سخنگوی وزارت بهداشت:

طرح ترافیک یکی از دغدغه‌های اصلی در مقابله با کرونا است/ افزایش مراجعه کنندگان بیمارستانی در تهران و چند استان دیگر

۱۳۹۹/۰۱/۲۲ - ۱۴:۴۲:۰۷
کد خبر: ۹۸۶۵۲۰
طرح ترافیک یکی از دغدغه‌های اصلی در مقابله با کرونا است/  افزایش مراجعه کنندگان بیمارستانی در تهران و چند استان دیگر
کیانوش جهانپور در نشست خبری مجازی که ظهر جمعه 22 فروردین برگزار شد، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کیانوش جهانپور ، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری درباره چگونگی اجرای  فاصله گذاری هوشمند با وجود فاصله گذاری ناقص اجتماعی، گفت: نمی توانیم مدعی باشیم که فاصله گذاری اجتماعی ناقص اجرا شده است . چرا که طی اسفندماه تعطیلی دانشگاه ها و مدارس، سینماها، مراسمات و... با هدف فاصله گذاری اجتماعی آغاز شد. قسمت اعظم فاصله گذاری اجتماعی داوطلبانه و محوریت عمده کار بر اقناع افکار عمومی است.

او افزود: از ابتدای فروردین فاصله گذاری اجتماعی با کاهش سفرهای شهری و تردد شهری تشدید پیدا  شد و ماحصل این طرح فاز مدیریت بیماری در کشور است.

 

طرح ترافیک یکی از دغدغه‌های اصلی در مقابله با کرونا است

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: طرح ترافیک یکی از دغدغه‌های اصلی است. بخشی از کارمندان از 23 فروردین در شهرستان‌ها و از ۳۰ فروردین در تهران تردد خواهند داشت. رفت و آمد کارکنان دولت یکی از دغدغه‌ها است و موضوع استفاده از وسیله شخصی می‌تواند به فاصله گذاری فیزیکی کمک کند. به نظر می‌رسد شهرداری تهران ساعت‌هایی که کارمندان به کار می‌روند و بر می‌گردند را لحاظ کرده است.

جهانپور درباره ضد عفونی اداره‌های خارج از وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت نمی‌تواند هزینه داخل مکان‌های اداری را تامین کند. وزارت بهداشت پروتکل‌ها را ابلاغ می‌کند و بخش دولتی یا خصوصی باید خودش این کار را انجام بدهد. وزارت بهداشت به جز مراکز اداری و بیمارستان‌ها وظیفه گندزدایی و ضد عفونی سایر مکان‌ها را بر عهده ندارد.

 

بیش از 73 طرح تحقیقاتی در حوزه کرونا طراحی شده است

سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت داروها برای درمان کرونا گفت: در دنیا طرح‌های تحقیقاتی زیادی در مورد داروها و شیوه‌های درمانی کرونا وجود دارد. در ایران نیز تعداد طرح‌ها و کارآزمایی‌های بالینی بیش از ۷۳ طرح تحقیقاتی برای موضوع کرونا طراحی شده است. عمده این موارد در مورد درمان و برخی در مورد تشخیص و پیشگیری است. نتایج این تحقیقات می‌تواند برای ما در مسیر مقابله با کرونا سودمند باشد.

او افزود: تا امروز هیچ داروی اختصاصی برای بیماری کرونا ساخته نشده است. برخی داروها بر اساس مطالعات اولیه نشان داده که کمک‌هایی به بیمار در مسیر درمان انجام می‌ شود. این داروها نیز در کشور تولید می‌شود . در حال حاضر هیچ داروی موجود در پروتکل و توصیه شده وجود ندارد که دسترسی عام نسبت به آن فراهم نباشد.

 

نسبت ورودی به خروجی بیمارستان ها کمتر شده است

جهانپور به میزان مراجعه به بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: نسبت ورودی به خروجی بیمارستان‌ها کمتر شده است. اما در روزهای اخیر ممکن است افزایش نسبی در مراجعه کنندگان در تهران، فارس، آذربایجان غربی، کرمانشاه، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان رخ داده شده باشد.

او بیان کرد: روز گذشته یکی از بیمارستان‌های کشور که مختص مبتلایان به کرونا بود، فقط دو نفر بستری داشت. همه این موارد به علت اجرای فاصله گذاری اجتماعی یا فیزیکی است. این وضعیت مدیریت شده و در عین حال شکننده است اما پایدار نیست و کوچک‌ترین تغییر رفتار می‌تواند این وضعیت را از فاز مدیریت شده خارج کند.

 

خطای 70 درصدی تست کرونا تایید نشده است

سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه با میزان خطای تست های تشخیصی بیان کرد:  گفته می‌شود تست های تشخیص کرونا ۷۰ درصد خطا دارند، این امر تایید نشده است و بیش از یک ماه است که برخی کیت ها از سوی شرکت‌های مختلف پیشنهاد می‌شود اما از روز اول هم انستیتو پاستور این کیت‌ها را تایید نکرده است.

گواهی فوت برای ابتلا به ویروس کرونا بر اساس شرح حال، علائم و سی تی اسکن صادر می‌شود

جهانپور درباره اساس درج علت فوت ناشی از ویروس کرونا اظهارکرد: قبل از آنکه معیار تشخیص موارد ابتلا به سمت تشخیص بالینی و تست برود، از همان هفته اول اسفند ابلاغ شد که برای جلوگیری از سرگردانی خانواده‌ها، علاوه بر شرح علائم، سی تی اسکن هم می‌تواند مبتلا به کووید ۱۹ را تایید کند. در نتیجه گواهی فوت برای ابتلا به ویروس کرونا بر اساس شرح حال، علائم و سی تی اسکن صادر می‌شود. تست آزمایشگاهی نیز می‌تواند ملاک باشد.

او افزود: گواهی فوت هم در هر بیمارستان جداگانه صادر می‌شود. وزارت بهداشت مسئول نوشتن گواهی فوت نیست و هرچه پزشک بنویسد ملاک عمل خواهد بود. حتی نسبت موارد فوت به کل اگر در هفته‌های اول کمی بالاتر بود به این علت بود که همه موارد تشخیصی به تست منوط شده بود، اما در مورد فوتی‌ها این موضوع مطرح نبود.

جهانپور با بیان اینکه اگر بیمار بیش از ۲۴ ساعت در بیمارستان بستری باشد، گواهی فوت توسط پزشک صادر می‌شود، اظهارکرد: این گواهی  بر اساس تست، شرح حال،علائم و سی تی اسکن می‌تواند صادر شود و اطلاعات وزارت بهداشت نیز بر اساس گواهی فوت صادر شده استخراج خواهد شد.

نظر شما