رییس کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا:

مستندات علنی مبنی بر انتقال ویروس از طریق هوا وجود ندارد/ کرونا در اردیبهشت ماه کنترل می شود/ کرونا بهمن ماه وارد کشور شد/ تهران هنوز به پیک نرسیده است

۱۳۹۹/۰۱/۰۹ - ۱۱:۴۶:۳۲
کد خبر: ۹۸۱۹۸۲
مستندات علنی مبنی بر انتقال ویروس از طریق هوا وجود ندارد/ کرونا در اردیبهشت ماه کنترل می شود/ کرونا بهمن ماه وارد کشور شد/ تهران هنوز به پیک نرسیده است
رئیس کمیته اپیدمیولوژی در ستاد مقابله با کرونا با اشاره به وضعیت رفتاری ویروس کرونا ، هوا را عامل مهمی برای انتقال ویروس کرونا نداست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛  علی اکبر حق دوست، رئیس کمیته اپیدمیولوژی در ستاد مقابله با کرونا در نشست خبری مجازی که ظهر امروز بر گزار شد در رابطه با نحوه رفتار کرونا گفت: در مدلسازی های انجام شده سعی شده بر اساس واقعیت ها در سناریوهای مختلف بررسی کنیم تا چه اتفاقی رخ می دهد.

او افزود: تا سه ماه پیش دست دادن و روبوسی جزئی از فرهنگ بود و در حال حاضر به صفر رسیده است. دست دادن به میزان قابل ملاحظه ای انتقال این ویروس را کاهش می دهد. هر هفته مداخلات جدیدی اضافه می شود که در کنترل بیماری نقش دارد.

حق دوست خاطر نشان کرد: بر اساس مدلسازی ها به نظر می رسد بتوانیم در اردیبهشت ماه به کنترل نسبی برسیم و به این معنا نیست بیماری رخت نبندد ولی امیدواریم اتفاقات عجیبی رخ ندهد و سفر ها تاثیر خاصی نداشته باشد.

او افزود: تعطیل کردن مدارس اقدام جدی است که به عنوان اولین اقدامات در کل دنیا رخ داده است. هر اقدامی که برخوردهای ما را کم می کند در کنترل بیماری نقش دارد و نزدیک به 30 درصد از تماس های موثر با تعطیلی مدارس کاسته شده است.

رییس کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا در رابطه با وضعیت این بیماری گفت: با توجه به دانش فعلی باید گفت اپیدمی ما در کشور از یک زمان ثابت شروع نشده است. برخی شهر ها بیشتر و برخی کمتر آلوده شده اند و به صورت کشوری نمی توان گفت در چه نقطه ای در هر شهر هستیم.

او ادامه داد:  شهرهایی که آلوده شده اند نزدیک به قله هستند و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد انتظار پیک جدید نداریم. شهرهای نیمه جنوبی و برخی شهرهای غرب در سطح پایین اپیدمی هستند و تا الان قله سنگین نداشتند. با کنترل ها سعی می کنیم مانور بدهیم و امیدواریم با گرم شدن هوا میزان سرایت کاهش پیدا کند.

حق دوست در رابطه با زمانی که ویروس وارد کشور شده است، گفت: ویروس از اوایل بهمن ماه بی سر و صدا در چند شهر کشور گردش داشته و موارد اول بی علامت بوده اند و علامت اختصاصی نداشتند و سیستم کشور نتوانسته شناسایی کند.

او در پاسخ به این سوال که آیا این ویروس در هوا منتشر خواهد شد، بیان کرد: از موارد استثنا باید صرف نظر کنیم. اینکه استثناعا در نقطه ای از طریق هوا منتقل شده دلیل بر این نیست که اینگونه باشد. مستندات علمی و رسمی وزارت بهداشت جهانی این است که هوا مسیر مهمی برای انتقال نیست.

رییس کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا با بیان اینکه نباید در مسیر وسواس گونه بیفتیم گفت:  نباید به وادی وسواس بیفتیم. اعتقادی به این که کرونا از طریق هوا منتقل شود ندارم. چنانچه این ویروس از طریق هوا منتقل می شد اوضاع و احوال جهانی متفاوت بود.

حق دوست در رابطه با ابتلا مجدد بهبود یافتگان گفت: در سطح دنیا 6 مورد اعلام کردند که عفونت مجدد گرفتند. برخی که در دسترس بودند مورد بررسی قرار گرفتند و عنوان شده که فعالیت مجدد ویروس رخ داده است تا آنکه مجددا ابتلا شده باشند. البته اگر عفونت مجدد رخ بدهد قطعا نسبت به عفونت اولیه کمتر است.

رییس کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا در خصوص وضعیت کرونا در تهران خاطر نشان کرد: بعید می دانم در تهران به پیک رسیده باشد و امیدواریم پیک آن شدید نباشد تا بتوانیم در طول زمان مدیریت کنیم.

او در رابطه با زمان بازگشایی مدارس گفت: حدود 10 روز باید ویروس به میزان قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کند.  طبیعی است زمان بازگشایی در شهرهای مختلف یکسان نیست. همچنین میان دانشگاه و مدارس فرق وجود دارد.

حق دوست ادامه داد: قسمت قابل توجهی از دانشجویان از شهرستان ها می آیند و شرایط باید سختگیرانه تر باشند. در مدارس هم دانش آموزان دبیرستانی راحت تر می توانند موارد بهداشتی را رعایت کنند. از این رو بازگشایی به صورت منطقه ای خواهد بود. از سوی دیگر مسئله اجتماعی مطرح است که باید ببینیم والدین در فرستادن دانش آموزان به مدرسه مشارکت خواهند کرد یا نه. به نظر می رسد از نظر علمی و جو جامعه بازگشایی مدارس دور نیست.

رییس کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا در رابطه با بازگشایی محل های کار گفت: اگر زنجیره تولید آسیب ببیند در زندگی روزمره خود را نشان می دهد و در مورد بازگشایی ادارات باید مورد به مورد بررسی شود. در مورد کارمندان دولت، موضوع به اهمیت کار باز می گردد و اینکه دورکاری چقدر معنا دارد و شرایط فعالیت ایمن چقدر است؟

رییس کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا اضافه کرد: اگر سازمانی باشد که تراکم جمعیت کارمندی و میزان ارباب رجوع محدود باشد نسخه ای که نوشته می شود با جایی که فعالیت حیاتی دارد و میزان تهویه و تراکم اشکالاتی دارد متفاوت است.

معاونت آموزشی  وزارت بهداشت با اشاره به زمان امتحانات حوزه بهداشت اظهار کرد: در مورد آزمون ها چندین سناریو داریم. کم کم شرایط تحصیلی را در چند هفته آینده برای دانش آموزان ایجاد می کنیم. اگر در گذشته آموزش از راه دور رکن اصلی نبود در حال حاضر اینگونه نیست.

حق دوست ادامه داد: امتحانات جامع را باید به تعویق بیندازیم. عزم تیم معاونت آموزشی نظارت این است که در عین حال که شرایط را درک می کنیم استانداردهای آموزشی را با وسواس در نظر بگیریم تا افت تحصیلی نداشته باشیم.

رییس کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا در رابطه با شیوع این ویروس به سایر کشورهای همسایه گفت: این ویروس هیچ نقطه ای از جهان را در امان نمی گذارد. به میزان ارتباطات با کانون های آلوده، حساسیت سیستم به شناسایی موارد، آب و هوا و... ارتباط دارد. در همه کشورهای منطقه این ویروس وجود دارد و در ترکیه هم وجود دارد و احتمالا سیل فزاینده آن ادامه پیدا می کند. شاید در مناطق سرد دنیا طی چند هفته آینده که هوا معتدل می شود پیک بیماری خود را نشان بدهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز