معاون وزیر بهداشت:

کشف داروی کرونا تا یک سال آینده امکان پذیر نیست/ کسانی که به توصیه ها توجه نکنند اعمال قانون می شوند

۱۳۹۹/۰۱/۱۰ - ۱۲:۱۹:۰۳
کد خبر: ۹۸۲۳۸۷
کشف داروی کرونا تا یک سال آینده امکان پذیر نیست/ کسانی که به توصیه ها توجه نکنند اعمال قانون می شوند
ایرج حریرچی با اشاره به برخی شایعات موجود و ضمن بیان توصیه های لازم به تشریح وضعیت کرونا در ایران پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست خبری مجازی ستاد مبارزه با کرونا صبح امروز 10 فروردین برگزار شد. ایرج حریرچی؛ معاون وزیر بهداشت به سوالات خبرنگاران در رابطه با وضعیت کرونا در ایران پاسخ داد.

 

تقدیر از مردم برای عمل به توصیه ها

ایرج حریرچی ، معاون وزیر بهداشت در نشست خبری مجازی ستاد مبارزه با کرونا که صبح امروز 10 فروردین برگزار شد، گفت: از رفتار مردم برای مقابله با کرونا تشکر می کنم. میانگین این رفتارها نشان می دهد مردم به توصیه وزارت بهداشت توجه دارند و تعداد معدودی هم به این توصیه ها توجه نکردند که گلایه مندم و خواهش می کنم آن ها هم بیشتر توجه کنند

او افزود: تصمیم دولت این است کسانی که رعایت نکنند اعمال قانون می شوند.

 

بیماران خاص روند درمان را ادامه دهند

حریرچی در رابطه با وجود مشکل در روند درمانی برخی بیماران خاص گفت: کسانی که مشکلات و بیماری های دیگر دارند باید مراجعه داشته باشند تا درمان شوند. در مشکلات دیابتی و آپاندیس و... حتما باید مراجعه کنند. افرادی هم که بیماری قلبی دارند و نیاز به جراحی دارند حتما مراجعه داشته باشند.

او اظهار کرد:  یکی از مشکلات ما این است که مراجعات مردم به بخش دولتی و خصوصی کاهش پیدا کرده است. کاهش مراجعات غیر ضروری ایرادی ندارد اما اکثر مراجعات ضروری بوده است و نمی توانیم برای مدت طولانی این مراجعات را کم کنیم. از مردم می خواهیم مراجعات ضروری را داشته باشند.

 

افزایش خودکشی در اروپا/ با هم بسازیم

معاون وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: در این شرایط کرونایی دو گروه از مردم را فراموش نکنیم. گرچه دولت و کمیته امداد و بهزیستی همچنان فعالیت می کنند اما خانواده هایی که از قبل با کمک زندگی می کردند و خانوارهای روزمزد نیاز به کمک دارند و مردم آن ها را فراموش نکنند.

حریرچی بیان کرد: علاوه بر نگرانی های تغذیه ای، نگران سلامتی این افراد هستیم. حتما در کشور ما در این زمینه مردم کمک کنند.

او با بیان اینکه باید از این فرصت برای ماندن در خانه استفاده کرد، گفت: در برخی کشورهای اروپایی و برخی نقاط کشور ما عادت نداریم که با هم باشیم.

حریرچی اضافه کرد: در اروپا آمار  خودکشی بیشتر شده است و خواهش می کنم یکدیگر را تقویت کنیم و عیب های یکدیگر را بیشتر از قبل نگوییم و سعی در اصلاح دیگران نداشته باشیم.

 

پزشکان و پرستاران برای ارائه سایر خدمات آماده باشند

او ضمن توصیه به مردم اظهار کرد: نگران این هستیم به دلیل هزینه های کرونا پرداختی ها از جیب مردم افزایش پیدا کند. لوازم بهداشتی را در جای معقول استفاده کنید. متاسفانه امروزه استفاده وسواس گونه باب شده است. برخی رفتارها مانند استفاده از  ماسک را در شرایط داخل خانه توصیه نمی کنیم.

حریرچی با اشاره به کاهش مراجعه به نظام بهداشت و درمانی گفت: امروزه مراجعات به بخش درمانی کم شده است البته بخشی به دلیل بحث های زیبایی بوده و بخش دیگر به دلیل نداشتن اولویت است. اما مهم است که کارهای ضروری خود را انجام بدهیم.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: سیستم بهداشتی ما نباید فرسوده شود. امروزه  98 درصد خدمات از سوی دولت انجام می شود و از پزشکان و پرستاران می خواهیم در آمادگی باشند. از این رو باید خدمات ضروری دیگر را هم در کنار کرونا ارائه بدهیم و از بخش خصوصی کمک می خواهیم.

 

کاهش کرونا در استان گیلان

حریرچی در پاسخ به وضعیت استان های پر شیوع گفت: در فضاهای پر شیوع مانند گیلان روند شیوع کاهش پیدا کرده است اما به معنای از بین رفتن نیست بلکه بیماری کاهش داشته است.

معاون وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: از نظر ما اگر تخت های بیمارستانی حدود 80 درصد  پر باشد با بحران مواجه هستیم. در بیمارستان های شیوع در گیلان وضعیت این چنین است اما در مجموع بیمارستان های دیگر درصد بیشتری خالی هستند و نگرانی داریم با تعداد جدید چه کنیم.

 

داروهای ضد کرونا بی تاثیر و مضر است

او در رابطه با احتمال ترور بیولوژیک گفت: نمی توان این نظریه را رد کرد اما از سوی دیگر ابتلاها در کلیه کشورهای دنیا رخ داده و همه کشورها را درگیر کرده است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به ادعاهایی مبنی بر داروهای درمان کرونا تصریح کرد: اکثر درمان های توصیه شده برای کرونا اختصاصی کرونا نیستند و اثرات کم و متوسط دارند. درمان های غیر توصیه شده توسط ما و مجامع بین المللی بی تاثیر و یا مضر هستند. کمترین زمان برای اینکه دارویی اختصاصی برای این بیماری کشف شود یک سال تا 18 ماه است.

حریرچی خاطر نشان کرد: داروهای اختصاصی ویروسی دیگر بیماری ها 40 تا 50 درصد اثر دارد.

او ادامه داد: هر کسی گفت داروی ضد کرونا را کشف کرده ام بدانید دروغ است در بهترین شرایط 12 ماه کشف آن زمان می برد. از سوی دیگر برخی داروهایی اعلام می شود که دارویی برای بیماری دیگر داریم اما باید با تائید ما باشد . پشت اکثر این کارها تجارت است.

حریرچی با بیان اینکه برخی داروهای سنتی این روزها توصیه می شود، افزود:  کرونا که سه ماه عمر دارد و ادعایی مبنی بر اینکه بتوان با داروهای سنتی درمان کرد چندان قابل اعتماد نیست.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به برخی شایعات عنوان کرد: متانول در برخی استان ها دو سه برابر کرونا کشته داشته است. خوردن این ها اثر ندارد و خواهش می کنم هوشیار باشید

 

بیماران سرطانی به بیمارستان های دولتی مراجعه کنند

حریرچی در رابطه با افزایش هزینه بیماران سرطانی گفت: کسانی که درمان شیمی درمانی را در بیمارستان ها انجام می دهند باید بدون وقفه آنان را ادامه بدهند.

او افزود: در خواست ما این است مریضی که در بیمارستان دولتی درمانش را انجام می داد در بیمارستان دولتی دیگر آن درمان را ادامه دهد. در این شرایط اجازه نمی دهیم مریض به بخش خصوصی برود.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: از بیماران لاعلاج هم خواهش می کنیم کسانی که استطاعت بخش خصوصی ندارند  به بخش دولتی مراجعه کنند و علی رغم مشکلات با افتخار خدمت خواهیم کرد.

 

کیت های تشخیصی ایران استاندارد است

او در پاسخ به این سوال که کیت های وارده از چین خطا داشته است یا نه گفت: از هیچ کیت بدون آزمایش استفاده نمی کنیم و کیتهای وارده از کیفیت خوبی برخوردار است.

به گفته حریرچی این ها امور سیاسی هستند که به کشورها نسبت داده شده است.

 

پایش ها ادامه دارد

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به چگونگی پایش افرادی که از سفر باز میگردند اظهار کرد: در حال حاضر از چند روش برای غربالگری استفاده می کنیم و از طریق سامانه سیب با شماره 4030 تماس می گیریم و تا کنون بیش از 60 میلیون پایش انجام شده است.

او ادامه داد: امروزه با 49 میلیون نفر تماس گرفته ایم و 10 میلیون نفر به سامانه مراجعه کرده اند و افراد در این غربالگری ها بررسی شده اند.

حریرچی خاطر نشان کرد: با توجه به سامانه های مختلف در راهنمایی و رانندگی و سایر مراکز ، افرادی که در مراکز پرشیوع تردد داشتند  هم پایش می شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز