جراح و متخصص زنان و زایمان مطرح کرد:

توصیه به زنان باردار در روزهای کرونایی

۱۳۹۹/۰۱/۱۰ - ۱۶:۲۰:۳۱
کد خبر: ۹۸۲۵۲۱
توصیه به زنان باردار در روزهای کرونایی
جراح و متخصص زنان و زایمان با بیان توصیه هایی به تشریح مراقبت های بیشتر خانم های باردار در روز های کرونایی پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ فرناز مشیری، جراح و متخصص زنان و زایمان، با بیان اینکه خانم های باردار به دلیل تغییرات فیزیولوژیک مربوط به بارداری سیستم ایمنی پایین‌تری دارند و مستعد برای برخی عفونت‌ها، چه آنفولانزا و چه کرونا می باشند، گفت: شانس آنفولانزا در زنان باردار بیشتر از کرونا است.

عضو هیات علمی دانشگاه در پاسخ به این سوال که زنان باردار چطور می‌توانند از خودشان مراقبت کنند، گفت: مثل بقیه باید همه موارد را رعایت کنند.  داشتن اتیکت سرفه(یعنی سرفه کردن داخل دستمال کاغذی یا زیر بغل نه در صورت دیگران) و شستن دست‌ها ـ رعایت فاصله‌ی 1 متری ـ روبوسی نکردن و دست ندادن از جمله موارد است.

مشیری گفت: معلوم نیست که در زمان بارداری برای جنین مشکل ژنتیکی یا ارثی یا نقص عضو می‌دهد یا نه؛ ولی مسلما دیده شده است که شانس زایمان زودرس و پارگی زودرس کیسه آب در این مادران بیشتر دیده شده است.

او افزود: در تحقیقات دیده شده است که ویروس در مایع آمنیون و بند ناف و ترشحات واژینال و حلق بچه و شیر مادر وجود ندارد ولی دو مورد نوزاد کرونا از مادر مبتلا متولد شده‌اند و مواردی هم از گرفتاری خفیف جنین نوزاد دیده شده است.

مشیری در ادامه در خصوص نحوه زایمان و پس از آن گفت: نحوه‌ی زایمان باید فقط طبق موازین علمی باشد و صرف داشتن کرونا دلیل بر سزارین نیست.

جراح و متخصص زنان و زایمان در پایان افزود: کرونا مثل ویروس آنفولانزا و سارس (SARS) در شیر مادر دیده نشده است؛ پس به نظر نمی‌رسد که منتقل شود و شیردهی با رعایت اصول ایمنی و بهداشتی مانعی ندارد؛ مثل ماسک و شستن دست‌ها و... . اگر هم از شیردوش استفاده می‌کند باید دستگاه و دست‌ها را قبل و بعد از آن شست و در همان ساعت اوّل پس از زایمان باید شیردهی شروع بشود.

نظر شما