نوروزنامه ۹۹/ مهمترین اتفاقات بهمن‌ماه ۹۸ در حوزه اجتماعی؛

ایران قتلگاه پرندگان مهاجر شد

۱۳۹۹/۰۱/۱۰ - ۲۳:۲۱:۳۹
کد خبر: ۹۷۹۴۳۴
بهمن‌ماه هم دنباله‌رو دی ماه بود؛ از سرمای بی‌سابقه تا بند آمدن نفس پرندگان در تالاب میانکاله و وحشتی بنام کرونا سراغ‌مان آمد از جمله اتفاقات این ماه بود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بهمن ماه در حالی آغاز شد که برف و باران و کاهش محسوس دما کشور را در بر گرفت به گونه که تمامی پروازهای فرودگاه مهرآباد را به‌خاطر بارش برف و کاهش دید، لغو و بسیار از مدارس را تعطیل کرد.

سرمای شدید بسیاری از مناطق کشور از جمله شمال کشور زیر برف مدفون کرد که استان گیلان تحت تاثیر شدت بارش برف دچار مشکلات متعددی از جمله قطعی برق و راه‌های ارتباطی و وقوع بهمن بود.

برف

بر اثر بارش برف و‌ ریزش بهمن در استان گیلان 7 نفر جان باختند که از این تعداد 5 نفر بر اثر ریزش بهمن در رودبار و 2 نفر بر اثر سقوط از ارتفاع و ریزش سقف در رشت بودند.

این ماه کم از دی ماه نداشت و مملو بود از اخبار عجیب و غریب تا جایی که خبر رسید  هواپیمای تهران- ماهشهر و همچنین هواپیمای تهران کرمانشاه در مقصد از باند فرودگاه خارج شدند. که خوشبختانه هیچ کدام از مسافرین در این اتفاق های ترسناک آسیب جدی ندیدند.

گویی حوادث هوایی تمامی نداشت که هواپیمای تبریز به مقصد استانبول به دلایل نامعلوم در تهران نشست و این اتفاق در پرواز مسیر رامسر و نوشهر به تهران هم که به دلیل بدی هوای مقصد در فرودگاه یزد به زمین نشست، تکرار شد بهمن همچنان با این اتفاقات عجیب پروازی سروکله می‌زد.

طلاق

طلاق لغو شد

در این ماه با درخواست کانون سردفتران ازدواج‌ و طلاق و موافقت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بر اساس بخشنامه رئیس قوه قضائیه برای ثبت طلاق در هر یک از دفاتر طلاق محدودیت و سقف معینی تعیین شد.

بر این اساس برای ثبت طلاق در هر استان با توجه به میزان جمعیت سقفی تعیین شده و دفترخانه‌های طلاق مجاز به ثبت طلاق بیشتر از حد مجاز نیستند.

میانکاله

سایه مرگ بر سر محیط زیست

در میان خبرهای ریز و درشتی که هر از چندگاهی می‌شنویم، مرگ شمار بسیاری از پرندگان بومی و کوچ‌رو تالاب میانکاله، در روزهای آغازین بهمن‌ماه، ناخوشایند و دلخراش بود. خبرها هر بار رنگ و روی دیگری می‌گرفت و گمانه‌هایی را دامن می‌زد. آیا بیماری‌ای ناشناخته جان کمیاب‌ترین پرندگان پهنه‌ای آبی را گرفته بود؟ 

 شکار بی‌رویه و بی‌رحمانه به روش‌های مختلف از یک طرف و بیماری و مرگ یک شبه از سوی دیگر روزگار این پرندگان بخت‌برگشته را سیاه کرده بود.

خبرهای گوناگون که گاه همراه با گمان‌های بی‌پایه هم بود، فزونی می‌گرفت. این در حالی بود که گروه‌های دامپزشکی و محیط زیست همچنان سرگرم نمونه‌گیری و از میان بردن لاشه‌ پرندگان بودند. گمان می‌رفت پرندگان میانکاله به بیماری‌ای ناشناخته و کشنده دچار شده‌اند.
در همان روز ها گمان‌ها به آن‌سو رفت که مسموم بودن تالاب سبب‌ساز چنین فاجعه‌ای زیست‌بومی شده است. 

ساعت به ساعت نیز بر آمار مرگ‌و‌میر پرندگان افزوده می‌شد. بیشتر از همه، فلامینگوها، چنگرها و کشیم‌های بزرگ درگیر این مرگ ناگهانی شده بودند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور علت اولیه تلفات مرگبار پرندگان وحشی در تالاب بین‌المللی میانکاله در شرق استان مازندران را مسمومیت طبیعی و یا همان بیماری بوتولیسم اعلام کرد.

در این ماه تعداد پرندگان تلف شده بیش از 40هزار بال رسید.

در این رابطه اسماعیل کهرم، استاد سرشناس محیط زیست، با اشاره به دلایل اصلی این مرگ و میر بی‌سابقه پرندگان مهاجر، بی لیاقتی مدیران را عامل مرگ میانکاله دانست.

او در پاسخ به این سوال که افراد بر اثر دعواهای سر زمین در آب‌ها سم ریخته‌اند و پرندگان بر اثر آلودگی آب جان داده‌اند، گفت: درست است اما دلیلش آلودگی آب نیست. نگوئیم آلودگی آب! وقتی می‌گویند آلودگی آب یعنی آب در جایی دیگر آلوده شده است.

کهرم تاکید کرد: عمد در این قضیه بوده است. وقتی عمدی است یعنی باز هم تکرار می‌شود.

اما تا کی هیچ جنبنده‌ای و هیچ یک از عناطر طبیعت در امان نباشند و قربانی سوءمدیریت مسئولان شود؟

کرونا

در پایان این ماه کرونا به ایران رسید

ویروس کرونا صدها نفر از شهروندان چین و دیگر نقاط دنیا را مبتلا به نوعی بیماری شبیه سینه پهلو کرده است. این ویروس کشنده زنگ خطر را در تمام کشورهای دنیا به صدا در آورد.

در پی شیوع این ویروس مهلک پزشکان استفاده از داروی مبارزه با ویروس «اچ ای وی» ایدز را برای درمان ویروس مرموز کرونا در شهر پکن پایتخت چین آغاز کردند. و استان ووهان چین را به قرنطینه کشاند. و باعث قطع رابطه بسیاری از کشورهای دنیا با چین و لغو پرواز های با مبدا چین شد.

در روز چهارشنبه 30بهمن ماه رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، از مثبت بودن آزمایش اولیه بعمل آمده از نمونه‌های ارسالی مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا جدید در شهر قم خبر داد و گفت: به دنبال پیک بیماری‌های حاد تنفسی ظرف روزهای اخیر در قم دو مورد در آزمایشات اولیه از نظر کرونا ویروس مثبت گزارش شدند. متاسفانه هر دو بیمار با توجه به کهولت سن و نقض سیستم ایمنی در بخش مراقبت های ویژه فوت نمودند.

 جهانپور همچنین در پاسخ به این سوال که موارد مشکوک در کدام شهرها و استان‌ها بوده‌اند؟ گفت: موارد مشکوک در شهرهای یزد، مشهد، تبریز، زنجان و اصفهان، بوده‌اند که خوشبختانه نتایج آزمایشات همه آنها منفی بود.

آنتونی فاسی، مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی ایالات متحده، نیز اعلام کرد: پس از کسب موفقیت در آزمایش‌ موش‌ها، آزمایشات اولیه بالینی طی ۲/۵ ماه  آینده برای آزمایش ایمنی واکسن در گروه کوچکی از انسان‌ها آغاز می‌شود و اگر مشکلی وجود نداشته باشد، این واکسن به طور عمده تولید و مصرف خواهد شد.

دادستان کرونا در ایران ادامه دارد.

نظر شما