معاون وزیر بهداشت:

احتمال بازگشت بیماری وجود دارد/ تا ۱۸ ماه دیگر با کرونا زندگی خواهیم کرد/ گروه های پرخطر از بازگشت به کار منع می شوند/ پیشنهاد ادامه تعطیلی مدارس و دانشگاه ها

۱۳۹۹/۰۱/۱۶ - ۱۱:۵۳:۵۲
کد خبر: ۹۸۴۰۹۴
احتمال بازگشت بیماری وجود دارد/ تا ۱۸ ماه دیگر با کرونا زندگی خواهیم کرد/ گروه های پرخطر از بازگشت به کار منع می شوند/ پیشنهاد ادامه تعطیلی مدارس و دانشگاه ها
ایرج حریرچی با اشاره به احتمال بازگشت کرونا پس از کنترل آن از درگیری با این ویروس حداقل تا 18 ماه آینده در سراسر دنیا خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست خبری معاون وزیر بهداشت صبح امروز برگزار شد. ایرج حریرچی در این نشست مجازی به سوال خبرنگاران پاسخ داد.

 

ایران با دو جبهه می جنگد؛ کرونا و تحریم

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت در نشست خبری مجازی که صبح امروز شنبه 16 فروردین ماه برگزار شد گفت: اهداف اصلی ما کاهش بیماری و کاهش اثرات اجتماعی ناشی از آن است. کشور ما در دو جبهه یکی کرونا و دیگری با تحریم های موجود می جنگد.

او افزود: فاصله گذاری را برای ایجاد تعادل در این دو هدف اجرا کردیم تا بتوان برگشت فعالیت ها گام به گام رخ بدهد و برای بازگشت به کار ، ارزیابی مجدد صورت خواهد گرفت. همچنین گروه های پر خطر از بازگشت به کار منع خواهند شد.

حریرچی با بیان اینکه اثرات اقتصادی این ویروس بر فقرا و اقشار متوسط شدیدتر است، بیان کرد:  فقرا دچار مشکلاتی هستند. روند موجود بر کسانی که درآمد روزانه دارند حتی اگر قشر متوسط باشند، اثرات بسیاری خواهد گذاشت.

او اضافه کرد:  دو استراتژی اصلی مبارزه با کرونا یکی فاصله گذاری اجتماعی است و دیگری شناسایی بیماری و جداسازی افراد در ارتباط با آن ها در جریان است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت به این نتیجه رسیده است که ایزوله در خانه کم اثر و بی اثر است، گفت: چرا که افرادی بنا بوده در خانه ایزوله شوند رفت و آمد داشته و ما را دچار مشکل کرده اند.

 

مردم به فکر کنترل بیماری های خود باشند

او با اشاره به برخی آمارها عنوان کرد:  سالانه حدود 385 هزار مرگ داریم که 85 هزار نفر آن زیر 50 سالگی و 177 هزار مرگ زیر 70 سالگی رخ می دهد که به ترتیب شاهد 22 درصد و 40 درصد مرگ زودرس هستیم. آمار تصادفاات سال گذشته هم قابل تامل است. همچنین مرگ و میر بر اثر بیماری وجود داشته که امروزه مورد غفلت قرار گرفته است. مردم به قند، چربی و سایر مشکلات موجود اهمیت بدهند و صرفا درگیر کرونا نباشند.

حریرچی با بیان اینکه سیاست های موجود تا زمانی که میزان تماس افراد طبیعی را به حداقل برسانیم، ادامه دارد، گفت:  استان هایی که روند ابتلا زودتر شروع شده و پرخطر بوده روند نزولی داشته اند و تعداد بیشتری از استان ها این وضعیت را دارند اما برخی استان ها از نظر موارد ابتلا و مرگ و میر روند صعودی نسبی دارند چرا که در برخی مناطق این ویروس دیرتر رسیده باشد.

 

نگران تهران هستیم

او در رابطه با وضعیت ابتلا تهران گفت: در تهران هنوز نگران هستیم چرا که نقش کلیدی ارتباطی با سایر استان ها دارد هر گونه وجود ویروس حتی در حد متوسط هم می تواند سبب انتشار شود. به علاوه اینکه از لحاظ اشتغال تهران با بسیاری از شهرهای کشور تبادلات دارد.

حریرچی خاطر نشان کرد: روند ابتلا در کشور نزولی است و این به معنای مدیریت بیماری است نه سرکوبی بیماری. هنوز در مورد ویروس نگران هستیم و سطح ترافیک در شهر تهران ما را نگران می کند چرا که هر یک از این افراد می توانند این ویروس را به خانه و محل کار ببرند.

 

میزان مرگ و میر کنترل شده است

معاون وزیر بهداشت گفت: یک نقص این است که تعداد تست برای افراد بستری انجام می شد و برای افراد سرپایی کمتر صورت می گرفت. کسانی که فوت شده اند حتما تست روی آن ها انجام شده و با توجه به اقدامات صورت گرفته روند صعودی در میزان مرگ و میر را کنترل کردیم که بدین ترتیب در حال حاضر به خط صاف رسیده ایم.

 

ملاحظات اقتصادی لحاظ شود

او در خصوص شدت فاصله گذاری اجتماعی افزود: دو موضوع داریم یکی کنترل بیماری و کاهش مرگ و میر و بیماری زایی بیماری و دیگری کاهش اثرات اقتصادی اجتماعی بیماری است که دو هدف متناقض هم هستند.هدف از فاصله گذاری اجتماعی کاهش تماس افراد با هم است ولی باید ببینیم اقتصاد ما چقدر تحمل دارد چرا که ایران تنها با کرونا نمی جنگد بلکه با تحریم ها هم می جنگد.

 

پیگیر نگهداری معتادین متجاهر در جای مشخصی هستیم

حریرچی در خصوص معتادین متجاهر اظهار کرد: از لحاظ تئوری نگرانی وجود دارد. با تمهیدات اندیشیده شده زندان ها از لحاظ ابتلا به کرونا در رده های پایین بوده است اما متاسفانه معتادین و زندانیان تجمعاتی داشته اند. تاکید شدید ما این است که معتادین در جاهای مشخصی نگهداری شوند و پیگیر این امر هستیم.

او افزود: مردم در فاصله گذاری اجتماعی در ارتباطات خود و دید و بازدید ها را به حداقل رسانده اند. با آگاهی مردم مهم ترین یاری دهنده ما هستند ولی تعدادی افراد متخلف، ما و مردم را گرفتار می کنند. فاصله گذاری اجتماعی باید به حداکثر ممکن برسد و اگر بخواهیم سطح ارتباطات اجتماعی را به دی و بهمن سال گذشته برسانیم با پیک بیماری مواجه خواهیم شد.

 

استفاده از ماسک برای افراد سالم ضروری نیست

حریرچی در خصوص لزوم استفاده از ماسک گفت:  موضع گیری رسمی سازمان بهداشت جهانی این است که استفاده ماسک در سطح اجتماعات ضروری نیست.

او در رابطه با احتمال برگشت بیماری بیان کرد: احتمال بازگشت بیماری وجود دارد. تا زمانی که واکسن این ویروس و داروی آن ساخته نشود که تا 18 ماه از آن فاصله داریم ابتلا به آن را در کشورهای مختلف دنیا وجود دارد و هیچ کشوری احتمال وقوع آن را نمی تواند از بین ببرد و انتشار آن افزایش و کاهش پیدا خواهد کرد.

 

احتمال ادامه تعطیلی ها وجود دارد

معاون وزیر بهداشت با اشاره به ادامه تعطیلی مدارس و دانشگاه ها گفت: پیشنهاداتی برای ادامه تعطیلی مدارس و دانشگاه ها داشته ایم. مدارس با توجه به تعداد دانش آموزان و به دلیل اینکه سرویس های آنان پر تراکم است امکان شیوع وجود دارد.

او ادامه داد: اشتباهی که در جامعه وجود دارد این است که فکر می کنند افراد جوان مبتلا نمی شوند اصلا اینگونه نیست. در کره جنوبی مشخص شد افراد 20 تا 30 ساله بیشتر مبتلا می شوند ولی کم علامت تر هستند.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: برای ایزولاسیون نگران افراد بدحال نیستیم چرا که افراد بدحال در بیمارستان ها ایزوله هستند. کسی که علامت دارد و در خانه است خودش فعالیت نمی کند. کسی که مبتلا بوده نگران کننده است چرا که نمی داند و ناقل است. این افراد مانند بمب ساعتی هستند چرا که جامعه را دچار درگیر می کند.

به گفته حریرچی مدارس و دانشگاه ها مهم ترین عامل انتقال کرونا در تمام دنیا شناخته شده اند.

حریرچی با اشاره به خطرات بازگشایی دانشگاه ها در انتشار کرونا عنوان کرد: مدارس از یک منطقه هستند ولی دانشگاه ها از شهرهای مختلف می آیند و ابتلا در آن ها شدت بیشتری دارد همچنین خوابگاه ها فضاهای پر تراکمی هستند و کافی است که یک نفر مبتلا باشد که در همه جا انتشار صورت می گیرد به همین دلیل حساسیت داریم و پیشنهاداتی ارائه کرده ایم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز