نوروزنامه ۹۹/ مهمترین اتفاقات اسفندماه ۹۸ در حوزه اجتماعی؛

در جولان کرونا، نفس ایران گرفت!

۱۳۹۹/۰۱/۱۱ - ۲۳:۵۶:۲۵
کد خبر: ۹۸۲۵۴۲
در جولان کرونا، نفس ایران گرفت!
اسفندماه در حالی سال 98 را به پایان می‎برد که طعمی دیگر از حوادث را تجربه کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سال 98 درحالی به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شد که هنوز گل و لای حادثه سیل بهاری در بیش تر خانه‌ها مانده ، ایدز در بدن روستایی‌ها جا خوش کرده است. بیشتر زلزله زدگان کرمانشاه بی‌خانمان ماندند. آتش بنزین در دل مردم آتش گرفته هنوز روشن است. داغ فرهادها و آزاد خسروی‌ها هنوز بر دل‌ها سوزان است. مانده‌ایم که انتقام سخت ترور سردار سلیمانی چگونه بگیریم. هواپیمای اوکراینی را با انبوهی سوال بی پاسخ فراموش کردیم، سیستان و بلوچستان بار دیگر فراموش شد و مهم‌تر این«کرونا»ی نا پیدا و ناشناخته را باید چه کنیم و به کجا حواله دهیم!

در اسفند ماه 98 بعد از ورود ویروس کرونا به ایران که اولین مبتلایان به آن در قم دیده شدند، هر روز به تعداد مبتلایان و گسترش آن در شهرهای مختلف افزوده شد.

کرونا

رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در آخرین آمارهای کرونایی تا 29 اسفند ماه گفت: شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به 18407 نفر رسید.

در این ماه  5979 نفر از بیماران کووید19 در کشور بهبود یافته و ترخیص شدند.

در اسفند ماه مجموع درگذشتگان بر اثر ویروس کرونا به 1284 نفر رسید.

در همین درگیری‌های کشور با ویروس کرونا مینو محرز، عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در خصوص عامل شیوع کرونا در کشور گفت: با توجه به ابتلا چند نفر در قم که با چینی‌ها ارتباط نداشته‌اند، معلوم است ویروس کرونای جدید در کشور چرخیده و احتمالا منشا این بیماری کارگران چینی بوده‌اند که در شهر قم کار می‌کنند و به چین تردد داشته‌اند و به نظر می‌رسد ویروس چرخیده و به افرادی که اکنون شناسایی شده‌اند رسیده و چون این افراد ضعیف‌تر بوده‌اند به علت شدت بیماری به بیمارستان آمده‌اند.

این پزشک سرشناس و مسئول همچنین این امید را به مردم ایران داد که حجم بالا ابتلا به کرونا تا ۱۵ فروردین فروکش خواهد کرد و تعداد خیلی خیلی کمتر خواهد شد. از ۱۵ فروردین به بعد میزان ابتلا به ویروس کرونا بر اساس تخمین های انجام شده سیر نزولی پیدا می‌کند.

همچنین کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در توییتر خود نوشت: گزارش‌های حکایت از آن دارد 18دصد مبتلایان به کرونا هیچوقت علامت‌دار نمی‌شود.

مدت زیادی از ورود کرونا به ایران نگذشته بود که اخباری مبنی به مبتلا شدن افراد مسئول به گوش رسید که معاون وزیر بهداشت جزو اولین نفراتی بود که به این ویروس مبتلا شد.

ایرج حریرچی در ویدئویی که از خود منتشر کرد از مثبت بودن بودن تست کرونای خود خبر داد.

در این ماه چندین مادر باردار مشکوک به کرونا با سلامت کامل وضع حمل کردند.

و از اخبار عجیب و خوشحال کننده این ماه می‌توان به غلبه پیرزن 85 ساله بر بیماری کرونا اشاره کرد. در این بین برخی از افراد مسن نظیر پیرمردان 101 و 102 ساله هم بر کرونا غلبه کردند.

دیر زمانی از ورود این ویروس به کشور نگذشته بود که ماسک‌ها و محلول‌های ضد عفونی برای مقابله با این ویروس ناشناخته، نایاب و بعضا به قیمت‌های نجومی فروخته شد در حالی که هر روز از کشف احتکار غیر قانونی این اقلام خبر رسید.

حتی وزارت بهداشت از توزیع رایگان این محصولات میان مردم خبر داد ولی به واقع این عمل صورت نگرفت.

در همین راستا وزیر نیرو از مهلت به مشترکین برای پرداخت حق انشعاب و قبوض آب و برق تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد.

در اوایل اسفند ماه به علت شیوع ویروس کرونا، مدارس و دانشگاه های و بسیاری از مراکز آموزشی در  اکثر استان‌های کشور از اول هفته کم و بیش تعطیل شدند به گونه‌ای که این تعطیلی ها هر بار تمدید می‌شد اما بالاخره علی ربیعی، سخنگوی دولت، در ویدیو کنفرانس خبری در 15 اسفندماه تعطیلی مدارس و آموزشگاه‌های کشور تا پایان سال 98تعطیل اعلام کرد.

مسمومیت الکلی

ایران با ترس و وحشتی که از کرونا داشت و مرگ‌های ناشی از آن بسیاری را داغدار و بسیاری را غم بار کرده بود درگیر بود که به ناگهان با مدلی جدید از مرگ روبرو شد؛ مرگ بر اثر مسمومیت الکلی!

ابتدا افرادی در اهواز به دنبال شایعه موثر بودن خوردن الکل برای درمان ویروس کرونا اقدام به مصرف الکل تقلبی کردند که بر اثر مسمومیت ناشی از آن به بیمارستان‌ها مراجعه کردند. به گونه‌ای که در تاریخ 16 اسفند نخستین فرد با عارضه مسمومیت الکلی در خوزستان به بیمارستان مراجعه کرد.

و بسیار از افراد بر اثر مسمومیت جان باختند و این مسمومیت‌ها و مرگ‌ها به بسیاری از استان‌ها کشیده شده بود.

همچنین در راستای اقدامات مقابله با کرونا رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا، در خصوص محدودیت‌های ورودی در برخی از استان‌ها خبر داد و گفت: براساس تصمیمات استانی در سه استان مازندران، گیلان و اردبیل محدودیت تردد اجرا شد.

در اسفند ماه استان‌های آذربایجان غربی، هرمزگان، ایلام، خوزستان و فارس بارها به لرزه در آمدند ولی خوشبختانه خساراتی در پی نداشت و هیچ هموطنی را بر اثر این زمنی لرزه‌ها از دست ندادیم. اما در زلزله شدید ۵/۴ ریشتری در رویدر هرمزگان سبب وارد آمدن خسارات پراکنده‌ای به خانه‌های مردم در چند روستا شد.

سقوط هواپیمای اوکراینی در نزدیکی فرودگاه امام

در همین ماه خبر از جنجال دیگری سر رسید.

جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی

در 22اسفند ماه بود که «رضا جعفرزاده»، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، در خصوص سرنوشت جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی گفت: اوکراین و فرانسه پیشنهاد دادند که متخصصین ایرانی از لابراتورهای دو کشور برای بازخوانی استفاده کنند.

وی اظهار داشت: موضوع، بازخوانی جعبه سیاه هواپیمایی اوکراینی توسط نهاد بررسی سوانح هوایی ایران در لابراتورهایی است که دارای شرایط فنی و همکاری مناسبی هستند.

جعفرزاده با تاکید براینکه شرایط همکاری هر دو لابراتور دریافت شده است گفت: جعبه‌های سیاه در یکی از دو مرکز (فرانسه یا اوکراین) بازخوانی خواهد شد. 

اما در چهارشنبه آخر سال به رغم هشدارهای فراوان درخصوص عدم تجمع در جشن چهارشنبه سوری به دلیل شیوع ویروس کرونا، جمعی از هموطنان بدون توجه به این هشدارها برای خود و دیگران ایجاد دردسر کردند.

به طوری که خبر از فوت دو مرد جوان بر اثر حوادث این شب رسید و 470 نفر مصدوم شده‌اند (389 مرد و 81 زن) که 304 نفر از آن‌ها پس از درمان، ترخیص شده‌اند.

کرونا

اما تب کرونا همچنان در ایران در حال جولان است سایه سیاه مرگ، شهر ها را فرا گرفت. خیابان ها را خلوت و دوستی ها و روابط انسانی را محدود چه بسا مسدود کرد است شمار کسانی که به خواستگاه در «خانه بمانید» ها گوش فرا دادند هر روز افزوده می‌شود اما تا کامل شدن این همدلی و همکاری راه بسیاری باقی است.

بیماری که با ساختار پیچیده‌اش جان میلیون‌ها تن را در جهان گرفته و می‌گیرد.  اقتصاد جهانی را دستخوش سود و زیان های میلیاردی کرده و می کند، پیام‌های روشن تری هم با خود دارد و این که به پول دار و بی پول رحم نمی کند. نشان روشن تر و پیام بزرگ تری هم با خود آورد؛ «علم بهتر از ثروت و دانش بالاتر از خرافات است» حال چشم جهانیان نه به ثروت پول داران است و نه به دست دعانویسان. امید به دانش دانشمندان و کشف پزشکان برای ساخت داروی درمان «کرونا» است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز