سخنگوی وزارت بهداشت :

لزوم حفظ فاصله ۲ متری در وسایل حمل و نقل عمومی! / هیچ نقطه‌ای از ایران در وضعیت سفید نیست / آمارهای چین یک شوخی تلخ بود / وضعیت به شدت شکننده است

۱۳۹۹/۰۱/۱۷ - ۱۵:۵۴:۴۱
کد خبر: ۹۸۴۷۳۹
لزوم حفظ فاصله ۲ متری در وسایل حمل و نقل عمومی! / هیچ نقطه‌ای از ایران در وضعیت سفید نیست / آمارهای چین یک شوخی تلخ بود / وضعیت به شدت شکننده است
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه وضعیت کشور در ایام کرونایی به شدت شکننده است همه نقاط ایران را درگیر بحران کرونا دانست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت طی نشست خبری که ظهر امروز یکشنبه 17 فروردین برگزار شد، گفت:  رویکرد نظام جمهوری اسلامی و جامعه ایرانی یک رویکرد انسانی است، سلامت جزو حقوق عامه انسان‌ها است و هر فردی که در ایران زندگی می‌کند از حق سلامت برخوردار است، اتباع خارجی به ویژه افغانستانی‌ها هم از این حق بهره مند هستند چون که ما یک نظام اسلامی با رویکرد انسانی هستیم.

او افزود: در شرایط تحریم های ظالمانه همه دشواری هایی خواهند داشت که ما در این دشواری ها در قالب اقدام بیشتر و در صورت نیاز امکانات خود را در اختیار کشورهای همسایه خواهیم گذاشت.

 جهانپور بیان داشت: در همه جلسات دولت فاصله گذاری ۲ متر رعایت و از ماسک هم استفاده می‌شود البته باز هم می گویم تعداد جلسات باید به حداقل ممکن برسد.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: پروتکل‌های بهداشتی به طور کامل به تمامی نهادها اعلام شده و در کانال رسمی وبدا هم قرار دارد، این پروتکل‌ها حدود ۷۰۰ صفحه است که به تمامی صنوف ابلاغ شده است.

جهانپور در ادامه با بیان اینکه اغلب پزشکان و دندانپزشکان تمایل به بازگشایی مطب‌ها دارند، اظهار کرد:  این بازگشایی باید به صورت تدریجی انجام و لوازم حفاظتی و بهداشتی برای آنها تأمین شود و نباید انتظار داشته باشیم پزشک بدون لوازم مراقبتی بخواهد به کار خود بازگردد.

او گفت: در بیمارستان‌ها خدمات غیر کرونایی به بیماران از سر گرفته شده است اما اولویت پذیرش با افرادی است که شرایط اورژانسی دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره جمع آوری معتادان جهت تست کرونا بیان داشت: این جمع آوری  باید به صورتی باشد که تست از آنها به عمل آید و اگر تست مثبت نباشد این افراد به کمپ‌ها منتقل شوند. اما اگر این جمع آوری ها بخواهد ایجاد تجمع‌ها بدون رعایت موارد بهداشتی کند، موافق جمع آوری معتادان نیستیم و اینکه موضوع نگهداری و جمع آوری معتادان از کار ویژه وزارت بهداشت خارج است و نهادهای دیگر باید بررسی کنند.

جهانپور افزود: مردم باید در مترو، اتوبوسرانی و سرویس‌های حمل و نقل عمومی از ماسک استفاده کنند و بیش از ۲ متر از همدیگر فاصله بگیرند و شست وشوی دست ها را به طور مداوم داشته باشند.

او بیان داشت: تا امروز بیش از ۱۸۹ هزار و ۷۹۰ تست آزمایشگاهی PCR در ایران انجام شده است و ایران در تست‌های آزمایشگاهی رتبه ۱۱ و در موارد ابتلا نیز رتبه هفتم را دارد. رتبه کشورمان  از لحاظ موارد ابتلا در هر یک میلیون نفر جمعیت، ۲۹ است.

جهانپور گفت: هشدار می‌دهیم موضوع بیماری کرونا جدی است و در حال حاضر در فاز مدیریتی بیماری هستیم و اگر نکات لازم رعایت نشود در هفته آینده با خیز مجدد بیماری و افزایش موارد ابتلا مواجه خواهیم شد و این هشدار بسیار جدی است . این تصور برای برخی پیش آمده که با پایان تعطیلات وضعیت عادی است، اما اینگونه نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه هیچ استانی در ایران در وضعیت سفید بیماری کرونا نیست، اظهارداشت:  نه استان بلکه هیچ نقطه‌ای از ایران در وضعیت سفید قرار ندارد شاید در یک استان بیشتر یا کمتر باشد اما وضعیت سفید نیست و در همه روستاها ابتلا به کرونا مشاهده شده است.

جهانپور تصریح کرد: آمار غربالگری در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا به ۶۹ میلیون و ۷۵۱ هزار نفر رسیده است که از این تعداد دو دهم درصد مشکوک و قابل ارجاع به مراکز درمانی بودند.

او ادامه داد: غربالگری و تماس‌ها با سامانه سبب شد تا بار مراجعه به بیمارستان‌ها کاهش پیدا کند، مشاهده برخی از فعالیت‌ها می‌تواند تا حدی ما را از وضعیت مطلوب فاصله گذاری اجتماعی دور کند چون فاز مدیریت شده بیماری موقت است و اگر رعایت نشوند شکست می‌خوریم.

جهانپور بیان کرد: از ۲۳ فروردین به بعد نتیجه برخی شکستن فاصله گذاری اجتماعی را شاهد خواهیم بود.

او درباره مشاغل پرخطر در بحران کرونا بیان کرد: مشاغل کم خطر از 26 فروردین در تهران و از 30  فروردین ماه در شهرستان ها بازگشایی می شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان داشت: واژه اپیدمی وقتی بیان  می‌شود که یک درصد جمعیت به ویروس مبتلا شده باشند. در ژاپن اپیدمی اتفاق رخ نداد و در ایران هم نمی‌توان گفت در همه جای کشور اپیدمی داریم. مرحله تک گیری و انفرادی در برخی مناطق کشور وجود دارد. در قسمت عمده مناطق کشور در مرحله طغیان و در برخی شهرها در مرحله اپیدمی یا همه گیری هستیم. حتی در کره جنوبی هم اپیدمی اتفاق نیفتاده است.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد آمارهای چین یک شوخی تلخ بود. زیرا بسیاری در همه جهان فکر کردند این بیماری مثل آنفلوآنزا است و مرگ و میر کمتری دارد. همه این موارد مبتنی بر گزارش‌هایی بود که از چین ارسال می شد و به نظر می‌رسد چین شوخی تلخی در این زمینه با همه دنیا انجام گرفت. اگر در چین گفته می‌شود دو ماهه یک اپیدمی مهار شده، باید بیشتر درباره آن فکر کرد.

جهانپور ادامه داد: روند یکنواخت در نمودار ابتلا به کرونا در ایران وجود دارد و این نشان می‌دهد بیماری در کشور مدیریت شده، اما هنوز به مرحله مهار یا کنترل نرسیدیم و این وضعیت مدیریت شده هم شکننده است. اگر کوچکترین اتفاقی در فاصله گذاری اجتماعی اتفاق بیفتد و موضوع ساده گرفته شود و همه فکر کنند این اپیدمی دو ماهه است، خیز مجدد بیماری در کشور اتفاق خواهد افتاد. در نتیجه باید هشدارها جدی گرفته شود. مردم نباید فکر کنند با پایان تعطیلات نوروزی، همه چیز تمام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه وضعیت تهران در مورد کرونا قرمز است، گفت: در دو هفته اخیر با کاهش مراجعه به بیمارستان‌ها و کاهش موارد بستری و مرگ و میر مواجه بودیم، اما این آمارها مربوط به تهران بود که مردم در خانه‌ها مانده بودند و با بازگشایی برخی مشاغل مواجه نبودیم.

جهانپور افزود: شرایط بوشهر نسبت به قبل بهتر است و وضعیت نسبی بهتری پیدا کرده است اما از مردم درخواست داریم به بوشهر سفر نکنند. چون این وضعیت به شدت شکننده است و ظرف چند روز از بین می‌رود.

او در ادامه با بیان اینکه حداقل ۳۳ آزمایشگاه خصوصی داریم که با وزارت بهداشت همکاری می‌کنند و نمونه گیری شخصی و مراجعه افراد را ندارند، بیان داشت: در حال حاضر کیت در دنیا نایاب نیست و تاکنون ۵ شرکت در ایران تاییدیه تولید کیت را دریافت کردند. اگر کیت PCR باشد هم می توان از آن به عنوانتشخیص کرونا استفاده کرد و فقط قرار نیست کیت‌های سازمان جهانی بهداشت باشد. در حال حاضر از کشورهای مختلف مراجعه داریم که پیشنهاد می‌کنند کیت آنان را خریداری کنیم اما نیازی بدان نداریم. چون کشور در مرحله تولید کیت تشخیصی است.

جهانپور گفت:  ممکن است بخش خصوصی این کیت‌ها را تهیه کرده باشد. قیمت ارزان‌ترین کیت در دنیا حداقل ۳۰۰ هزار تومان است. ما تعرفه‌ای برای این آزمایش نداشته و توصیه‌ای برای انجام  آن نداریم که  ممکن است افراد از تعرفه‌های دیگر استفاده کنند.

او افزود: با توجه به رویکرد اخلاقی و اسلامی کشور با دستور وزیر بهداشت از محل منابعی که تهیه می‌شود، ارائه خدمات به اتباغ خارجی در مراکز دولتی رایگان است و هزینه آن هم توسط دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا پرداخت می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان داشت: استخدام ۱۰ هزار نفر همان موردی است که آخر اسفند هم اعلام شده بود. این افراد به خصوص از بین کسانی خواهد بود که در قالب‌های مختلف به کمک نظام سلامت آمدند. ۴ هزار و ۵۰۰ نفر از این میزان سهم پرستاران بوده که شامل ۴۵ درصد استخدامی ها خواهد بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز