دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور:

کاهش چشمگیر مصرف قلیان در ایام کرونا/ احتمال کاهش مصرف سیگار در کشور/ مافیای مواد مخدر مانع فعالیت علیه مبارزه با مصرف

۱۳۹۹/۰۱/۲۵ - ۱۱:۳۱:۳۱
کد خبر: ۹۸۷۴۰۵
کاهش چشمگیر مصرف قلیان در ایام کرونا/ احتمال کاهش مصرف سیگار در کشور/ مافیای مواد مخدر مانع فعالیت علیه مبارزه با مصرف
محمدرضا مسجدی با اشاره به این که تعطیلی قهوه‌خانه‌ها و محل استعمال قلیان در سطح شهر موجب کاهش مصرف دخانیات شده از احتمال کاهش مصرف سیگار در کشور خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ روزهای بحرانی کرونایی علاوه بر تحمیل تلخی های بسیار به جامعه و کشور، فرصت های زیادی را در اختیار مردم قرار داده است. از کاهش میزان مرگ و میر بر اثر تصادفات تا کاهش مصرف دخانیات در کشور به دنبال تعطیلی قهوه خانه ها و مراکز استعمال دخانیات از جمله خبرهای خوب این روزها است. فاصله ای که بهترین فرصت برای انجام اقدامات پیشگیرانه در راستای کاهش مصرف دخانیات و موادمخدر در کشور است. مخدرهایی که حتی طبق گفته کارشناسان سیستم ایمنی بدن را بسیار ضعیف کرده و زمینه ابتلا به کرونا را در مصرف کنندگان افزایش می دهد.

شخص مصرف کننده مخدر مستعد ابتلا به کروناست

محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور، در این راستا گفت: مجموع برخی رفتارها سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و سبب می‌شود که بیماری کرونا با قدرت بیشتری بر بدن اثر بگذارد. مواد مخدر و دخانیات نیز در زمره این موارد است و بنا به گفته متخصصان شخص مصرف کننده مستعد ابتلا به کرونا خواهد بود.

او افزود: طبق بررسی‌های انجام شده، استعمال مواد مخدر، تریاک، قلیان و سیگار مقاومت بدن را مقابل کرونا کاهش می‌دهد.

مسجدی تصریح کرد: با توجه به شرایط بوجود آمده در کشور عرضه دخانیات با محدودیت‌هایی مواجه شده است که مهم‌ترین آن‌ها تعطیلی قلیان سراها بوده و این اقدام سبب شده مصرف دخانیات در کشور کاهش یابد.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور گفت: این وقفه‌ای که در این زمینه بوجود آمده یک فرصت طلایی برای آموزش و القای آگاهی به مردم است تا بتوان از میزان مصرف کنندگان دخانیات در کشور کاست.

مصرف دخانیات به اندازه ابتلا به کرونا خطرناک است

مسجدی با اشاره به غفلت مردم از خطر مصرف دخانیات عنوان کرد: مردمی که این روزها به‌خاطر آسیب نرسیدن به خود و اطرافیان به صورت مرتب دست‌های خود را می‌شویند، باید توجه کنند مصرف دخانیات نیز تا همین میزان می‌تواند کشنده باشد.

او گفت: در این میان مسئله آموزش و القای آگاهی از سوی رسانه‌ها، مقوله بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و نهادهای مربوطه باید با تخصیص منابعی از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در پایان اظهار کرد: همواره در عرصه دخانیات و مواد مخدر مافیایی وجود داشته است که مانع فعالیت علیه مصرف این مخدر شده‌اند. این امر نیز در سراسر جهان یک چالش جدی است اما نکته‌ای که حائز اهمیت است هرچقدر که این مافیا قدرتمند باشند باز هم می‌توان با اطلاع رسانی و آموزش بر آن‌ها غلبه کرد. 

نظر شما