فعال حقوق کودک:

قاچاق کودکان اتباع بیگانه به کشور صحت ندارد

۱۳۹۹/۰۱/۲۷ - ۰۴:۴۲:۴۸
کد خبر: ۹۸۷۹۰۵
قاچاق کودکان اتباع بیگانه به کشور صحت ندارد
مونیکا نادی گفت: اغلب کودکان کار و خیابان به دلیل نیاز مالی، یافتن کار و ... به ایران می‌آیند. در واقع قاچاق کودک و تشکیل باندهای غیرقانونی به این شکل که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، وجود ندارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ طی روزهای اخیر وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی، از قاچاق برخی کودکان اتباع خارجی خبر داده بود. او عنوان کرد جمع‌آوری کودکان کار پاک کردن صورت مساله است، این افراد باید ساماندهی شوند چراکه حدود 80 درصد این کودکان از اتباع خارجی هستند. بخشی از این افراد توسط قاچاقچیان کودک انتقال داده شده‌اند و باید مورد پیگیری قضائی قرار بگیرند.

مونیکا نادی، فعال حقوق کودک، درباره چگونگی فعالیت کودکان کار و خیابان در کشور گفت: همیشه یکی از بهانه‌هایی که سازمان بهزیستی و سازمان‌های متولی امور کودکان برای عدم ارائه خدمات برابر به کودکان کار و خیابان مطرح می‌کنند، بحث تفکیک کودکان کار به کودکان ایرانی و غیر ایرانی است. آنان اعلام می‌کنند بسیاری از کودکان در قالب باند فعالیت کرده و به شکل قاچاق وارد کشور می‌شوند.

او ادامه داد: این قضیه بهانه‌ای می‌شود تا خدمات برابر به این کودکان ارائه نشود در حالی که آنان از مهاجرین هستند و بر اساس پیمان‌نامه جهانی کودک، سازمان‌های مربوطه ملزم  به رعایت  اصل عدم تبعیض هستند.

این فعال حقوق کودک گفت: کشورها بر اساس کنوانسیون حقوق کودک موظف به ارائه خدمات حمایتی به کودکان صرف‌نظر از مهاجرت و عضویت آنها در باندها هستند اما به بهانه عضویت این کودکان در باندها میزان خدمات‌رسانی بدان‌ها کاهش پیدا می کند.

نادی با بیان این‌که بخش قابل توجهی از کودکان کار و خیابان غیر ایرانی هستند، افزود: امکان ورود این کودکان به کشور ما وجود دارد اما به آنها خدمات ارائه نمی‌شود؛ این مقوله جای سوال دارد. درضمن اگر بر اساس گفته‌های مسئولان این افراد قاچاق می‌شوند، چرا با قاچاقچیان برخورد نمی‌شود؟

این فعال حقوق کودک تاکید کرد: بر اساس باور فعالان حقوق کودک ورود این کودکان به عنوان قاچاق به کشور صحت ندارد؛ چون اگر چنین مساله‌ای صحت داشت، چرا تاکنون اعمال قانون با قاچاقچیان صورت نگرفته و ممانعتی در فعالیت آنها انجام نشده است؟ به نظر می‌رسد این اظهار نظرها بهانه باشد.

نادی گفت: اغلب این کودکان به دلیل نیاز مالی، یافتن کار و ... به ایران می‌آیند. در واقع قاچاق کودک و تشکیل باندهای غیرقانونی به این شکل که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، وجود ندارد؛ چون اگر چنین بود چرا اقدام قضایی و قانونی مناسب برای آنها انجام نشده است؟!

نظر شما