یک درمانگر اعتیاد:

توزیع مواد مخدر بین معتادان قانونی است/ قانونی‌سازی مواد مخدر با آزاد سازی آن متفاوت است/ روند موجود قاچاقچیان مواد مخدر را قدرتمند می‌کند

۱۳۹۹/۰۱/۱۸ - ۲۳:۱۹:۴۱
کد خبر: ۹۸۴۹۵۸
توزیع مواد مخدر بین معتادان قانونی است/ قانونی‌سازی مواد مخدر با آزاد سازی آن متفاوت است/ روند موجود قاچاقچیان مواد مخدر را  قدرتمند می‌کند
سعید صفاتیان درباره توزیع مواد مخدر از سوی سازمان‌های مربوطه در بین معتادان گفت: با این اقدام از بعد قانونی می‌تواند مواد مخدر را در بین معتاد توزیع کرد اما باید سیستم‌های نظارتی به شکل فعال وارد عمل شوند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در روزهای اخیر مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد دستگیر کردن معتادان متجاهر و بردن‌شان به مراکز خاص، اجرای یک کشتار جمعی بوده و با آن مخالف است.

فرید براتی سده در این رابطه طی گفتگو با یکی از رسانه‌ها گفت: معتادان در پاتوق‌ها هستند و برای دسترسی به مواد مخدر به سطح شهر می‌آیند. دولت باید به ما اجازه دهد که خودمان به این افراد  مواد مخدر برسانیم.

دراین خصوص به سراغ یک درمانگر مواد مخدر رفتیم.

سعید صفاتیان، درمان‌گر اعتیاد، درباره کم‌وکیف خدمات‌رسانی به معتادان در روزهای کرونایی به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: نخستین بار بحث ارائه مواد مخدر به معتادان در سال 85 از سوی بنده در ستاد مبارزه با مخدر مطرح شد.

او با بیان اینکه در کمیته‌های مختلف این طرح به تصویب رسیده و برای مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده است، افزود: بحث بر سر این بود که افراد بالای 60 سال در شرایط ویژه و تحت نظر پزشک در صورتی که درمان‌ها برایشان تاثیرگذار نباشد و از لحاظ مالی و پزشکی شرایطش را دارند، مواد مخدر دریافت کنند.

این درمانگر تاکید کرد: این طرح در صحن اصلی مجمع  تشخیص مصلحت مطرح و رای آورد اما دولت در این باره اقدامی انجام نداد.

توزیع مواد مخدر در بین معتادان قابل اجراست

او با بیان اینکه بر اساس ماده 41 قانون مبارزه با مواد مخدر وزارت بهداشت مجوز تولید و مصرف دارو را برای مسائل درمانی، تحقیقاتی و پزشکی آزاد اعلام کرده است، افزود: این امر از سوی بهزیستی مطرح شده بر اساس ماده 41 قانون مبارزه با مواد مخدر قابل اجراست.

صفاتیان گفت: برای مثال در برخی از کشورهای دنیا مشاهده می‌شود که مصرف مواد مخدر جرم محسوب نمی‌شود و بسیاری از کشورها به سمت مصرف مواد می‌روند.

به گفته او در کشور ما از لحاظ قانونی مصرف کننده مواد مخدر مجرم است. همچنین بر اساس قانون، برخی مصرف کنندگان مواد مخدر از حالت کیفری خارج  شده و قاضی می‌تواند برای‌شان حکم جدید صادر کند.

قانونی‌سازی موادمخدر با آزادسازی آن متفاوت است

این درمانگر اعتیاد تصریح کرد: مقوله مبارزه با مواد مخدر در بعد جهانی مطرح است، هرچند باید تاکید کرد که پزشکی‌سازی و قانونی‌سازی مصرف مواد مخدر با آزادسازی مصرف موادمخدر متفاوت است.

صفاتیان افزود: در آزادسازی مصرف مواد مخدر فرد می‌تواند در هر مکان و شرایطی به مصرف موادمخدر بپردازد، اما قانونمند و پزشکی‌سازی مصرف مواد مخدر بر اساس بخش‌نامه و آئین‌نامه مصرف موادمخدر در شرایط خاص به افراد، مصرف مواد مخدر  را توصیه می‌کند.

او با بیان اینکه سالانه موادمخدر برای قاچاقچیان کشور سود کلان به همراه دارد، گفت: روند موجود قاچاقچیان مواد مخدر را قدرتمند می‌کند. اگر دولت بخواهد در این باره وارد عمل شود،  باید سیستم را مدیریت کرد و همین قضیه بر مدیریت کلان حوزه مبارزه با مواد مخدر و همچنین برنامه ششم توسعه اثرگذار گذاشته که در مجمع تشخیص مصلحت مصوب شده  بدین ترتیب مدیریت مصرف را به دنبال دارد.

صفاتیان ادامه داد: در بحث مبارزه با مواد مخدر مدیریت مصرف مطرح شده است. در شرایط خاص می‌تواند مواد را در اختیار افراد قرار داد.

این درمانگر اعتیاد در خصوص مزایای مدیریت در توزیع مواد مخدر اظهار کرد: فرد مصرف کننده دیگر برای تهیه مواد مخدر به سراغ قاچاقچی نمی‌روند، بلکه مواد مصرفی سالم دریافت می‌کند. همچنین دولت با سود ناشی از آن می‌تواند در حوزه درمان هزینه کند.

 صفاتیان افزود: با این تفاسیر از بعد قانونی می‌توان مواد مخدر را در بین معتادان توزیع کرد اما باید سیستم‌های نظارتی به شکل فعال وارد عمل شوند.

او گفت: هم اکنون در برخی از کشورها مشاهد می‌شود که دولت‌ها در این زمینه مالیات گران اخذ و در حوزه‌های درمان، پیشگیری و ... هزینه کنند.

این درمانگر اعتیاد در پایان اظهار کرد: با این تفاسیر هم از بعد قانونی می‌توان این اقدام را انجام داد و اگر این اقدام برای گروهی از معتادان متجاهر با شرایط امروزی اعمال شود، سیستم‌های نظارتی در همه سازمان‌ها در این زمینه وارد عمل شوند.

نظر شما