رئیس انستیتو پاستور ایران:

تولید ۲۰ هزار تست تشخیصی به صورت روزانه/ شواهدی مبنی بر انتقال کرونا از آب وجود ندارد/ احتمالا ویروس کرونا یک نوع است

۱۳۹۹/۰۱/۱۳ - ۱۱:۳۹:۰۲
کد خبر: ۹۸۳۲۷۹
تولید ۲۰ هزار تست تشخیصی به صورت روزانه/ شواهدی مبنی بر انتقال کرونا از آب وجود ندارد/ احتمالا ویروس کرونا یک نوع است
علیرضا بیگلری با اشاره به فعالیت انستیتو پاستور برای بررسی رفتار ویروس کرونا از تولید 20 هزار کیت تشخیصی در هر روز خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست خبری مجازی رئیس انستیتو پاستور ایران صبح امروز چهارشنبه 13 فروردین ماه برگزار شد. علیرضا بیگلری در این نشست به سوال خبرنگاران پاسخ داد.

 

تولید 20 هزار تست به صورت روزانه

علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران در نشست خبری مجازی که صبح امروز 13 فروردین ماه برگزار شد گفت: طراحی روش های تشخیص کرونا در کشور را حدود دو ماه پیش از شروع کرونا آغاز کردیم. آن روز دانش کمی در دسترس ما بود و سعی شد به بهترین و مناسب ترین روش طراحی شود. پس از تائید اولین موارد 60 آزمایشگاه در سراسر کشور راه اندازی شد.

او افزود: نقطه قوت این بود که بدون کمک از کشورهای خارجی فرآیند تشخیص صورت گرفت که با توجه به شرایط تحریم این اتفاق بسیار مثبتی بود.

بیگلری تصریح کرد: ظرفیت بررسی نمونه ها در انستیتو پاستور ایجاد شده است و تعداد آزمایشگاه ها به بیش از 90 آزمایشگاه رسید و زمینه ای برای افزایش 10 هزار تستی ایجاد شد و امروزه به 20 هزار تست  تشخیصی بیماری کرونا در روز برای غربالگری و تشخیص رسیده ایم.

 

مجوز به 5 شرکت به تولید کیت تشخیصی در ایران

رئیس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه بیش از 50 شرکت برای ارائه خدمات تولید کیت اعلام آمادگی کرده اند گفت: در حال حاضر 5 شرکت مورد تائید قرار گرفته اند و بنا است به تولید کیت بپردازند.

بیگلری در رابطه با روش های مشخص درمانی و آزمایشگاهی در کنترل و درمان این بیماری در سراسر دنیا افزود: هیچکدام از کشورهای دنیا پروتکل واحد را اجرا نمی کنند در کشور ما هم تمام پروتکل ها بر اساس شواهد موجود است. هر کشوری با توجه به تجربیات اقدام می کند. پروژه های مختلفی در داخل ایران و خارج پیش می رود و پاسخ بدن بررسی می شود در آینده نزدیک امیدواریم درمان میسر شود.

 

بخش مهم تشخیص کرونا به روش نمونه گیری وابسته است

او خاطر نشان کرد: سازمان بهداشت جهانی بهترین تست را مولکولی می شناسد. این سازمان تاکید دارد تا برای غربالگری از تست های مبتنی بر آنتی بادی استفاده نکنید.

رئیس انستیتو پاستور ایران در خصوص میزان خطا کیت های تشخیصی گفت:  در حال حاضر  از پروتکل استاندارد استفاده می کنیم. نمونه گیری اگر درست انجام شود بالای 80 درصد درست خواهد بود.

بیگلری اضافه کرد: شرط این است که نمونه درست گرفته شود تا جواب خوبی بگیریم در غیر اینصورت احتمال تشخیص درست به زیر 50 درصد خواهد رسید.

 

ویروس کرونا یک نوع است

او با بیان برخی گمانه ها مبنی بر ابتلا مجدد افراد وجود دارد اظهار کرد: بحثی مطرح شد افرادی که این ویروس را گرفته اند دوباره مبتلا می شوند. با توجه به ناشناخته بودن رفتار ویروس، باید گفت که در  بدن های مختلف پاسخ های مختلف می دهد.

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: درصد قابل توجهی از افراد مثبت بدون علامت  و عامل انتقال ویروس هستند به احتمال زیاد ویروس یک نوع است اما در خصوص ویروس قوی و ضعیف شک وجود دارد. با یک ویروس رو به رو هستیم ولی جواب افراد متفاوت است.

 

امکان دست ساز بودن ویروس کرونا محال نیست

بیگلری در رابطه با دست ساز بودن این ویروس تصریح کرد: با توجه به شواهد می توان گفت که این ویروس ها می توانند جهش های بزرگ داشته باشد اما امکان دست ورزی محال نیست. امروز این ویروس ناشناخته است و نمی توانیم به صورت عالمانه قضاوت کنیم. برای رسیدن به نتیجه درست به زمان نیاز داریم .

 

شواهدی مبنی بر انتقال از آب وجود ندارد

او در رابطه با گرم شدن هوا و غیر فعال شدن ویروس گفت: در برخی کشورهایی با آب و هوای گرمسیری و یا سنگاپور مواردی از بیماری دیده شده ولی در استان های جنوبی موارد کمتری داریم که نمی توان به بحث آب و هوایی ارتباط داد. این ها زیاد قابل اتکا نیست و باید از شکستن زنجیره انسانی استفاده کرد.

بیگلری در رابطه با امکان ابتلا از طریق آب اذعان کرد: بیشترین انتقال بیماری را از فرد به فرد می دانیم. قطرات سرفه و عطسه آلوده ترین است به خصوص که در اجسام می نشینند و باعث آلودگی می شوند مطالعاتی که در خصوص انتقال از طریق آب انجام شده اما در این رابطه شواهدی وجود ندارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز