مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت:

از مصرف غذاهای چرب و نوشیدنی های شیرین اجتناب کنید/ افزودن ویتامین دی به نان در پسا کرونا

۱۳۹۹/۰۱/۱۱ - ۱۱:۵۵:۴۸
کد خبر: ۹۸۲۷۰۴
از مصرف غذاهای چرب و نوشیدنی های شیرین اجتناب کنید/ افزودن ویتامین دی به نان در پسا کرونا
زهرا عبدالهی با بیان برخی توصیه های تغذیه از افزودن ویتامین دی به سبد غذایی مردم خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ زهرا عبداللهی، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در نشست خبری مجازی که ظهر امروز 11 فروردین ماه برگزار شد گفت:  توجه به تغذیه کمک زیادی در پیشگیری و ابتلا می کند. مجموعه ای از مواد غذایی مانند روی و سلینیوم و... وقتی همراه مواد غذایی مصرف می شود می تواند به تقویت سیتم ایمنی کمک کند.

او افزود: باید مجموعه ای از مواد مغذی با مصرف گروه های مختلف مواد غذایی مانند سبزیجات، لبنیات، حبوبات و... به میزان کافی مصرف شود و مصرف آنان نقش مهمی در جلوگیری از ابتلا به کرونا دارد.

عبدالهی خاطر نشان کرد: مواد غذایی که به رنگ زرد و نارنجی هستند منبع ویتامین A  بوده و ویتامین Cهم نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد. آهن، روی و سلنیوم در حبوبات و غلات موجود است و توصیه اصلی رعایت تنوع غذایی بوده که می تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت اضافه کرد: برخی گروه های خاص مانند زنان باردار و.... مکمل هایی را باید دریافت کنند. قطره های آهن برای کودکان زیر دو سال مطابق توصیه وزارت بهداشت داده شود.

او تصریح کرد: یکی از برنامه های وزارت بهداشت بحث مکمل ویتامین دی است که همه گروه های سنی از 12 سال به بالا باید استفاده کنند. برای کودکان 2 تا 12 ساله هر دو ماه قرص 50 هزار واحدی ویتامین دی توصیه می کنیم.

عبدالهی با بیان اینکه توصیه ای به مصرف مکمل دیگری نیست و اگر همه مواد غذایی دریافت شود نیاز به مکمل خاصی وجود ندارد، افزود: کسانی که مبتلا به بیماری کرونا هستند باید حتما از مایعات استفاده کنند و نوشیدنی های گرم مانند چای کم رنگ، سوپ و غذاهای آبکی توصیه می شود. مصرف فست فود ها و دیر هضم هم توصیه نمی شود.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که در بیمارستان ها چه خدماتی به سایر بیماران برای تقویت سیستم ایمنی داده می شود افزود: در بیمارستان ها بر اساس پروتکل های تغذیه ای مواردی تهیه شده و مطابق با آن کارشناسان تغذیه طبق برنامه به بیماران می دهند.

او خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی که بحران کرونا داریم و به لحاظ امنیت غذایی به خصوص برای اقشار کم درآمد ممکن است مسائلی پیش بیاید در این راستا درخواست حمایت از اقشار آسیب پذیر داریم تا به شکل های مختلف از آنان حمایت شود که می تواند به صورت یارانه نقدی و توزیع سبد غذایی رایگان با همکاری سایر ارگان ها داده شود.

عبدالهی ادامه داد: برای مادران مبتلا به سو تغذیه و خانوارهای دچار سو تغذیه توزیع سبد غذایی رایگان و فوق العاده در نظر گرفته شده است که با کمیته های مختلف از جمله کمیته امداد، بنیاد علوی و بنیاد مستضعفان و... هماهنگی انجام شده است و باید با دقت بیشتری اجرا شود تا از گروههای دارای سو تغذیه حمایت کرد.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ضمن بیان پیشنهاداتی گفت: توصیه داریم که مردم در مورد مصرف غذا در بیرون از خانه دقت کنند و اصولا غذاهای دیر هضم مناسب نیستند و غذاها با روش های بخار پر و آب پز تهیه شود.

او ادامه داد: در این ایام مصرف زیاد نمک و شیرینی توصیه نمی شود. نوشیدنی های شیرین سیستم ایمنی بدن را تحریک می کنند همچنین باید از خوردن غذاهای فله ای و روباز احتناب شود.

عبدالهی با اشاره به اینکه یکی از سیاست های ما در وزارت بهداشت ترویج مصرف تخم مرغ است افزود: تخم مرغ منبع پروتئین است و می تواند جایگزین گوشت باشد. همه افراد سالم روزانه می توانند یک عدد تخم مرغ بخورند و یکی از اولویت ها این است که تخم مرغ به صورت بهداشتی توزیع و عرضه شود. از این رو با دامپزشکی همکاری نزدیکی داریم.

او تصریح کرد:  توصیه و تاکید این است که مردم در مصرف مواد غذایی از تعادل خارج نشوند چرا که اگر تناسب یکی از مواد مغذی  به هم بخورد مشکل زا است. توصیه این است که تعادل را رعایت کنند.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در رابطه با مصرف ویتامین c گفت: توصیه ای به صورت مصرف مکمل ویتامین C نداریم و باید از طریق میوه وسبزی تامین شود. مردم نباید بی خودی سراغ قرص و ویتامین ها برود.

اودر پایان در خصوص غنی سازی مواد غذایی با ویتامین ها در پسا کرونا بیان کرد: غنی سازی مواد غذایی با ریز مغذی ها اولویت ما است این کار شروع شده و در حال حاضر هم غنی ساز آرد با آهن و اسید فولیک انجام می شود. همچنین برنامه افزودن ویتامین دی  به آرد را داریم و اجرایش را در یک استان شروع کردیم که به بحران کرونا برخوردیم و این تنها راهی است که می توان ویتامین دی را به مردم رساند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز