برگزیده اخبار اجتماعی هفته؛

کرونا همچنان می‌تازد/ الکل گوی مرگ را از کرونا ربود/ خیابان‌ها همچنان شلوغ و پرتردد است/ مدارس تا آخر فروردین تعطیل شد

۱۳۹۹/۰۱/۲۰ - ۲۳:۱۵:۴۸
کد خبر: ۹۸۶۰۵۹
کرونا همچنان می‌تازد/ الکل گوی مرگ را از کرونا ربود/ خیابان‌ها همچنان شلوغ و پرتردد است/ مدارس تا آخر فروردین تعطیل شد
پس از سپری شدن روزها بسیاری همراه کرونا در کشور این ویروس منحوس هر روزه بیشتر از روز پیش قربانی گرفت طوری‌که تمام ارکان زندگی جهانیان را مختل کرده و این هفته هم با تحمل روزهای سخت گذشت. در این مطلب به برخی خبرهای ریز و درشت این روزها می‌پردازیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ اهم اخبار حوزه اجتماعی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

بحران تکراری هفته‌ها: کرونا

در هفته‌ای که گذشت همچنان کرونا در کشور در حال جولان بود به طوری که طبق آخرین آماری سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در روز گذشته 20 فروردین شمار مبتلایان به این ویروس در کشور به 64586 نفر رسید که از این تعداد 3993تن از بیماران فوت و 29812 نفر بهبود یافتند.

گستردگی شیوع ویروس کرونا در جهان به حدی است که دبیر سازمان جهانی بهداشت هم طی هشداری به کشورها گفت: تعجیل در لغو تدابیر قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی موجب سقوط «شدیدتر و ادامه‌دار» اقتصادی و افزایش شمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا می‌شود.

همه ما از تبعات عمیق اجتماعی و اقتصادی این ویروس مطلع هستیم اما بهترین راه برای پایان دادن به محدودیت‌ها و کاهش تأثیرات اقتصادی آن، شکست دادن این ویروس است.

وحشت هفته: مهاجران

این روزها اخباری مبنی بر افزایش خروج مهاجران افغانستانی از کشور به گوش می‌رسد، مقوله‌ای که طی سال‌های اخیر و پس از ایجاد مشکلات اقتصادی شدت گرفت اما به نظر می‌رسد با شیوع کرونا در کشور، روند مهاجرت معکوس شدت گرفته است. امری که به نظر می‌رسد پس از فروکش کردن این بیماری معضلاتی را برای کشور بوجود آورد و با توجه به پائین بودن سطح امکانات بهداشتی در افغانستان حجم زیادی از ناقلان این بیماری مجددا به کشور بازگردند که آن نیز با وجود مهاجرت غیرقانونی به کشور چند برابر تشدید خواهد شد و نیازمند است مسئولین مربوطه در زمان اوج خروج از کشور به فکر زمان بازگشت این مهاجران نیز باشند و تدابیر لازم را برای آن برهه زمانی در نظر گیرند.

مدیر رصدخانه مهاجرت پژوهشکده صنعتی شریف افزود: قطعا بازگشت مهاجرین به کشور می‌تواند خطر شیوع کرونا را دوچندان کند. در شرایط پیش از بحران کرونا در مرزهای خود با افغانستان مشکلاتی داشته‌ایم و همواره کنترل ترددهای غیرقانونی سخت بوده که با توجه به مطرح شدن بحث قرنطینه و سایر محدودیت‌ها این امر نیز ممکن است دشوارتر شود.

او تاکید کرد: ترانزیت و قاچاق کالا و انسان نیز در این میان باید مورد توجه قرار گیرد زیرا این راهی برای انتقال بیماری است و حجم زیادی از قاچاق کالا و انسان در این بین مبادله می‌شود که مجموعه این تدابیر می‌تواند تا حدودی این خطر را کنترل کند.

قاتلین هفته: کرونا، الکل و سیل

در هفته گذشته به‌رغم تمام مرگ‌های غم‌انگیز هموطنان بر اثر کرونا، سایه مرگ همچنان ایران را محاصره کرده بود به‌طوری‌که سخنگوی سازمان اورژانس کشور از برجای گذشتن ۲۵ نفر فوتی در حوادث جوی اخیر در استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، خراسان رضوی و خوزستان خبر داد.

همچنین سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: از ابتدای اسفندماه سال ۱۳۹۸ تا ۱۹ فروردین ماه سال جاری ۷۲۸ نفر به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف الکل به این سازمان ارجاع شده‌اند که مطابق بررسی‌های صورت گرفته از ۴۷۱ نفر مرگ قطعی بر اثر مصرف الکل در کشور که اکثریت آن در اثر مصرف متانول بوده است، ۴۲۲ نفر مرد و ۴۹ نفر زن بودند.

ممنوعیت هفته: سفر بدون مجوز

سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا، گفت: براساس مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، فقط ورود افراد بومی و ساکن هر شهر طبق کارت ملی، پلاک و بیمه نامه خودرو، به آن شهر مجاز است.

تصاویر عجیب هفته: ازدحام در خیابان‌ها

در هفته‌های اخیر تلاش تمامی مسئولان شهری و کشوری برای جلوگیری از شیوع کرونا مشهود بود. در حوزه شهری نیز این امر با تعطیلی مراکز پر ازدحام رقم خورد. مقوله‌ای که تا پایان تعطیلات نوروز به خوبی از سوی مردم رعایت شد اما پس از آن مقوله حفظ فاصله فیزیکی عملا با شلوغی وسایل نقلیه عمومی زیر پا گذاشته شد. امری که می‌تواند در هفته های آینده منجر به افزایش شیوع این بیماری شود در چند روز گذشته شاهد تصاویری از ازدحام مردم در اتوبوس‌ها، مترو و خیابان‌ها بودیم که نگرانی‌های زیادی در این رابطه ایجاد کرد.

به گونه‌ای که مشاور شهردار تهران از افزایش 2/5 برابری استفاده از خطوط مترو در روز 16 فروردین خبر داد.

تمدید هفته: تعطیلی مدارس

رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در روز 17فرودین 99 برگزار شد، گفت: فعلا تصمیم بر این است که در بخش آموزش به استثنای آموزش تکمیلی (مخصوصا دکترا) که از ۳۰ فروردین حضوری خواهد بود، مدارس و مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها تا ۳۰‌ فروردین همچنان تعطیل باشند.

روحانی افزود: استان‌هایی که وضعیت سفید دارند می‌توانند فعایت آموزشی خود را آغاز کنند.

تعین تکلیف هفته: کنکور 99

با تمام بلاتکلیفی های که در خصوص برگزاری کنکور 99 وجود داشت وزیر آموزش و پرورش گفت: پس از اعلام پایان سال تحصیلی داوطلبان کنکور سه هفته فرصت دارند خودشان را برای کنکور آماده کنند.

هشدار هفته: هواشناسی

هفته گذشته مملو بود از اخطار ها و هشدارهای هواشناسی در خصوص ناپایداری های جوی اعم از بارش شدید باران، وزش باد، وقوع تگرگ و همچنین هشدار مه گرفتگی تهران در روز 19 فروردین که آماده باش بسیاری از ارگان‌های مربوطه را لازم داشته و دارد تا بتوان از حوادثی که این نزولات جوی می‌تواند به بار بیاورد با موفقیت گذر کرد.

انتصاب هفته: رئیس جمعیت هلال احمر

رئیس جمهوری در حکمی کریم همتی را برای مدت ۴ سال به عنوان «رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران» منصوب کرد.

خبر خوب هفته: افزایش رایگان سرعت اینترنت

محمدجواد آذری جهرمی از افزایش رایگان سرعت اینترنت های خانگی تا پایان اردیبهشت ماه خبر داد.
او گفت: «با آغاز مجدد کلاس‌های مجازی مدارس و دانشگاه‌ها، به شرکت‌های اینترنت خانگی ابلاغ کردیم که تا پایان اردیبهشت سرعت همه‌ مشترکین خود را «رایگان» به ۱۶مگابیت ارتقا دهند. این دستورالعمل ساعتی قبل در اکثر این شرکت‌ها اجرایی شد. نتیجه: ۷٪ رشد متوسط مجموع پهنای باند تا این لحظه است.»

تمدید هفته: ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران

عمار سعیدیان‌فر با بیان اینکه مهلت ثبت‌ نام طرح ترافیک خبرنگاران یک بار دیگر تمدید شد، اعلام کرد: با توجه به اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از خبرنگاران دور کار شده‌اند و برخی از آنها نتوانسته‌اند برای دریافت معرفی‌نامه از محل کار خود اقدام کنند مهلت ثبت نام آنها تا 31 فروردین تمدید شد.

جنجالی تکراری این هفته: محمدعلی نجفی

داماد محمدعلی نجفی در رابطه با برخی اخبار مبنی بر ابتلای شهردار اسبق به کرونا گفت: ایشان کرونا نگرفته‌اند اما یکی از هم اتاقی‌های ایشان مبتلا شده و در جریان نیستم که از ایشان هم تست کرونا گرفته‌اند یا نه.

چند روز بعد خبر ابتلای هم اتاقی شهردار اسبق به کرونا توسط سخنگوی قوه قضاییه رد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز