معاون مرکز سلامت محیط و کار:

آغاز گام دوم فاصله گذاری اجتماعی از ۲۳ فروردین در استان های کشور/ بازگشایی اصناف به شرط دریافت مجوز از وزارت بهداشت/ سرویس های بهداشتی در انتقال کرونا نقش دارند

۱۳۹۹/۰۱/۲۲ - ۱۲:۲۰:۲۸
کد خبر: ۹۸۶۴۶۳
آغاز گام دوم فاصله گذاری اجتماعی از ۲۳ فروردین در استان های کشور/ بازگشایی اصناف به شرط دریافت مجوز از وزارت بهداشت/ سرویس های بهداشتی در انتقال کرونا نقش دارند
معاون مرکز سلامت محیط و کار اظهارکرد: گام دوم فاصله گذاری اجتماعی با رعایت الزامات سلامت محیط کار در واحدهای صنفی از 23 فروردین در همه استان های کشور و در تهران با توجه به شرایط جمعیت از روز ۳۰ فروردین اجرا می شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار در نشست خبری مجازی که ظهر جمعه 22 فروردین برگزار شد، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

 معاون مرکز سلامت محیط و کاردر ابتدای این نشست گفت: همه اصناف و مراکز صنعتی از فردا باید با ثبت نام در سایت وزارت بهداشت و امضای تعهدنامه، مجوز بازگشایی بگیرند در غیر این صورت فعالیت آنها غیرقانونی است.

او افزود: همه مالکان، مدیران و متصدیان واحدهای صنفی و صنعتی، از 23 فروردین باید به سایت وزارت بهداشت، به آدرس salamat.gov.ir مراجعه کنند و اطلاعات خودشان را شامل کد ملی، آدرس و مشخصات واحد صنفی و صنعتی وارد کنند و تعهد دهند که مقررات بهداشتی را رعایت می کنند و می توانند با رعایت شرایط بهداشتی فعالیت خودشان را منطبق کنند و اگر اصناف ثبت نام را انجام ندهند و مجوز فعالیت را از وزارت بهداشت دریافت نکنند، در صورت مشاهده  بازگشایی، صنف مربوطه پلمپ خواهد شد.

به گفته او سازمان تعزیرات، اصناف و نیروی انتظامی بر بازگشایی صنوف نظارت دارد.  

فرهادی بیان کرد: گام دوم فاصله گذاری اجتماعی را می توان زمانی در مهار کرونا موفق دانست که همه افرادی ذینفع اعم از خدمت دهندگان، خدمت گیرندگان و آحاد مردم مشارکت داشته باشند.

او بیان اینکه هیچ جای دنیا نمی توانند ۲۴ ساعته نظارت داشته باشند، بیان کرد: گام دوم فاصله گذاری اجتماعی با مشارکت اتاق اصناف و آنها در کنار همکاران ما در وزارت بهداشت در صف اول هستند. سازمان تعزیزات، نیروی انتظامی و سازمان دامپزشکی مشارکت دارند اما باید واحدهای صنفی و صنعتی مشارکت نهایی را داشته باشند.

 

امکان ویروس کرونا از طریق آب وجود دارد

معاون مرکز سلامت محیط و کار گفت: امکان حضور ویروس در آب وجود دارد. باید در تصفیه پروتکل مراکز آب و فاضلاب، بحث تصفیه آب و دفع بهداشتی فاضلاب در نظر گرفته می شود.

 

توالت در انتقال کرونا تقش دارد

فرهادی در پاسخ به سوال خبرنگار برنا در خصوص اینکه آیا سرویس بهداشتی در محیط کار می تواند از راه های انتقال ویروس کرونا باشد، اظهارکرد: راه انتقال کرونا تنفسی است و در هوا منتشر نمی شود. اما این ویروس از طریق شیرهای آب و دستگیره های درب انتقال پیدا می کند.

او افزود: توالت در انتقال ویروس کرونا نقش دارد اما این ویروس از طریق ادرار و مدفوع دفع می شود.

 

در بحران کرونا همه زباله ها عفونی تلقی می شود

فرهادی با بیان اینکه از  ابتدای شیوع ویروس کرونا نامه مکتوبی به شهرداری و سازمان محیط زیست زده شده است، اظهارکرد: ما اعلام کردیم که باید از فعالیت زباله گردها جلوگیری کنند. بسیاری از افراد زباله گرد سنین پایین هستند و مورد سوء استفاده قرار می گیرند و انتقال ویروس کرونا زباله گردها و افراد مرتبط با آنها را تهدید می کند.

او گفت: مسئولیت جلوگیری از زباله گردها با افرادی است که این افراد را وادار به زباله گردی می کنند و از فعالیت آنها جلوگیری نمی کنند. زباله گردی به هر شکلی که باشد باید متوقف شود، زیرا زباله ها به شکلی که باشد در وضعیت فعلی عفونی تلقی می شوند و مشکوک به آلودگی به ویروس کرونا هستند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: همه زباله های بیمارستانی و زباله های خانگی تا زمانی که شرایط بهداشتی بعد از امحای زباله و طی مراحل بازیافت انجام نشده باشد قطعا پسماندها عفونی هستند.

فرهادی بیان کرد: از مردم در همه شهرها و روستاها هم می خواهیم در دفع زباله های خود دقت بیشتری داشته باشند و زباله ها را در کیسه های دربسته بگذارند و گره بزنند. در مورد دفع این پسماندها البته پروتکل های بهداشتی ابلاغ شده و باید رعایت شود.

او گفت: بازیافت دستی و جداسازی دستی ممنوع است و حتما باید از تکنولوژی جدید برای این کار استفاده شود ولی می توان مثلا شیشه ها را ذوب و بازیافت کنند.

 

دریافت وجه نقد در نانوایی ها ممنوع است

معاون مرکز سلامت محیط و کار بیان کرد: دریافت وجه نقد در نانوایی ها ممنوع است و همچنین قراردادن میز به طوری که هیچ کس در واحد نانوایی حضور پیدا نکند، ضروری است.

 

تاکنون گزارش انتقال کرونا از حیوانات نداشتیم

فرهادی در پاسخ به سوال که آیا انتقال کرونا به حیوان یا از حیوان به انسان صورت می گیرد، اظهارکرد: در این مورد تاکنون هیچ گزارش تایید شده ای نداشته ایم و هر چه عنوان شده در حد نظریه است و سازمان دامپزشکی نیز هیچ گزارشی مبنی بر انتقال کرونا به حیوان و دام نداده است.

نظر شما