مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت:

طب سنتی نیاز به مجوز قانونی دارد/ طب سنتی در کنار طب کلاسیک موثر است

۱۳۹۹/۰۱/۲۰ - ۱۲:۴۶:۲۶
کد خبر: ۹۸۵۸۸۸
طب سنتی نیاز به مجوز قانونی دارد/ طب سنتی در کنار طب کلاسیک موثر است
محمد رضا شمس اردکانی در نشست خبری مجازی که صبح امروز سه شنبه 20 فروردین برگزار شد به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمد رضا شمس اردکانی، مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در نشست خبری مجازی که صبح امروز چهارشنبه 20 فروردین ماه برگزار شد، گفت: طی ارتباط ویدیو کنفرانس که با متخصصان طب سنتی چین  داشتیم، این سوال پیش آمد که چرا 90 درصد بیماران از طریق طب سنتی بهبود یافته‌اند؟ و ما نیز با اجازه وزیر بهداشت مبنی بر استفاده از ظرفیت طب سنتی در روند بهبود مبتلایان به کرونا، تحقیقاتی در این زمینه و در برخی از دانشگاهها شروع کردیم که بعد از دریافت کد اخلاق نتایج آن در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.

اردکانی افزود:  اگر در بحث درمان کرونا  با طب سنتی، مراکز مربوطه مجوزهای قانونی را نداشته باشند، حق فعالیت ندارند در این راستا مراکز تائید شده مشخص شده است.

 

طب سنتی می تواند در کنار طب کلاسیک موثر باشد

مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت بیان کرد: طب سنتی ایران می‌تواند در کنار طب کلاسیک در درمان کرونا موثر باشد. دو دارو با اخذ کد اخلاق در حال آزمایشات بالینی هستند که تا کنون نتایج خوبی داشته است.

اردکانی ادامه داد:  مرجع هرگونه اظهارنظر در مورد درمان و دارو وزارت بهداشت است و هرگونه اظهار نظر در فضای مجازی مورد تایید نیست و منتظر نتایج آزمایشگاهی بالینی بر روی داروهای سنتی هستیم که این موضوع توسط سخنگوی وزارت بهداشت و از طریق وزارت بهداشت در آینده اعلام خواهد شد.

 

400 نفر فارغ التحصیل از دانشکده های طب سنتی داریم

او بیان کرد: در حال حاضر 400 نفر فارغ التحصیل از دانشکده‌های طب سنتی داریم. همچنین از طرف انجمن‌های علمی طب سنتی و دفتر طب سنتی و مکمل وزارت بهداشت، پروتکل‌هایی تهیه شده که روی سایت وزارت بهداشت وجود دارد. در زمینه طب سنتی تجربه‌ای برای ویروس کرونا وجود ندارد، اما ما دستورالعمل‌هایی در فاصله زمانی کوتاه برای این ویروس ارائه کردیم.

 

توجه به سبک زندگی در بحران کرونا

اردکانی گفت: تقویت سیستم ایمنی یکی از بهترین راه‌های ایجاد ایمنی بدن است. اگر قرار باشد دارویی تجویز شود، این کار باید توسط پزشک اتفاق بیفتد و دارو ارائه دارو فقط باید توسط داروخانه های معرفی شده از سوی وزارت بهداشت انجام شود.

او افزود: اگر به سبک زندگی در تغذیه و خواب توجه کنیم می‌توان ایمنی بدن را تقویت کرد. با خواب منظم و تغذیه مناسب می توانیم سیستم ایمنی  بدن را بالا ببریم. این‌که یک ماده غذایی که حتی در این فصل‌ها ممکن است ایجاد حساسیت کند، در بالا بردن سطح ایمنی بدن تاثیری ندارد.

مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در واکنش به کتاب‌سوزی یکی از مدعیان طب اسلامی گفت: اقدام که نابخردانه کتابی را که منبع علمی بود آتش زدند. این کار قابل توجیه نیست. این که هر کس به شیوه‌ای دارویی را تجویز کند قابل قبول نیست و طب سنتی ما یک مکتب با مبانی مشخص است.

 

در فضای مجازی ادعاهای عجیب و غریبی مطرح می‌شود

در ادامه رضایی زاده، رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه  مهم‌ترین اقدام ما توسعه طب ایرانی است، بیان کرد: در اوایل انقلاب افرادی که داری پروانه داروسازی بودند بسیار اندک بود و به تدریج تربیت داروساز انجام شد در حوزه دندانپزشکی نیز افرادی به عنوان کمک دندانپزشک کار می‌کردند که متخصص نبودند و به مرور دندانپزشکان تربیت و در طول زمان جایگزین شدند. این در حالی است که این کار با توسعه طب ایرانی در دانشگاه‌ها و زیر نظر وزارت بهداشت به عنوان یک اقدام اصیل در حال انجام است.

او افزود: در بازه‌های زمانی مختلف برخی افراد پیدا  می‌شوند که از هم گسیختگی رفتاری دارند و ادعاهایی جهت درمان می کنند که با آن ها برخورد خواهیم کرد.

رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته از طب فراگیر  و همه ظرفیت‌ها به شرط ایمنی و اثربخشی در کنار پزشکی رایج استفاده کند. همه این موارد جزیی از جریان پزشکی است که در کنار هم به مردم خدمت می‌کنند. تاکید طب سنتی بر سبک زندگی سالم است تا مردم کمتر بیمار شوند. در مورد کرونا هم می‌توان گفت که اگر از جنبه مثبت نگاه به این مسئله کنیم، در حال انجام تمرین برای رعایت اصول بهداشتی هستیم.

همکاران طب ایرانی در قم کنار سایر پزشکان هستند

رضایی زاده ادامه داد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون تعداد زیادی از همکاران ما در قم در کنار سایر پزشکان مشغول درمان بیماران هستند. این در حالی است که در میان همکاران طب ایرانی برخی به بیماری مبتلا شدند. متخصصان طب ایرانی در چند بیمارستان حضور دارند و همکاری های غیردارویی را در بخش‌های مختلف انجام می‌دهند.

 

روازاده به طبابت برگشت

او با اشاره به اینکه روازاده پزشک عمومی بوده و حدود یک سال اخیر به خاطر برخی تخلفات پزشکی از طرف سازمان نظام پزشکی، منع طبابت و پروانه او باطل شده بود، گفت:  او به به طبابت بازگشته است و پیگیری در خصوص ادعاهایی که در فضای مجازی بیان می‌شود، توسط بخش حقوقی وزارت بهداشت انجام می‌شود و یا باید شاکی خصوصی وجود داشته باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز