد. بیشتر نمایندگان مخالف وی او را به حضور در جریان اعتراضات پس از اعلام نتایج انتخابات ۱۳۸۸ متهم کردند. دو روز بعد حسن روحانی طی حکمی وی را به معاونت رئیس‌جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور منصوب کرد. در ۱۰ بهمن ۱۳۹۲، نجفی از ریاست سازمان میراث فرهنگی استعفا کرد و حسن روحانی وی را به عنوان مشاور رئیس‌جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد.

نجفی در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ پس از رای آوردن استیضاح رضا فرجی‌دانا از وزارت علوم، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شد و نود و پنج روز در این سمت بود. او در تاریخ هشتم مرداد ۱۳۹۶ به عنوان یکی از کاندیداهای شهرداری تهران، این سمت را پذیرفت. در جریان رای‌گیری انتخاب شهردار تهران، هر شش گزینه دیگر کاندیداتوری شهرداری تهران، به نفع وی انصراف دادند.

شهرداری تهران

محمدعلی نجفی روز ۱۹ مرداد ۱۳۹۶، توسط اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران به عنوان گزینه نهایی شهرداری تهران برگزیده شد. او در اول شهریور ماه با شروع به کار رسمی شورای شهر پنجم به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب و در پنجم شهریور با دریافت حکم از وزارت کشور، رسماً به عنوان شهردار کار خود را آغاز کرد و جایگزین محمدباقر قالیباف شد و در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ از سمت خود استعفا کرد.

unnamed (1)

حواشی شهردار

روز چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ زلزله‌ای به بزرگی حدود ۵/۲ ریشتر در حد فاصل استان‌های تهران و البرز، حوالی مشکین دشت، را لرزاند. نجفی که شهردار تهران بود، تا ظهر روز بعدش از زلزله خبر نداشت و پیامی نداد. او روز بعد در کانال تلگرامی خود اعلام کرد از نخستین دقایق وقوع زلزله، یعنی از نیمه‌شب چهارشنبه باخبر بوده و حضور داشته ولی هفته بعدش اعلام کرد از نخستین دقایق صبح پنجشنبه در جریان زلزله بوده‌ است. شایعه شد او در هنگام زلزله در کیش بود که خودش این را رد کرد.

استعفا از سمت شهردار

صبح روز ۲۳ اسفند ۹۶ اخباری مبنی بر استعفای شب گذشته شهردار تهران از سمت خود منتشر شد. در پی انتشار خبر استعفای شهرداری تهران جلسه اضطراری شورای شهر تهران آغاز شد. با اینکه نجفی با وجود استعفاهای مکررش در منصب‌های گذشته، گفته بود حال جسمی‌اش خوب است و به کارش ادامه می‌دهد، شب ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ استعفای خود را از شهرداری به شورا داد و فردای آن روز علنی شد. او ابتلا به بیماری جدید را دلیل استعفای خود اعلام کرد و شورا هم قرار شد با توجه به تعطیلات نوروز، استعفای او را بعد از تعطیلات بررسی کند.

2667058

اعضای شورای شهر تهران در پذیرش استعفای اول نجفی مقاومت کرده و به استعفا رای منفی دادند اما تنها چند ساعت بعد از رد استعفای اول، نجفی مجدداً دست به قلم شد و این بار با اشاره به آغاز روند درمانی‌اش از شورای شهر خواست که اقدام‌های لازم را برای انتخاب شهردار یا سرپرست انجام دهند.

بالاخره در ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ با رأی اکثریت اعضا، شورای شهر با استعفای نجفی موافقت کرد و رایزنی و بررسی برای انتخاب شهردار تهران آغاز شد.

قتل همسر

در ۷ خرداد ۱۳۹۸، نجفی با مراجعه به پلیس آگاهی تهران، به قتل همسر دومش، میترا استاد، به ضرب گلوله اعتراف کرد. او دلیل قتل را ناشی از «اختلافات خانوادگی» دانسته بود.

در روز ۱۳ خرداد دادستان تهران از صدور کیفرخواست پرونده نجفی و ارسال آن به دادگاه خبر داد. به گفته علی القاصی‌مهر با توجه به تکمیل تحقیقات دایر بر الف- قتل عمد میترا استاد ب- حمل و نگهداری سلاح غیرمجاز ج- ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیر فوتی) با تقاضای اولیای دم مقتول مبنی بر قصاص نجفی، پرونده با صدور کیفرخواست برای رسیدگی به دادگاه کیفری ارسال شد.

5202230

دادگاه محمدعلی نجفی در سه جلسه برگزار شد که آخرین جلسه آن ۳۱ تیر بود. در نهایت در ۸ مرداد ۱۳۹۸، سخنگوی قوه قضائیه از محکومیت محمدعلی نجفی، به قصاص نفس توسط دادگاه بدوی خبر داد. بر این اساس، شعبه نهم دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی محمدرضا محمدی کشکولی، آقای نجفی را در پرونده قتل میترا استاد همسر دومش را به دو سال حبس و قصاص محکوم کرده‌ است. این حکم قابل تجدیدنظرخواهی است.

آزادی و دوباره زندان

او در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ از سوی خانواده مقتول بخشیده شد و در ۶ شهریور ۱۳۹۸ از زندان آزاد شد ولی دو روز بعد بنا به حکم دادگاه به دلیل جنبه عمومی قتل و نگهداری سلاح غیرمجاز، مجدداً بازداشت و به زندان بازگشت.

پرونده نجفی برای روشن شدن تمام ابعاد آن و عمد و یا غیر عمد بودن قتل به دست کارشناسان اسلحه و پزشکی قانونی سپرده شد.

بعد از اعلام نظر کارشناسان، ۶ آذر دادگاه یک بار دیگر نجفی در دادگاه حاضر شد و در مقابل قاضی و دوربین رسانه‌ها به غیر عمدی بودن قتل میترا استاد تاکید کرد.

images

حکم نجفی 

بعد از ۲ جلسه دادگاه، قاضی کشکولی برای بار دوم برای نجفی حکم صادر کرد و شهردار اسبق تهران به ۶ سال و نیم حبس برای قتل عمد و یک سال و ۳ ماه حبس نیز برای نگهداری سلاح غیرمجاز محکوم شد اما وکلا نجفی یک بار دیگر به حکم دادگاه اعتراض کردند و در حال حاضر پرونده نجفی برای تائید و یا نقض حکم به شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور ارسال شده است.

602x338_cmsv2_4a0312c7-d5df-5da7-8dad-5ea83714e3f4-4089728

در حال حاضر نجفی در زندان اوین منتظر حکم دیوان عالی کشور است تا ببیند آیا یک‌بار دیگر حکم دادگاه کیفری در دیوان عالی کشور نقض می‌شود؟

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز