یک آسیب‌شناس:

در مرحله نخست شیوع کرونا چندان جدی گرفته نشد/ کرونا آینده پر چالش را رقم می‌زند/ کرونا جامعه را وسواسی می‌کند

۱۳۹۹/۰۱/۱۷ - ۰۴:۴۳:۰۴
کد خبر: ۹۸۳۴۰۳
در مرحله نخست شیوع کرونا چندان جدی گرفته نشد/ کرونا آینده پر چالش را رقم می‌زند/ کرونا جامعه را وسواسی می‌کند
کوروش محمدی گفت: بر اساس گزارش‌ها‌ برخی خانواده‌ها در روزهای قرنطینه خانگی شروع به پرخاشگری با یکدیگر کرده‌اند که همین قضیه تشدید پرخاشگری در جامعه را به همراه دارد.

 به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کوروش محمدی، آسیب‌شناس و رئیس کمیسیون  اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان، درباره تبعات شیوع اپیدمی کرونا در جامعه گفت: در جامعه به دلیل مواجه با اپیدمی کرونا بخش قابل توجهی از آسیب‌ها را تجربه می‌کنیم. این اپیدمی در 50 سال اخیر برای نخستن بار با این  گستردگی در کشور و جهان شیوع  پیدا کرده است.

او افزود: این ویروس ناشناخته جان مردم را به خطر انداخته است. شاید در روزهای اولیه این بیماری چندان جدی گرفته نشد که این مساله یکی از نارسایی‌ها بود، چون وقتی این مساله جدی گرفته شد که این بیماری خسارت‌های فراوان  به همراه داشت.

محمدی تاکید کرد: علاوه‌بر خسارت‌های جانی و اقتصاد این  بیماری تاثیرات مخرب فراوان بر روح و روان جامعه داشته است. 

رئیس کمیسیون  اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: برخی از تاثیرات کرونا حتی بعد از پایان اپیدمی کرونا نیز غیرقابل جبران است. امروز سایه اضطراب کرونا سنگین‌تر از خود بیماری است، چون  این اضطراب‌ها رفته رفته در وجود افراد نهادینه شده و شهروندان اضطراب را به یکدیگر منتقل می‌کنند و همین قضیه در زمینه  سلامت روان آینده پرچالش را برای جامعه به دنبال دارد. 

کرونا جامعه را وسواسی کرده است

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دوران پسا کرونا مشکلات متعدد برای افراد به دنبال دارد، گفت: بی‌شک  بعد از فروکش کردن بیماری کرونا با شیوع وسواس در جامعه مواجه می‌شویم. 

محمدی افزود: هم اکنون اضطراب‌های ناشی از کرونا و قرنطینه خانگی برای بسیاری از افراد غیرمنتظره بوده و همین قضیه برای افراد توجیهی ندارد. این مساله تجربه جدید برای افراد محسوب می‌شود. 

مردم جامعه ما مهارت گفت‌وگو ندارند

این آسیب‌شناس تاکید کرد: اقامت در منزل و گذران اوقات فراغت در کنار خانواده یک مزیت محسوب می‌شود اما اغلب افراد در جامعه مهارت گفت‌وگو ندارند.

محمدی افزود: با بررسی نحوه گذران افراد در خانواده باید گفت اغلب آنها در محیط خانه سرگرم فضای مجازی و پیگیری اخبار کرونا هستند. در حالی که همین قضیه باعث تشدید ترس در بین افراد می‌شود.

او کاهش میزان تاب آوری اجتماعی را باعث بروز و تشدید ترس و اضطراب مزمن در بین افراد دانست و ادامه داد: برای مثال همین قضیه پرخاشگری را در خانواده به همراه دارد. 

 این استاد دانشگاه گفت: براساس گزارش‌ها‌ برخی خانواده‌ها در روزهای قرنطینه خانگی شروع به پرخاشگری کرده که همین قضیه تشدید پرخاشگری را در جامعه به همراه دارد. باید دانست این امر می‌تواند کوتاه مدت باشد یا به دوران پسا کرونا منتقل شود.

به گفته محمدی بروز پرخاشگری به عوامل متعدد همچون روابط نادرست و آسیب‌زا در گذشته افراد مربوطه می‌شود.

 او با بیان اینکه وضعیت سلامت روان جامعه چندان مناسب نیست، افزود: با اطلاع‌رسانی مناسب، آگاهی سیستم سلامت و مراقبت کشور می‌توان این مقوله را به شکل مناسب پیش برد. درضمن واقع‌گرایی در جامعه  امروز یکی از نیازها محسوب می‌شود.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: افراد در جامعه باید با روند واقع‌گرایانه آشتی کرده و از دامن زدن به شایعات جلوگیری کنند. این در حالی است که بسیاری از خانواده‌ها نیز از کرونا و شرایط موجود درس گرفته و به مراقبت‌های بهداشتی و قرنطینه‌های خانگی به عنوان فرصت استفاده کرده‌اند.

به گفته او هر چند بخش قابل توجهی از جامعه به دلیل نداشتن مهارت‌های لازم، نبود اطلاع‌رسانی دقیق در سیستم‌های مراقبتی و ... نتوانسته به کنترل خود و جامعه پیرامون بپردازند. این قضیه در قالب وسواس، افسردگی، اضطراب و ... بروز می‌کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز