گزارش میدانی از وضعیت مشاغل در روزهای کرونایی:

کرونا اقتصاد کشور را فلج کرده است/ فقط ۱۰ درصد شاغلان دورکار هستند/ اقتصاد کشور نیازمند توجه دولت است

۱۳۹۹/۰۱/۱۵ - ۲۳:۴۱:۲۹
کد خبر: ۹۸۳۶۹۶
کرونا اقتصاد کشور را فلج کرده است/ فقط ۱۰ درصد شاغلان  دورکار هستند/ اقتصاد کشور نیازمند توجه دولت است
شیوع اپیدمی کرونا بسیاری از مشاغل را با مشکلات متعدد مواجه کرده است. این در حالی است که در سال‌های اخیر به دلیل نوسانات قیمت ارز و نارسایی‌های اقتصادی مشاغل با چالش‌های متعدد روبه‌رو بودند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ شیوع اپیدمی کرونا بسیاری از مشاغل کشور را زمین‌گیر کرده است. در حالی که در سال‌های اخیر به دلیل افزایش لجام گسیخته ارز بسیاری از مشاغل با مشکلات متعدد مواجه بودند. هرچند همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دادند، با شیوع اپیدمی کرونا بسیاری از مشاغل با مشکلات متعدد مواجه شدند.

در این گزارش با برخی از صاحبان مشاغل متضرر به دلیل شیوع کرونا به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

کرونا اقتصاد کشور را زمین‌گیر کرده است

آرش، مدیرعامل یکی از شرکت‌های بین‌المللی، ویروس کرونا را بلا برای مشاغل کشور دانست و گفت: این ویروس بسیاری از مسائل را تغییر داده است. برای مثال این ویروس باعث شد تا کار تیمی در کشور تعطیل شود. این مقوله تاثیر مستقیم در اقتصاد کشور داشته است.

 به گفته او اقتصاد کشور به دلیل تحریم‌ها  و مسائل اقتصادی در سال 98 با مشکل مواجه بود، اما همچنان به فعالیت ادامه می‌داد. به عبارتی می‌توان گفت کرونا اقتصاد کشور را فلج کرده است.

آرش افزود: درشرایط کنونی بسیاری از کارخانه‌ها با مشکلات متعدد روبه‌رو هستند. از دیگر نتایج این بیماری می‌توان به دور کاری اشاره کرد. فقط افراد فعال در حوزه فضای مجازی و کامپیوتر می‌توانند، دورکاری کنند. هرچند این مشاغل فقط 10 درصد در اقتصاد کشور تاثیرگذار هستند.  90 درصد مابقی به عنوان موتورمحرک جامعه در بیکاری به سر می‌برد. 

مدیرعامل این شرکت بین‌المللی ادامه داد: زنجیره اقتصاد به یکدیگر متصل هستند چون تولید به واردات، واردات به گمرک و گمرک به شرایط بانکی و شرایط بانکی  به خرید و فروش و ... متصل هستند. 

آرش تصریح کرد: در سال گذشته به دلیل اقتصاد فلج و شیوع بیماری کرونا بسیاری از شرکت‌ها توانایی پرداخت حقوق را ندارند و بسیاری از مشاغل نیز درآمدی ندارند. همین قضیه ناامنی را در جامعه به همراه دارد. 

کرونا خرج دارد

گلناز به عنوان مدیر بازرگانی در یک شرکت خصوصی فعال است، به گفته او یک هفته قبل از عید نوروز به دلیل شیوع کرونا  شرکت تعطیل شده است. 

این مدیر بازرگانی افزود: این تعطیلی برای ما زیان‌های متعدد به دنبال داشته است. برای مثال اگر نتوان کالا را به فروش رساند، چگونه می‌توان حقوق و دیگر مخارج شرکت را پرداخت کرد؟ این مساله برای کارفرما، کارمند و کارگر چالش برانگیز شده است. 

به گفته او اگر حتی با تجهیزات بهداشتی هم به سر کار برویم، مخارج خرید این اقلام به قدری گران است که دیگر هرفردی از پس این هزینه‌ها بر نمی‌آید. برای مثال دستکش لاتکس یکبار مصرف در ابتدای شیوع بیماری کرونا بسته‌ای 30 هزار تومان قیمت داشت، اما هم اکنون یا نایاب است  و یا حدود 100 تا 120 هزار تومان قیمت دارد. 

این مدیر بازرگانی تاکید کرد: بسیاری از اقلام خوراکی  و دارویی نیز به دلیل شیوع بیماری کرونا چند برابر قیمت به فروش می‌رسد. با این تفاسیر چگونه می‌توان از پس هزینه‌های مصرفی برآمد؟

پرداخت کرایه‌ها مساله‌ساز است

سعید در کافه قنادی در محدوده سیدخندان کار می‌کند. او که ماهانه 10 میلیون تومان کرایه مغازه پرداخت می‌کرد، گفت: در دو ماه اخیر هیچ مشتری نداشتم و از ظرفیت فضای مجازی برای فروش قهوه، کاکائو، کیک‌های خانگی و ... استفاده کردم، اما باز هم درآمدها کفاف هزینه‌های موجود را نداده است.  

او افزود: صاحب مغازه‌ نصف هزینه کرایه مغازه را بخشیده است. 

این مرد جوان تاکید کرد با صاحب خانه خود هم صحبت کرده  که از اخذ کرایه منزلش در این روزهای کرونایی صرف نظر کند، اما او هم بر این باور است که کرایه خانه را برای پرداخت اقساطش صرف می‌کند.

باشگاه‌های بدنسازی را به خانه ببریم

فرشته حقی، مدیر یکی از باشگاه‌های بدنسازی در  محدوده شهرک غرب است. به گفته او در ماه‌های اخیر فقط در خانه استراحت کرده و قبض‌های آب و برق و دیگر هزینه‌های ناشی از سالن بدنسازی را از پس اندازش پرداخت کرده است. 

حقی گفت: با شیوع اپیدمی کرونا برخی از مشتریان آمدند و  مابقی هزینه ثبت نام‌شان را پس گرفتند. برخی دیگر نیز بعد از بازگشایی باشگاه از خدمات استفاده می‌کنند. 

این مربی بدنسازی گفت: اگر در آغاز شیوع کرونا مسئولان امر با جدیت جلوی گسترش این اپیدمی را می‌گرفتند، دیگر  جامعه این چنین متحمل هزینه نمی‌شد. از سوی دیگر برای مهار این بیماری نمی‌توان اغماض کرد، چون هر گونه اهمال به قیمت مرگ و زندگی افراد تمام می‌شود.

به گفته او در این ایام به افراد توصیه می‌شود تا با وسایل اولیه در منزل به ورزش بپردازند و اقدامات مناسب برای سلامت خود انجام دهند. 

مزایای کرونا را بشناسید

امیری، از رانندگان تاکسی خط هفت تیر- صادقیه است. او به شکل اینترنتی هم به مسافرکشی می‌پردازد و درباره تردد مسافران بین شهرها در روزهای کرونایی گفت: بسیاری از افراد فکر می‌کنند، راننده تاکسی کرونا دارد، به این دلیل تعداد قابل توجهی از مشتریان تاکسی‌های اینترنتی در روزهای کرونایی کاهش یافته است.  

به گفته او به دلیل تعطیلی و فعالیت شیفتی ادارات به نسبت تعداد مسافران کاهش یافته است. هرچند این اقدام باعث شده تا بسیاری از مردم بیش از پیش به بهداشت شخصی و عمومی بها دهند و اغلب پرداخت‌ها به شکل اینترنتی انجام شود. 

مشکلات غذافروشی‌ها در روزهای کرونایی

محدوده ستارخان به ایستگاه شکم معروف است. به قول معروف کسی در این خیابان گرسنه نمی‌ماند، چون از مغازهای اغذیه فروشی گرفته تا رستوران، فست فود، کله و پاچه و دل و جگر سرو می‌شود. هرچند به دلیل شیوع اپیدمی کرونا تمامی مغازه‌ها بسته شده و برخی از مغازه‌ها اقدام به فروش مواد اولیه خوراکی کرده‌اند. 

حمیدی در محدوده غرب تهران مغازه  طباخی دارد و درباره فعالیت مغازه‌های اغذیه فروشی گفت: به دلیل شیوع اپیدمی کرونا در کشور دیگر کسی بیرون از خانه غذا نمی‌خورد، این قضیه باعث کاهش قیمت مواد اولیه خوراکی‌ها شده است.

به گفته او قبل از شیوع کرونا کله پاچه دستی 150 هزار تومان به فروش می‌رسید، اما در روزهای اخیر قیمت آن به 60 هزار تومان نیز تنزل کرد.

حمیدی تاکید کرد: بسیاری از مغازه‌ها به فروش مواد اولیه خوراکی مغازه با تخفیف پرداخته‌اند تا از میزان زیان‌هایشان کاهش یابد. در این شرایط بسیاری از رستوران‌ها در پرداخت حقوق کارکنان خود ناتوان هستند.

مشاغل در دوران پساکرونا چه کنند؟

مریم رحیمی، کارشناس سازمان فنی و حرفه‌ای در زمینه آرایش و پیرایش، گفت: در یک سال اخیر به دلیل شرایط اقتصاد نامناسب به نسبت گذشته تعداد مراجعه کنندگان به سالن‌های آرایش کاهش یافته است.

به گفته او بسیاری از مشاغل به ویژه آرایشگران به شب عید امید داشتند، اما به دلیل شیوع  کرونا و تعطیلی سالن‌های آرایشی بسیاری از همکاران با مشکلات متعدد مواجه شده‌اند. 

این کارشناس سازمان فنی و حرفه‌ای تاکید کرد: بسیاری از سالن‌های آرایشی به شکل استیجاری مدیریت می‌شوند و همین قضیه سالن‌داران را با مشکلات متعدد مواجه کرده است. 

رحیمی ادامه داد: در شرایط نامناسب اقتصادی انتظار می‌رود تا مسئولان امر برای مهار مشکلات اقتصادی تهدید کنننه برای مشاغل مختلف اقدامات مناسب را در دستور کار خود قرار دهند. 

تسهیلات بدون بهره برای مشاغل متضرر لحاظ شود 

کوروش محمدی، آسیب شناس، درباره تاثیرات کرونا بر مشاغل گفت: امروزه به دلیل شیوع اپیدمی کرونا شاهد بروز استرس‌ها و اضطراب‌های مدیریت نشده هستیم. 

به گفته او از نتایج این اپیدمی می‌توان به تعطیلی کارخانه‌ها، بیکاری و نگرانی افراد از پرداخت اقساط‌ شان در جامعه اشاره کرد. 

محمدی تاکید کرد: در یک سال اخیر به دلیل افزایش چند برابری قیمت‌ها بسیاری از مشاغل به امید شب عید و کسب سود برای جبران وضعیت نامناسب اقتصادی بودند، در حالی که شیوع اپیدمی کرونا مشکلات جبران ناپذیر فراوان برای مشاغل به دنبال داشته است. 

این آسیب‌شناس تصریح کرد: اضطراب‌های ناشی از بیکاری و مشکلات اقتصاد در نوع خود شرایط غیرقابل تحمل را برای افراد به دنبال دارد.

به گفته او با شیوع اپیدمی کرونا برخی از مشاغل بیکار شده و کارفرما نیز با ضرر مواجه شده است، در نهایت می‌توان برای آنها تسهیلات بدون بهره در نظر گرفت تا تبعات امنیتی و اجتماعی کرونا مدیریت و سیستم درمان را در سازمان‌های متولی گسترش یابد تا بتوان شرایط مساعد ایجاد کرده و به این شکل جامعه به شرایط عادی بر گردد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز