رئیس شورای اسلامی شهر تهران:

تطبیق شرایط کاری و مالی شهرداری با بحران کرونا باید در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد

۱۳۹۹/۰۱/۱۷ - ۱۰:۰۱:۵۲
کد خبر: ۹۸۴۴۸۴
تطبیق شرایط کاری و مالی شهرداری با بحران کرونا باید در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد
رییس شورای اسلامی شهر تهران تطبیق شرایط کاری ومالی شهرداری با بحران کرونا را موضوع مهمی دانست که باید در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در دویست و ششمین جلسه شورا، آغاز فعالیت در سال جدید را که همزمان با ایام ولادت ولی عصر، حضرت صاحب الزمان گردیده است را به همه هموطنان عزیز، بخصوص فعالان بخش سلامت و حوزه های مختلفی که نوروز امسال را در تلاش برای خدمت به جامعه بودند، تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که انتظار فرج با انتظار عبور از این شرایط سخت به پایان برسد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شاید پاندمی یا بیماری جهانی کرونا، نخستین بحرانی است که حتی فراتر از جنگ های جهانی، خشکسالی و بیماری ها، تقریبا همه جهان و اکثریت قریب به اتفاق کشورها را درگیر خود ساخته است، ادامه داد: و امروز غیر از معدود کشورهایی که بدلایل حاکمیتی شیوع این بیماری را تکذیب می کنند، همه جهان درگیر این بحران است.

وی افزود: ابعاد این بیماری و شمار مبتلایان و قربانیان آن نیز قاعدتا تفاوت فاحشی نمی کند، و امکانات وتجهیزات تست و تشخیص بیماری و همچنین سیاست های اطلاع رسانی و شفافیت آنها موجب تفاوت میزان مبتلایان و قربانیان می شود، و می توان گفت که جهان بصورت یکپارچه با تهدیدی جدی که به لحاظ زمان، مکان و عمق محدودیتی تاکنون برای آن تعیین نشده، مواجه گردیده است.

محسن هاشمی با تاکید بر اینکه مقابله با این تهدید نیز نیاز به یکپارچگی، هم افزایی و کنار گذاشتن شکاف ها و اختلافات گذشته دارد، افزود: متاسفانه شاهد هستیم که برخی کشورها بویژه دولت آمریکا به پافشاری بر سیاست های یکجانبه و تقابل محور، نسبت به الزامات انسانی و اخلاقی این بحران بی توجهی می کند. در این رابطه شورای شهر تهران طی نامه به شوراهای شهر کلانشهرها و پایتخت های کشورهای جهان، خواستار استفاده از ظرفیت پارلمان های محلی در چارچوب دیپلماسی عمومی جهت مقابله با یکجانبه گرایی دولت آمریکا گردیده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: نکته دیگر لزوم توجه به نقش مدیریت شهری در ستاد ملی و متمرکز مقابله با کرونا در کشور است که ضمن استفاده از مزایای تمرکز، اختیارات، سرعت و قاطعیت در تصمیم گیری های این ستاد، از توان کارشناسی و تخصص مدیریت شهری استفاده می شود. انتظار شورای شهر تهران از ستاد ملی کرونا این است که در این حوزه پیش از تصمیم گیری های مرتبط با فعالیت های شهری تهران مانند سیستم حمل ونقل عمومی یا طرح ترافیک، با گفتگو، اقناع و استفاده از تجربه و تخصص مدیریت شهری، عملکرد موثرتری را ایجاد کنند.

محسن هاشمی با اشاره به  تجربه موفق کشورهایی نظیر کره جنوبی در مهار کرونا افزود: این موضوع نشاندهنده نقش موثر امکان تست آسان و در دسترس برای شهروندان و رصد وضعیت مبتلایان پس از تست می باشد. در این حوزه شهرداری تهران می تواند با استفاده از زیرساخت های خود در تعامل با وزارت بهداشت، نقش محوری را درتهران ایفا کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تطبیق شرایط کاری و مالی شهرداری با بحران کرونا را موضوع مهم دیگری دانست که باید در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به زمان و شدت نامعلوم شیوع این بیماری در سطح شهر، موجب تغییرات گسترده در منابع و عملکرد شهرداری می شود. در برخی قسمت ها نظیر نظافت شهر، موجب افزایش عملکرد و هزینه ها و در بخش هایی نظیر فعالیت های عمرانی و شهرسازی موجب رکود می گردد. بخصوص، بخش منابع مالی دچار انقباض خواهد شد که لازم است بدنه کارشناسی شهرداری در تعامل با کمیسیون های تخصصی شورا، بخصوص کمیسیون بودجه ، سناریوهای مختلفی برای این موضوع پیش بینی کرده و اقدامات لازم برای جبران کاهش منابع مالی ناشی از تصمیمات ستاد ملی کرونا را انجام دهند که در نامه ای به ریاست جمهور تقاضای استفاده از کمک دولت و همچنین بخشی از وام مصوب برای حفظ اشتغال انجام شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خاتمه باردیگر از همه کارکنانی که در مدیریت شهری بصورت حرفه ای و داوطلب در این شرایط سخت در حال خدمت به همنوعان خود هستند،  بویژه پاکبانان، سازمان آتش نشانی، شرکت شهر سالم، فروشگاه شهروند و سایر بخش ها قدردانی کرد. وی همچنین از سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی خواست که از ظرفیت تشکل های غیردولتی و سمن ها، خیرین، گروه های جهادی نسبت به ساماندهی، حمایت و هدایت فعالیت های خودجوش و مردمی جدیت بیشتری اعمال کند.

نظر شما