سخنگوی وزارت بهداشت:

مدعیان تولید دارو باید درمان شوند/ شیادی، پشت پرده تولید داروهای زیر پله ای

۱۳۹۹/۰۱/۱۰ - ۱۴:۰۲:۰۴
کد خبر: ۹۸۲۴۴۵
مدعیان تولید دارو باید درمان شوند/ شیادی، پشت پرده تولید داروهای زیر پله ای
کیانوش جهانپور برخی از مدعیان تولید دارو درمان کرونا را شیاد خواند و گفت: بسیاری از تولید کنندگان دارو درمان کرونا که به تبلیغ می پردازند علاوه بر شیادی مشکلات روانی دارند و ادعایی مطرح می کنند که آدم سالم و عاقل این ادعا را قبول نمی کنند.این افراد باید درمان شوند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری مجازی که ظهر امروز 10 فروردین برگزار شد، گفت: دقیق ترین آمار ابتلا به کرونا در میان کشورهای دنیا برای ایران است. این دستاورد به دلیل برخی اقدامات صورت گرفت. طرح بسیج ملی مقابله با کرونا با ثبت نام افراد در سامانه کلید خورد و شبکه بهداشتی در سراسر کشور را برای بیماریابی فعال و زودهنگام فعال کرد.

او افزود: امروزه در عین حال که فراگیری جهانی شاهد هستیم سطح امکانات تشخیصی و درمانی در کشورهای مختلف متفاوت است.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه برخی اقدامات تحقیقی و پژوهشی همزمان با سایر کشورها انجام میشود، گفت: در حال حاضر دانشمندان و متخصصین موارد متعدد درمان بیماری را بیان و برخی بر اساس دانسته های قبلی امکان درمان این بیماری را مطرح کردند و فرضیه هایی عنوان شده است.

جهانپور تصریح کرد: در ایران هم مطالعاتی آغاز شد و در فاز اول شاهد اثر بخشی نسبی هستیم و امروز برای قضاوت قطعی زود است و این مسائل باید در کمیته درمان بررسی شود.

او خاطر نشان کرد: تزریق پلاسمای بیمارانی که قبلا مبتلا شدند و سلول درمانی یا استفاده از داروها برای بیماری های دیگر در حال انجام است. روش های مورد نظر پس از تصویب اثر بخشی،  به عنوان درمان بیماران ارائه می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه با تدابیر لازم برای 13 فروردین ماه عنوان کرد: در روزهای آتی شاهد محدودیت هایی در رفت و آمد ها و پارک ها و تفرجگاه ها هستیم و افرادی که تخطی می کنند اعمال قانون می شوند. حضور نیروی محترم انتظامی امسال در روز 13 فروردین فعالانه خواهد بود.

جهانپور در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر برخورد قضائی با مدعیان تولید دارو کرونا گفت: هر دارویی تجویز شود موارد تخلف است. چیزی به عنوان تبلیغ دارو و روش های درمانی نداریم. هر دارویی به عنوان درمان برچسب بخورد تخلف است و تنها می تواند در فضاهای پزشکی طرح کنند.

او افزود: داروهای گیاهی و غیر گیاهی باید مجوز های لازم از طریق سازمان غذا و دارو بگیرد. با تائید سازمان غذا و دارو باشد در غیر اینصورت به صورت زیر پله ای تولید می شود و مورد تائید نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد:  برخی از این دارو ها نه تنها اثر بخش نیست بلکه این فرآیندهای فله ای عواقب زیان بار جبران ناپذیری بر سلامت مصرف کننده دارد چرا که برخی از این دارو ها، ماده خنثی نیستند.

جهانپور با بیان اینکه  بسیاری از مدعیان تولید دارو کرونا علاوه بر شیادی مشکلات روانی دارند، اظهار کرد: برخی ادعاهایی مطرح می کنند که آدم سالم و عاقل این ادعا را مطرح نمی کند و باید درمان شوند.

او در پاسخ به این سوال که مرگ و میر ناشی از کرونا در میان کودکان وجود دارد یا نه گفت: مرگ و میر کودکان ما مربوط به ابتلا آنان به بیماری های زمینه ای بوده است. این افراد با ابتلا به این بیماری فوت کردند ولی عمدتا در کودکان مورد مرگ و میر نداریم مگر اینکه نقص ایمنی ارثی یا بیماری زمینه ای داشته باشند.

جهانپور تصریح کرد: برخی تفاوت های انسانی سبب می شود پاسخ های مختلفی به بیماری بدهیم. آنچه سبب گسترش بیماری می شود شباهت های ما به هم است که تعداد زیادی را مبتلا می کند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: بیماری در میان افراد یک خانواده متفاوت است و دامنه ای صفر تا صدی میان افراد مبتلا ایجاد می کند.

او در رابطه با سامانه پایش سلامت گفت: 3.6 درصد افرادی که در سامانه ثبت نام کردند نیازمند پیگیری بودند و حدود 60درصد آنان پیگیری شدند و اطلاعات آنان نشان داد 3.6 درصد آنان نیازمند پیگیری هستند.

جهانپور با بیان اینکه از میان این 3 درصد تنها  یک سوم آنان به بیمارستان ارجاع شده اند گفت: از میان این افراد هم حدود 32 درصد نیازمند بستری تشخیص داده شدند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز