سخنگوی وزارت بهداشت:

برخورد قانونی با حضور در مراسم سیزده به در/ آمار مسمومیت الکلی از تعداد کشته شدگان کرونایی سبقت گرفت/ قابلیت تمدید نسخه های پزشکی در بیماری های مزمن

۱۳۹۹/۰۱/۱۲ - ۱۴:۱۲:۵۲
کد خبر: ۹۸۳۰۷۷
برخورد قانونی با حضور در مراسم سیزده به در/ آمار مسمومیت الکلی از تعداد کشته شدگان کرونایی سبقت گرفت/  قابلیت تمدید نسخه های پزشکی در بیماری های مزمن
نشست خبری مجازی ستاد مبارزه با کرونا ظهر امروز 12 فروردین با حضور کیانوش جهانپور برگزار شد. او در این نشست به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری مجازی در رابطه با نظارت بر افرادی که در خانه قرنطینه می شوند گفت: برخی افراد به سامانه سلامت و بخشی از این ها به عنوان قرنطینه خانگی به منزل ارجاع داده می شوند و دو سوم کسانی که به بیمارستان ها ارجاع می شوند نیاز به بستری در بیمارستان  ها ندارند.

او افزود: به صورت مداوم تماس همکاران و رضایت سنجی صورت می گیرد. 97 درصد افرادی که در قرنطینه خانگی به سر می برند اظهار رضایت از پایش ها دارند.

او در پاسخ به این سوال که چه تعداد از بهبودیافتگان مجدد به کرونا مبتلا  شده اند گفت:  گزارشی مبنی بر ابتلا مجدد به کرونا در ایران نداریم. مواردی که افرادی در مرحله قبل و فعلی تشخیص قطعی نداشته اند قابل قضاوت نیستند. در دنیا چند مورد  ابتلا مجدد عنوان شده است که به نظر می رسد همان ویروس قبلی فعال شده است.

جهانپور خاطر نشان کرد: افراد ناقل بدون علامت هم ممکن است بیماری را منتقل کنند اما میزان سرایت کمتر است .اینکه این افراد را بگوییم منتقل نمی کنند نمی توان با دقت اظهار نظر کرد اما می توان گفت که افراد بدون علامت، ریسک ابتلایشان کمتر است.

سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه با طرح غربالگری اظهار کرد: ثبت نام 95 درصد افراد جامعه باید انجام شود و به معنای پایان طرح نیست. افراد می توانند علائم جدید پیدا کنند و فردا علائم مشکوک داشته باشد. سقف جمعیتی برای ثبت نام اولیه مشخص است ولی تراکنش های سامانه ادامه دارد و افراد ممکن است چند بار تا پایان طرح اطلاعات و شکایات را وارد کنند و یک فرد ممکن است چند بار ارزیابی شود.

به گفته جهانپور روزانه رکورد 6 و نیم میلیون تماس با افراد در سامانه ثبت شده است.

او با اشاره به روز طبیعت اظهار کرد: ممکن است در همه کشور افرادی باشند موضوع را ساده بینگارند و در سیزده به در تجمع کنند. از حضور آن ها ممانعت خواهد شد. قطعا به مانع قانون بر می خورند. افراد از حضور و تردد و مراودات در مکان های مختلف جلوگیری می شود و ممکن است پیامد قانونی داشته باشند.

سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه با آمار مسمومیت های الکی در کشور اظهار کرد: 3117 مورد مسمومیت ناشی از فراورده های الکلی یا فراورده های تقلبی  تا کنون ثبت شده که 1066 نفر در بیمارستان ها بستری هستند. از این میان 73 نفر با وضعیت بحرانی و 62 نفر نابینا و کم بینا شده اند.

او ادامه داد: تا ظهر امروز 284 به دلیل مسمومیت الکی نیاز به خدمات دیالیز پیدا کردند و 320 نفر از این افراد جان خود را از دست داده اند. طی مراسم سیزده به در،  در سال های گذشته مصرف الکل افزایش پیدا کرده که آن چه به عنوان برند مصرف می کنند در کارگاه زیر پله ای با محتوای متانول بسته بندی می شوند و عاقبتش به جز بستری و مرگ نخواهد بود.

جهانپور در رابطه با برخی سیاست های دوگانه مبنی بر فروش بلیت به مسافران بین شهری گفت:  سیاست دو گانه وجود ندارد و اعمال محدودیت و تردد در مسیرهای شهری شده است که یکی از آنان آموزش عمومی و اقناع افکار عمومی بوده و دیگر خود مراقبتی جامعه است.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: فاصله گذاری فیزیکی با تعطیلی مدارس و دانشگاه ها انجام شد و نیمی از کل کارکنان دولت در بخش آموزشی تعطیل شدند.

او ادامه داد: فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی چیزی به جز این اقدامات نیست. درحال حاضر با مرحله بازگشت ناگهانی برخی افراد مواجه شدیم گرچه قسمتی اعظم جامعه سفر های خود را لغو کردند. بخشی که مبادرت به سفر کردند ممکن بود در یک یا دو روز موج بازگشت را شکل بدهد. پیشنهاد تشدید فاصله گذاری اجتماعی عملا با تائید رئیس جمهور شدت خواهد گرفت که روند ثابت و گام به گام در سیاست گذاری می بینیم.

جهانپور خاطر نشان کرد: آنچه جز سیاست گذاری نیامد و برخی به دنبال آن بودند حکومت نظامی است. اعتقاد ما بر این است که حکومت نظامی در کشور ما ممکن و مطلوب نیست و وقت سیستم و نظام و مردم را می گیرد.

او در رابطه با فاصله گذاری اجتماعی در کارمندان دولتی گفت: بیش از 2 میلیون نفر یا تعطیل شده اند و یا اینکه امکان تعطیلیشان وجود ندارد و تنها 500 هزار نفر از کارکنان دولت باقی می کنند که یک سوم این افراد برای کارهای ضروری حضور پیدا می کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد:  افراد با بیماری های مزمن چند بار می توانند نسخه قبلی را تمدید کنند و اگر بیماری جدیدی پیش بیاید و تماس به پزشک ممکن نباشد می توانند با سامانه 190 تماس بگیرند تا اقدامات فوریتی را انجام بدهند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز