آیا محیط زیست مدیون کروناست؟

۱۳۹۹/۰۱/۲۰ - ۰۴:۳۱:۵۶
کد خبر: ۹۸۵۰۸۷
آیا محیط زیست مدیون کروناست؟
طی ماه‌های اخیر به دلیل شیوع کرونا رفتار افراد در حوزه‌های مختلف تغییر کرده اما این تغییر رفتار سبب تغییر در تخریب محیط زیست شده است؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛  شیوع کرونا فرصت‌ها و تهدید‌های متعدد را برای بشر به دنبال داشته است. به گفته برخی کارشناسان محیط‌زیست کرونا نقش موثر برای کاهش آسیب‌های بشر در محیط زیست داشته است. در ادامه به گزیده‌ای از نظرات کارشناسان درباره تاثیر کرونا بر طبیعت می‌پردازیم.

کرونا به داد طبیعت رسید

هومان خاکپور، کارشناس محیط‌ زیست، گفت: بی‌شک بروز اپیدمی کرونا در اقدامات منابع طبیعی و محیط‌ زیست برای کاهش میزان قطع و تخریب درختان در ماه‌های اخیر بی‌تاثیر نبوده است.

او افزود: گزارش‌های متعدد درباره کاهش گازهای گلخانه‌ای، کاهش گازهای هوا و ... در ایام شیوع کرونا را شاهد هستیم. این امر در بهبود وضعیت محیط‌زیستی در کشورهای مختلف بی‌تاثیر نبوده است.

این کارشناس محیط زیست افزود: نباید بر این باور بود که همگان دوستدار طبیعت هستند، بلکه بخش قابل توجهی از رفتارهای محیط‌ زیستی به دلیل هراس از گسترش بیماری کرونا در ماه‌های‌ اخیر است.

مشارکت اجتماعی مناسب برای طبیعت

احمد حکمتیان، مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، درباره تاثیر کرونا بر طبیعت گفت: با شیوع کرونا تعداد قطع درختان در منطقه زاگرس کاهش یافته است.

به گفته او هر ساله بخش قابل توجهی از مردم از طبیعت متبوع بهار استفاده و وارد عرصه‌های طبیعی می‌شدند، اما در سالجاری به دلیل شیوع کرونا شاهد کاهش تردد در طبیعت بودیم. برای مثال در روزهای اخیر به ویژه در روز طبیعت بسیاری از راه‌ها به سوی مناطق جنگلی و گردشگری بسته شد. این اقدام در قالب مشارکت مردمی بروز کرد.

گشت و گذار در طبیعت نیازمند فرهنگسازی و آموزش

محمد درویش، متخصص سرشناس محیط زیست، گفت: در 13 فروردین امسال شاهد کمترین میزان خسارت به طبیعت ایران بودیم، همین قضیه نیز چندان دلگرم کننده نیست چون مردم از هراس ابتلا به کرونا از رفتن به طبیعت خود را منع کردند.

این متخصص سرشناس محیط زیست افزود: در حالی که مردم باید با خرد و منطق با طبیعت رفتار کنند تا در هر گشت‌وگذار فقط ردپای آنها باقی بماند، نه آنکه با رهاسازی انواع زباله خسارت‌های جبران ناپذیر به طبیعت وارد کنیم.

او تاکید کرد: امیدواریم در جهان پسا کرونا  شاهد توجه جدی در زمینه محیط زیست باشیم.

نظر شما
پرونده ویژه