سخنگوی وزارت بهداشت:

اجبار برای بستری افراد در مراکز مراقبت بالینی از امروز اعمال می شود/ بیماریابی دلیل افزایش آمار کرونا است/ هیچ منطقه ای در دنیا عاری از کرونا نیست

۱۳۹۹/۰۱/۰۹ - ۱۴:۵۹:۵۰
کد خبر: ۹۸۲۰۸۷
اجبار برای بستری افراد در مراکز مراقبت بالینی از امروز اعمال می شود/ بیماریابی دلیل افزایش آمار کرونا است/ هیچ منطقه ای در دنیا عاری از کرونا نیست
کیانوش جهانپور در نشست خبری مجازی در رابطه با وضعیت بیماری کرونا در ایران توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛  نشست خبری مجازی سخنگوی وزارت بهداشت ظهر امروز 9 فروردین ماه برگزار شد. کیانوش جهانپور در رابطه با وضعیت کووید 19 در ایران و در خصوص وضعیت نقاهتگاه ها (مراکز مراقبت بالینی) گفت: بیش از 10 هزار تخت برای دوره مراقبت بالینی افراد مبتلا ایجاد شده و نیروهای مختلف مشارکت جدی داشتند. روز گذشته برخی افراد در این مراقبت بالینی پذیرش شدند اما با توجه به الگوی کشورمان پذیرش ها سخت شده است. در ایران حمایت خانواده ها وجود دارد ولی افراد باید بدانند این شرایط را باید تحمل کرد تا از بحران عبور کنیم.

او افزود: استراحتگاه های پیش بیمارستانی و پسا بیمارستانی نیازمند اعمال محدودیت ها است و از امروز این موضوعات اجرایی می شود. در برخی جاها مجبوریم شاید برای چند روز از این افراد مراقبت کنیم. این اجبار برای حفظ سلامت عمومی است.

جهانپور با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا بیان کرد: افزایش آمار به دلیل روند مدیریت  این بیماری است و شاهد پیک ها و جهش های شدید نبودیم. ظرف دو هفته اخیر شاهد تعداد زیاد بیماران هستیم که دلیل آن بیماریابی فعال است.

 سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه با اعتماد به طب سنتی برای کنترل کرونا گفت: طب سنتی ایرانی در کنار طب شناخته در همه جهان بوده و این طب هزاران ساله است و در زمینه ارتقا سلامت عمومی و حفظ سلامت و در مواردی در درمان بیماری های مزمن کمک می کند.

او ادامه داد: ما جز ده کشوری هستیم که واجد تاریخ و مکتب طبی سنتی هستیم و ده ها گروه آموزشی طب ایرانی در دانشگاه ها فعال هستند و ده ها نفر به عنوان دکترای تخصصی این رشته فارغ التحصیل شده اند. دانش و پژوهش های آنان در حوزه سلامت کارآمد است و استفاده از این توان در کنار طب رایج برای ارتقا وضعیت سلامت عمومی است. تاکید ما در این طب بر پیشگیری دارد.

جهانپور افزود: طب سنتی موضوع جدیدی نیست. طب سنتی اداره کل مستقل دارد و به عنوان طب مکمل خدمت ارائه می کند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه ممکن است برخی افراد با نام طب سنتی و بدون مجوز و سابقه و تائید مبادرت به درمان و دخالت غیر مجاز می کنند گفت: این امر مورد تائید نیست و این موضوع منفک از طب سنتی است.

او در رابطه با وضعیت اتباع خارجی گفت: دو میلیون 500 هزار نفر تحت حمایت داریم و به این افراد رسیدگی می شود.

جهانپور در خصوص امکان وجود منطقه ای سفید در کشور اظهار کرد: تعداد مبتلایان در یک منطقه ای کمتر از 20 مورد است و آن جا را  ابتلا انفرادی حساب می کنیم و هیچ منطقه ای عاری از این ویروس نداریم. ممکن است در یک روستا ابتلا نداشته باشیم اما فراموش نکنیم که هیچ منطقه ای در دنیا عاری از کرونا نیست.

او یادآور شد: مناطقی که اعلام می کنند وضعیتشان سفید است قدرت شناسایی ندارند. مشکل در شناسایی داده های مبتلایان این بیماران است.

سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه با تولید کیت های تشخیص ایرانی گفت: کیت های ایرانی تولید در مراحل اولیه است و مراحل رفع اشکال آن طی شده است و پس از رفع اشکال نهایی به تولید انبوه می رسد.

جهانپور تصریح کرد: پس از تولید انبوه این کیت ها در آزمایشگاه های سراسر کشور در دسترس خواهد بود و پیش بینی می شود هفته ای 80 هزار کیت تولید شود. با تولید این کیت ها با توجه به جهانی بودن این بیماری، نگرانی ما مرتفع می شود و تولید کیت و بومی سازی ما را از دغدغه دور می کند.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه این نشست با تکذیب خبر رسانه ملی تصریح کرد: انتقال بیماری کرونا از طریق هوا وجود ندارد و این خبر کذب از سوی رسانه ملی مطرح شد لذا موضوعی که در گزارش بخش خبری ساعت 22 آمد بی پایه و اساس است. سازمان بهداشت جهانی و سازمان های بین المللی تاکید دارند که استفاده از ماسک برای جمعیت عادی لازم نیست و کمکی برای پیشگیری از ابتلا نمی کند.

او در پایان در خصوص چگونگی مراقبت از سیل زدگان در ایام کرونایی گفت: با توجه به حضور همکاران ما تمهیداتی اندیشیده شده است تا غربالگری و مراقبت صورت گیرد و در بیمارستان و مراکز مراقبت بالینی توجه ویژه ای به این افراد می شود. شناسایی زود هنگام و مراقبت از این افراد نسبت به سایرین بیشتر است. اقدامات تشخیصی زودهنگام تر انجام خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز