درویش ضمن انتقاد از طرح جدید سازمان جنگل ها مطرح کرد :

کبک‌ها در خطر مرگ/ هجوم ملخ‌ها در پی کودپاشی/ طرح جدید سازمان جنگل‌ها عواقب بسیار خطرناکی دارد

۱۳۹۹/۰۱/۲۵ - ۰۹:۱۵:۴۲
کد خبر: ۹۸۷۳۲۹
کبک‌ها در خطر مرگ/ هجوم ملخ‌ها در پی کودپاشی/ طرح جدید سازمان جنگل‌ها عواقب بسیار خطرناکی دارد
محمد درویش از طرح سازمان جنگل ها و مراتع برای افزایش تولید انتقاد کرد و گفت: پاشیدن کود شیمیایی در کوتاه مدت منجر به تولید علوفه برای دام ها می شود که هدف از این اقدام نیز تولید منابع غذایی بیشتر برای دام است اما در بلند مدت عواقب بدی در پی خواهد داشت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بسیاری معتقدند محیط زیست در ایام کرونایی به سبب ماندن بشر در خانه جان تازه‌ای پیدا کرده غافل از اینکه برخی اقدامات باز هم سبب نگرانی در این عرصه شده است. اقداماتی که با نگاهی یک جانبه رقم می‌خورد و بدون مطالعه بنیادین و بررسی عواقب بلندمدت اثرات مخربی بر طبیعت می‌گذارد. به گفته برخی متخصصین نمونه ای از این اقدامات، دستورالعمل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است که مامورین خود را ملزم کرده تا در مراتع از کودهای شیمیایی استفاده کنند.

پخش کردن کود شیمیایی در سطح مراتع کشور از سوی سازمان جنگل ها

در همین راستا محمد درویش، کنشگر محیط زیست، ضمن انتقاد از برخی اقدامات سازمان جنگل ها  گفت: در این برهه زمانی طرحی از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در دستور کار است. در این طرح بنا بوده تا کودهای شیمیایی در مراتع کشور توزیع شود. 

او افزود: این اقدام در وهله اول موجب مسمومیت خاک می‌شود و نخستین آسیبی که این طرح در پی خواهد داشت این است که موجب مرگ بسیاری از پرندگان از جمله کبک‌ها خواهد شد.

خطر افزایش آفت‌های خاک وجود دارد

درویش اظهار کرد: مرگ پرندگان سبب می‌شود تا آفت های خاک زیاد شده و گیاهان نیز به وسیله شیوع انواع آفت‌ها  عمرشان کوتاه خواهد شد و خسارت‌های جبران ناپذیرتری به کشاورزی کشور وارد می‌کند.

این کارشناس مسائل محیط زیست با تشریح این اقدام گفت: طبق این دستورالعمل ادارات کل منابع طبیعی موظف هستند با بهره‌گیری از کمک‌های محلی و با بهره‌گیری از نیروهای جنگل بان در راستای تقویت بهره‌وری خاک، کودهای شیمیایی را در مراتع پخش کنند.

ایجاد منابع غذایی برای دام در دستور کار سازمان جنگل ها

او افزود: پاشیدن کود شیمیایی در این مناطق در کوتاه مدت منجر به تولید علوفه برای دام‌ها می‌شود که هدف از این اقدام نیز تولید منابع غذایی بیشتر برای دام است اما در بلند مدت عواقب بدی خواهد داشت.

محمد درویش اظهار کرد: پرندگانی که به موجب این اقدام جان خود را از دست می‌دهند، گونه‌هایی هستند که تعداد ملخ‌ها را در طبیعت متعادل کرده و با از بین رفتن این پرندگان شاهد حمله ملخ‌ها به برخی مناطق خواهیم بود. 

این کنشگر عرصه محیط زیست با اشاره به اینکه این اقدامات به بهانه افزایش تولید انجام می‌شود، گفت: این نوع دستکاری‌ها در طبیعت فوق العاده خطرناک است. به بهانه افزایش تولید روند طبیعی زیست بوم‌های کشور را مختل می‌کنیم و در بلندمدت متوجه خواهیم شد چه بلایی بر سر منابع طبیعی کشور آورده‌ایم.

کرونا بواسطه دست درازی انسان به طبیعت بوجود آمد

او گفت: آنچه که امروز در قالب بحران کرونا شاهد هستیم این است که انسان بواسطه دست درازی به حیات برخی حیوانات خود را در چالشی بزرگ گرفتار کرده است. 

درویش در ادامه با تشریح برخی دخالت های انسان در طبیعت عنوان کرد: به بهانه سدسازی، صدها درخت در بالادست رودخانه‌ها قطع می شود و در ادامه نیز تالاب‌های پائین دست نابود و سپس منجر به وقوع طوفان و واقعه ریزگردها خواهد شد و هر از گاهی سیلاب گریبان ما را می‌گیرد. در درازمدت این قبیل اقدامات علاوه بر اینکه منجر به افزایش تولید نمی‌شود بلکه خسارت های جبران ناپذیری به زیست خود وارد می‌کنیم.

نیاز به شناخت بیشتر طبیعت

این کارشناس محیط زیست افزود: راهکار این است که در این عرصه مطالعات بنیادین صورت گیرد و قوانین طبیعت را بشناسیم تا براساس این قوانین گام‌هایی در راه توسعه کشور برداریم.

درویش گفت: این اتفاق سبب می‌شود کیفیت زندگی بشر نیز ارتقا یابد و از پیامدهای فجیع تخریب محیط زیست در امان باشد. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز