معاون درمان وزارت بهداشت :

خالی شدن تخت های کرونایی به معنای مهار این بیماری نیست / احتمال طغیان مجدد کرونا وجود دارد

۱۳۹۹/۰۱/۱۹ - ۱۲:۵۴:۲۲
کد خبر: ۹۸۵۴۸۵
خالی شدن تخت های کرونایی به معنای مهار این بیماری نیست / احتمال طغیان مجدد کرونا وجود دارد
قاسم جان بابایی با اشاره به خالی بودن 50 درصد تخت های بیمارستان های کرونایی از احتمال طغیان مجدد کرونا خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ قاسم جان بابایی در نشست خبری مجازی که صبح امروز سه شنبه 19 فروردین برگزار شد به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

 

افزایش میزان ماندگاری بیماران بدحال کرونایی

او در ابتدای این نشست خبری گفت: در حال حاضر به دلیل زحمات نیروهای بهداشتی- درمانی و همکاری مردم در ایام نوروزی، مراجعات سرپایی به طور قابل قبولی کاهش پیدا کرده و اورژانس های بیمارستانی خلوت تر شده است.

جان بابایی افزود: در حال حاضر ۵۰ درصد تخت های بیمارستانی ظرفیت خالی دارد. این در حالی است که به دلیل مراقبت های بیمارستانی میزان ماندگاری بیماران بدحال در بیمارستان بیشتر شده است.

 

کاهش نسبی مراجعات به بیمارستان ها

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه در کنار کاهش نسبی مراجعات به بیمارستان ها،  روند ترخیص رو به افزایش است، بیان کرد: تعطیلی مدارس، دانشگاهها، بازار، فاصله گذاری اجتماعی و همراهی مردم موجب شد به سمت مهار بیماری کرونا حرکت کنیم اما تا مهار کامل زمان داریم و هر گونه رفتار اجتماعی که این مهار را مخدوش کند قابل قبول نیست.

جان بابایی ادامه داد: نگرانی کشورهای اروپایی را در بستری بیماران نداریم. کمتر از ۴۰ روز حدود ۳۰۰ تخت آی سی یو  به بیمارستان های کشور اضافه شده است و نگرانی کشورهای اروپایی را نداریم.

 

افتتاح ۶ هزار تخت بیمارستانی

او گفت: امیدواریم با درس آموخته های بحران کرونا با کمک صندوق ذخیره ارزی بتوانیم جاهایی که لازم است را تقویت کنیم. توسعه تخت های ویژه و ایزوله منفی و زیرساخت های تاسیساتی مثل اکسیژن ساز و تجهیزات گرمایی و سرمایی و افتتاح ۶ هزار تخت بیمارستانی در دستور کار است که تا در شرایط بحرانی که ممکن است پیش رو داشته باشیم به سمت جلو حرکت می کنیم.

جان بابایی در ادامه اظهارکرد: با همکاری خیرین و تولید کننده ها نگرانی در مورد لوازم حفاظتی برای پرسنل نداریم. خیرین در بیشتر بیمارستان ها مستقر شده اند و در خرید لوازم بهداشتی و محافظتی حضور دارند و کارهای خدماتی بیماران را انجام می دهند.

 

کمبود نیرو در بخش های آی سی یو

او افزود: اولویت در تغییر وضعیت استخدامی پرستاران با افرادی است که در شرایط بحران کرونا فعالیت داشتند. البته تاکنون تعدیلی در نیروها نداشته ایم.

جان بابایی گفت: کمبود نیرو در بخش های آی سی یو داریم که با استخدام جبران خواهد شد.

 

زمان مهار کرونا مشخص نیست

معاون درمان وزارت بهداشت اظهارکرد: ما نمی توانیم قضاوت کنیم که چه زمانی کرونا مهار می شود چون تعداد تردد خودروها در سطح شهر زیاد است.

جان بابایی گفت:  نگران ما از 80 درصد مردمی است که به کرونا مبتلا هستند و علایم ندارند و در سطح شهرتردد می کنند که در این راستا باید فاصله گذاری اجتماعی انجام شود.

او افزود: مهار کرونا نیازمند توسعه زیرساخت های درمان و مشروط بر ادامه فاصله گذاری اجتماعی است.

 

ابلاغ دستورالعمل خدمات سرپایی و مطب ها تا فردا

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: دستورالعمل خدمات سرپایی و مطب ها نیز امروز یا فردا ابلاغ می شود تا مشخص شود این مراکز در چه ساعاتی و با چه شرایط فاصله گذاری انجام می دهند. همزمان سامانه خدمات درمانی از راه دور وزارت بهداشت هم در حال راه اندازی است و اگر در ستاد ملی کرونا مصوب شود از این ظرفیت نیز برای گسترش خدمات درمانی در کشور استفاده می شود.

او افزود: به هر حال خود مردم در خیلی از جاها تمایلی برای بیرون آمدن از خانه برای خدمات غیر ضروری پزشکی ندارند اما ما مطب ها را نبستیم که حالا بخواهیم آنها را باز کنیم.

 

الگوبرداری از چین نداریم

جان بابایی ادامه داد: چین اولین کشوری بود که با بحران کرونا مواجه شد و تلفات زیاد داشت و ایران دومین کشوری بود که رسما اعلام کرد با این بحران مواجه شده است اما مابقی کشورها اعلام نکردند یا متوجه نشدند.

او گفت: در حوزه نظری نمی توانیم بگوییم آمار چین اشتباه و غیر قابل استفاده بوده است. اما این طور نیست که همه مطالعات چین برای ما قابل استفاده باشد.

 

کرونا در استان های شمالی کشور در اوایل اپیدمی پیک بیشتری داشت

جان بابایی با بیان اینکه استانهای شمالی در اوایل اپیدمی کرونا در ایران پیک بیشتری داشت، اظهارکرد:  انتظار این است که این استانها اکنون شرایط آرامتری داشته باشند.

او افزود: میزان مراجعه بستری و سرپایی در این استانها کمتر شده و میزان فوتی نیز در این استانها کمتر از قبل است و اما خالی شدن تخت های کرونایی به معنای مهار این بیماری نیست و احتمال پیک و طغیان مجدد بیماری وجود دارد.

 

بیمه سلامت، بیماران مبتلا به کرونا را بیمه می کند

او ادامه داد: بیمارانی که مبتلا به کرونا و در بیمارستان ها بستری هستند بیمه سلامت بر بالین آن ها می آید و بیمشان می کنند این در حالی است که 90 درصد بیماران را بیمه پوشش می دهد و 10 درصد مابقی از طریق طرح تحول سلامت انجام می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز