کارشناس میراث فرهنگی؛

تعطیلی کارگاه های مرمت تاریخی / مرمت آثار تاریخی را به دست هر کسی نسپاریم/ اشتباه در مرمت آثار تاریخی برگشت پذیر نیست

۱۳۹۹/۰۱/۲۶ - ۰۷:۳۱:۵۵
کد خبر: ۹۸۷۷۸۶
تعطیلی کارگاه های مرمت تاریخی /  مرمت آثار تاریخی را به دست هر کسی نسپاریم/ اشتباه در مرمت آثار تاریخی برگشت پذیر نیست
کارشناس حوزه میراث فرهنگی با اشاره به وضعیت مرمت آثار تاریخی گفت: در وضعیت کنونی بسیاری از کارگاه ها تعطیل هستند و فعالیتی در حوزه مرمت انجام نمی شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ احمدرضا حشمتی، کارشناس حوزه میراث فرهنگی با اشاره به وضعیت مرمت آثار تاریخی گفت: در وضعیت کنونی بسیاری از کارگاه ها تعطیل هستند و فعالیتی در حوزه مرمت انجام نمی شود.

او در خصوص کلیت مرمت آثار تاریخی طی سال های اخیر بیان کرد: طی دهه های قبل ، پیشکسوت های مرمت فعال بودند و کار می کردند و بر پروژه ها نظارت داشتند و کارهای جدی انجام شد و بحث شایسته سالاری اهمیت زیادی داشت.

حشمتی تصریح کرد: بسیاری از افرادی که در حوزه مرمت تاریخی با تحصیلات عالی فعالیت می کنند، تجربه ندارند. بدون اینکه بدانیم فرد صلاحیت لازم را دارد یا نه نباید به فعالیت های این حوزه پرداخت و باید افراد شایسته را انتخاب کنیم این در حالی است که مرمت آثار تاریخی، سرمایه های مملکت هستند و ما در این مورد شوخی نداریم.

این کارشناس حوزه میراث فرهنگی افزود: افرادی که در نظر دارند به حرفه مرمت آثار تاریخی بپردازند، باید به شکل صحیحی انتخاب شوند.

حشمتی با اشاره به اینکه افراد به صورت تخصصی باید به مرمت بپردازند، اظهارکرد: برخی تخصص شان  مرمت سازه، خشت و سنگ است و افراد را با توجه به این تخصص هایشان باید به کار گرفت. مدت ها است که کارگاهها تعطیل شده است و افراد شایسته شناسایی نشده اند و نیاز به بانک اطلاعاتی وجود دارد.

او با اشاره به اینکه اجرای پروژه های میراثی مراحل مختلفی دارد، گفت: اجرای پروژه های میراثی نیاز به طرح جامع دارد و پس از آن باید وارد پروسه های مختلف شد. موارد را باید رعایت کرد تا اینکه پروژه ای را به سلامت به سرانجام برسانیم.

این متخصص حوزه مرمت تاکید کرد: یک مورد اشتباه در این حوزه قابل قبول نیست چرا که حوزه تاریخی برگشت پذیر نیست از سوی دیگر فردی که اشتباه کند دیگر جرات ادامه کار را ندارد. مرمت را باید از افراد باتجربه آموزش دید.

حشمتی افزود: افراد با تجربه را باید در حرفه مرمت آثارتاریخی بکار گرفت و البته افراد جهت برخورداری از شایستگی مرمت، شناسایی شوند.

او گفت: اشتباه در مرمت آثار تاریخی برگشت پذیر نیست. بنابراین آموزش را باید در حرفه مرمت بگنجانیم. چون مرمت حرفه هنری است و نیاز به خلاقیت و تکنیک های خاص دارد. افرادی که مرمت می کنند باید هنرمند باشند و هنرمندانه رفتار کنند. فقط مدرک دانشگاه کافی نیست. 

این کارشناس میراث فرهنگی ادامه داد: برای همه آثار تاریخی و مرمت آنان نمی توان یک نسخه پیچید.

حشمتی با اشاره به لزوم بازسازی برخی نمونه ها برای مرمت آثار تاریخی گفت: باید پیش از مرمت آزمون و خطا را انجام داد و در بخش اجرا گروه های تخصصی اعمال نظر کنند و در یک کمیته به تصویب برسانند.

او تصریح کرد: یک پروژه نیاز به مراحل اولیه و یکسری تحقیقات دارد. برای انجام مرمت ابتدا باید آزمایشات و تحقیقات را انجام داد تا بعد از مرمت اعتراضی وارد نشود.

این کارشناس میراث فرهنگی بیان کرد: کار را باید به کاردان سپرد . بنابراین حرفه مرمت نیاز به مدیریت ، پژوهش، مطالعه و... دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز