موسوی چلک:

آمار خودکشی ربطی به کرونا ندارد/ طولانی شدن بحران کرونا اختلالات روانی را تشدید می‌کند/ فقر عامل اصلی خودکشی ها

۱۳۹۹/۰۱/۲۶ - ۱۰:۰۳:۱۶
کد خبر: ۹۸۷۷۲۷
آمار خودکشی ربطی به کرونا ندارد/ طولانی شدن بحران کرونا اختلالات روانی را تشدید می‌کند/ فقر عامل اصلی خودکشی ها
موسس اورژانس اجتماعی با اشاره به اینکه افزایش آمار خودکشی ربطی به بحران کرونا ندارد از نبود مهارت کافی در مواجهه با مشکلات و چالش ها انتقاد کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در روزهای اخیر وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی، از روند افزایشی خودکشی در استان تهران خبر داد.

سیدحسن موسوی چلک، موسس اورژانس اجتماعی 123، درباره وضعیت سلامت روان در کشور گفت: در شرایط کنونی جامعه به‌دلیل شیوع کرونا پرداختن به مقوله خشونت، خودکشی و ...  می‌تواند جنبه یادگیری داشته باشد.

او تاکید کرد: خشونت در جامعه را می‌توان در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد. بحران کرونا همچون بسیاری از بحران‌ها نشان دهنده قوت و ضعف افراد است. از سوی دیگر نشان دهنده موضوع تاب‌آوری اجتماعی در خانواده و محیط‌های اجتماعی است.

 موسوی چلک تاکید کرد: در گذشته تعداد اندکی از افراد سامانه 4030 را نمی‌شناختند اما هم‌اکنون اغلب افراد با این سامانه تماس گرفته‌اند.

نرخ خشونت و خودکشی در جامعه ربطی به کرونا ندارد

موسس اورژانس اجتماعی گفت: در روزهای اخیر پیامکی درباره فعالیت اورژانس اجتماعی 123 برای مردم ارسال شد. هم اکنون به دلیل شیوع کرونا در جامعه مردم با این سامانه در ارتباط هستند.

او افزود: پژوهش‌های انجام شده نشان داد برخی افراد خشونت، تنش و ... را تجربه کرده‌اند. در جامعه نرخ خشونت یا خودکشی به شیوع کرونا مربوط نیست.

 کرونا نقاط  ضعف و قوت افراد  را مشخص می‌کند

این مددکار اجتماعی تاکید کرد: کرونا به ما نشان داد مهارت‌های لازم برای داشتن یک خانواده پویا، بانشاط و آرام را نداریم.

موسوی چلک با بیان اینکه  افراد در جامعه باید مهارت گفت‌وگوی، روابط بین فردی، خود مراقبتی و موضوعات دیگر را  فرا بگیرند، افزود: یکی از عوارض بروز بحران‌ها فشارهای روانی است که به مردم درگیر در شرایط بحران وارد می‌شود.

آمار خودکشی ربطی به بحران‌ها ندارد

این مددکار اجتماعی افزود: بر اساس آمار منتشر شده از سوی پزشکی قانونی در سال‌های 97 و 96 میزان خودکشی 11 درصد نسبت به سال‌های گذشته آن افزایش داشته است.

موسوی چلک تصریح کرد: در شرایط عادی هم وزارت بهداشت اعلام می‌کرد  23 تا 25 درصد مردم حداقل یک اختلال روانی را دارند.

به گفته او بحران‌ها معمولا در افزایش آمارها تاثیرگذار هستند.

w1240-p16x9-sans_titre-1_58

مردم جامعه ما از آینده می‌ترسند

 این استاد دانشگاه گفت: شیوع کرونا نشان داد که مردم نسبت به آینده خود نگران هستند. با بررسی بسیاری از خودکشی‌ها باید گفت که عامل اصلی آن فقر بوده است.

 موسوی چلک تاکید کرد: نداشتن امید نسبت به آینده یکی از عواملی است که می‌تواند رفتارهای خشونت‌آمیز را افزایش دهد. در روزهای گذشته ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، گزارشی به این شرح که فقرا بیش از اغنیا به کرونا مبتلا می‌شوند، را مطرح کرد.

 او ادامه داد: در حوزه‌های اجتماعی و سلامت روانی آستانه تحمل جامعه در شرایط مناسب قرار ندارد، چون سلامت روانی و اجتماعی برای مهار بحران‌ها وجود ندارد. بخشی از آن نیز به عملکرد بحران‌های قبلی برمی‌گردد. برای مثال از سوی دولت قرار شد تا به برخی از  افراد برای گذران روزهای کرونایی وام 12 درصد تعلق بگیرد، اما ساز و کار به نحوی قرار گرفت که یارانه ماهانه آنها پیشخور شود!

بحران‌ها و شیوع رفتارهای خارج از هنجار

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در شرایط بحرانی بسیاری از افراد به دلیل نداشتن چشم‌انداز نسبت به آینده، رفتارهای خارج از  هنجارهای جامعه از خود بروز می‌دهند که یکی از آنها خودکشی است، تاکید کرد: در چنین شرایطی ارائه خدمات تخصصی و به موقع به افراد می‌تواند تاثیر بحران‌ها را به حداقل برساند.

موسوی چلک ادامه داد: تمامی بحران‌ها عوارض روانی و اجتماعی دارند، هرگونه غفلت از آن می‌تواند عوارض متعدد برای افراد و خانواده به همراه داشته باشد.

 او گفت: طولانی شدن بحران کرونا اختلالات روانی را تشدید می‌کند.

سواد اجتماعی و کاهش نرخ سلامت روان مشکل اصلی جامعه

 این استاد دانشگاه در پایان گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده اغلب افراد مهارت لازم برای داشتن یک خانواده با نشاط و شاداب را ندارد و تمامی این‌ها نیز به اقتصاد مربوط نیست، بلکه سواد اجتماعی  و کاهش نرخ سلامت روان در بین افراد جامعه را شاهد هستیم.

نظر شما