معاون درمان وزارت بهداشت:

احتمال ایجاد نوسانات ابتلا در برخی استان ها/ مردم ۱۳ فروردین در خانه بمانند/ تعرفه ای مخصوص بیماران کرونایی نداریم ؛ با بیمارستان های متخلف برخورد می شود

۱۳۹۹/۰۱/۱۲ - ۱۲:۱۴:۳۹
کد خبر: ۹۸۳۰۳۱
احتمال ایجاد نوسانات ابتلا در برخی استان ها/ مردم ۱۳ فروردین در خانه بمانند/ تعرفه ای مخصوص بیماران کرونایی نداریم ؛ با بیمارستان های متخلف برخورد می شود
قاسم جان بابایی با بیان اینکه مراجعات مردم به مراکز درمانی رو به کاهش است از احتمال ایجاد نوسان در برخی استان های کشور خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست خبری مجازی با حضور قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت برگزار شد.

 

بزرگترین بیمارستان های ایران زیر بار کرونا رفت

قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت در نشست خبری مجازی که ظهر امروز 12 فروردین ماه برگزار شد ، گفت: در روزهای ابتدایی تست های کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی به میزان کم در اختیار ما قرار گرفته شد. پس از مثبت بودن کرونا در قم و گیلان تصمیماتی اتخاذ و چندین بیمارستان را برای بیماران کرونایی تخلیه کردیم.

او افزود: در همه استان های با ابتلا بالا به کرونا تمهیدات لازم را اندیشیدیم. دو هفته قبل از تشخیص کرونا دستورالعمل کشوری را به همه دانشگاه ها ابلاغ کردیم و آمادگی ذهنی وجود داشت. در این راستا با ظرفیت های کشوری در طرح تحول سلامت  توانستیم 40هزار تخت را آماده کنیم.

جان بابایی با بیان اینکه درمان بیماران در ایران به صورت انتخابی انجام نمی شود گفت: بزرگترین بیمارستان های کشور را به سمت درمان بیماران کرونایی بردیم. چرا که هر چه بیمارستان بزرگتر باشد کادر قوی تری دارد. همچنین برای همه گروههای سنی درمان انجام می شود و به صورت انتخابی عمل نمی کنیم.

 

روند کرونا رو به کاهش است

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: آمریکا در ابتدا بیماری را شوخی گرفت و همچنان در پیک است. در ایران هم تقریبا اواخر هفته سوم شرایط پیک اتفاق افتاده و روند رو به افزایش نداشتیم و استان های آلوده روند ثابت داشته و در حال حاضر رو به کاهش است.

جان بابایی با بیان اینکه کشورهای اروپایی هنوز به پیک نرسیده اند، اظهار کرد: ایران از نظر میزان مراجعات و بستری و فوتی رو به کاهش بوده است و شتاب گذشته را نداریم. امکان نوساناتی وجود دارد اما با بحران مواجه نخواهیم شد.

او اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 100 هزار پرستار و 12 هزار پزشک به طور مستقیم در درمان بیماران کرونایی فعالیت می کنند.

 

تعرفه جدید کرونایی نداریم

جان بابایی با اشاره به برخی تخلفات گفت: تعرفه جدیدی به نام کرونا نداریم و تعرفه ها یا خصوصی و یا دولتی است و خارج از آن نیست و تا تعطیلی بیمارستان های متخلف پیش خواهیم رفت

 

سی تی اسکن برای تشخیص کرونا قابل اعتماد است

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که سی تی اسکن تا چه حد قابل اطمینان است خاطر نشان کرد: 50 درصد بیمارانی که علائم بالینی دارند تست تشخیص شان منفی بود اما کسانی که سی تی اسکن مثبت داشته باشند را بیمار کرونایی در نظر می گیریم. حتی  علت فوت هم به عنوان بیمار کرونایی در نظر می گیریم.

او در خصوص وضعیت سایر بیماران در روزهای کرونایی گفت: در استان قم که پر بیمار بود با دو بیمارستان خیریه صحبت کردیم تا به بیماران مشکلات قلبی و حوادث جاده ای و مادران باردار خدمات بدهند. همچنین به صورت پله ای هم بیمارستان ها را از کرونا پاک خواهیم کرد تا سایر بیماران درمان شوند.

جان بابایی با اشاره به اینکه بیماران خاص مانند دیالیز را رصد میکنیم که درمانشان متوقف نشود، بیان کرد: هم اکنون شیمی درمانی ها در حال انجام است.  بحث پیوند اعضا را متوقف کرده ایم  چرا که می توان با تاخیر انجام بدهیم. در پی این هستیم که بیمارستان هایی که خدمات خاص می دهند از پذیرش کرونایی ممانعت می شود و به صورت پله ای دیگر بیمار کرونایی را قبول نکنند.

 

روش های درمانی باید با تائید وزارت بهداشت باشد

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص درمان پلاسمایی بیماران بهبود یافته کرونا گفت: درمان هایی که در کشور داریم برخی ابلاغیه وزارت بهداشت است که وزارت بهداشت جهانی تائید کرده است. برخی درمان ها تحقیقاتی است که بحث های اخلاقی دارد و باید با مجوزهای لازم باشد.

او افزود: اکثر روش های درمانی طرح تحقیقاتی است و در پروتکل کشوری نیست و هر کسی خارج این هر نوع درمان باشد باید در قالب طرح تحقیقاتی باشد و رضایت بیمار را بگیرد.

 

احتمال ایجاد نوسانات ابتلا در برخی استان ها

جان بابایی در خصوص موج دوم بیماری افزود:  تا بیستم فروردین محدودیت ها ادامه خواهد داشت. موج دوم را باید تعریف کرد و اگر پیک باشد احتمالش بعید است. استان های آلوده روند رو به نزول و استان های دیرتر آلوده شده شرایط ثابتی دارند.

معاون درمان وزارت بهداشت عنوان کرد: پیک شدید نخواهیم داشت و ممکن است نوسانات داشته باشیم و هر یک به رفتارهای اجتماعی باز می گردد. برخی شهرها نوسانات داشته اند چرا که در شب های عید مردم در بازار بودند همچنین در برخی استان ها ممکن است افراد به سفر رفته باشند احتمال نوسان وجود دارد. استان های یزد، فارس و... به سفر رفتند که خطر ایجاد نوسان در هر استان هست اما اینکه موج سنگینی در پیش داشته باشیم احتمالش کم است.

او ادامه داد: روز طبیعت اگر مردم رعایت نکنند اثراتش را هفته های بعد می بینیم. روند رو به کاهش ملایمی داریم از این رو ممکن است موج های کوچکی داشته باشیم و شرایط استان ها مختلف است.

 

در مرحله مهار پیک هستیم نه ریشه کنی

جان بابایی در پاسخ به این سوال که آمارها از افزایش ابتلا سخن می گوید گفت: آمار تجمعی رو به افزایش است. هر روز که می گذرد تعداد افراد مثبت زیاد می شود چرا که تعداد زیادی تست گرفته می شود ولی شیب تعداد بستری با شیب ترخیص فرق دارد.

او ادامه داد: همانگونه که 29 بهمن با مردم صادقانه صحبت کردیم الان هم وظیفه داریم آمار درست بدهیم. آمار کسانی که به بیمارستان مراجعه می کنند کم شده است و پس از این مردم حلقه های اتصال را بشکنند.

جان بابایی در پایان تاکید کرد: شیب کاهش به این معنا نیست که خیال مردم را راحت کنیم و مانند مسابقه فوتبال است که دقایق آخر گل بخوریم. در مرحله ریشه کنی نیستیم بلکه در مرحله مهار پیک هستیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز