وزیر بهداشت در اجلاس مدیران بیمه سلامت:

هیچ کشوری آینده کرونا رانمی‌داند/کرونا را در کشور مدیریت کرده‌ایم

۱۳۹۹/۰۱/۲۵ - ۱۸:۰۸:۴۱
کد خبر: ۹۸۸۰۲۶
هیچ کشوری آینده کرونا رانمی‌داند/کرونا را در کشور مدیریت کرده‌ایم
وزیر بهداشت گفت: هیچ کشوری نمی داند که آینده ویروس کرونا چگونه خواهد بود و اگر به رئیس سازمان جهانی بهداشت هم بگویید وضعیت کرونا در ماه آینده چگونه است، به شما می گوید که اصلا قابل پیش بینی نیست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سعید نمکی، در اجلاس مدیران بیمه سلامت سراسر کشور که به صورت غیرحضوری و ویدیوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: این ویروس جدید است و ماهیت آن با تمام کروناویروس های قبلی، متفاوت است و غنی، فقیر، سیاستمدار و عامی را آلوده می کند و نمی دانیم که با گرما، مهار خواهد شد یا خیر.

وی ادامه داد: از اینکه ویروس کرونا با ما و جهان چگونه رفتار خواهد کرد، اطلاعی نداریم و نمی دانیم بازگشایی مشاغل، آسودگی خیال مردم و موج جدید بیماری، ما را غافلگیر می کند یا خیر. امیدوارم با برنامه ریزی هایی که کرده ایم، بعد از اردیبهشت و در خردادماه، از این طوفان بلا، نفسی راحت تر بکشیم.

وی گفت: تقاضا دارم که مدیران بیمه سلامت، مقابله با کرونا را با جدیت سرلوحه کار و برنامه های خود قرار دهند، چراکه امکان دارد در فصل پاییز، با موج تازه ای از همراهی کرونا با آنفلوآنزا روبرو باشیم و ضرورت دارد خودمان را برای سخت ترین شرایط و روزها، آماده کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه کادر بهداشتی و درمانی کشور برای روزها و شرایط سخت برای کمک به مردم، آماده است، خاطرنشان کرد: سال گذشته سختی های زیادی بر همکاران ما در حوزه سلامت گذشت، اما شیرینی هایی نیز به همراه داشت. سختی کار از آغاز سال 98 و با سیلاب های سنگین آغاز شد. به خاطر دارم که به شهر معمولان سفر کرده بودم و همکاران ما در بیمه سلامت، دفترچه برای افرادی که زندگی آنها را سیلاب برده بود، صادر می کردند و بیمه سلامت در کنار نیروهای حوزه سلامت پا به پای مردم، تلاش می کرد که بیمه شدگان، بدون دفترچه و سرگردان نباشند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ارائه خدمات به سه و نیم میلیون نفر از زائرین اربعین حسینی یکی دیگر از سختی های همکاران ما در حوزه بهداشت و درمان بود. آنفلوآنزای H1N1 یکی از سختی های پارسال بود که با همّت و غیرت همکاران ما، هیچ بیمار بیمه شده ای در بیمارستانها با مشکل روبرو نشد و امسال نیز بیماری کووید 19 همه ما را گرفتار کرد و همکاران ما در بیمه سلامت نیز تلاش زیادی کردند تا با کمک دیگران، این بیماری را مدیریت کنیم.

ایران در جنگ و حصر کامل اقتصادی است

نمکی تصریح کرد: ایران با وجود تحریم های ظالمانه در جنگ و حصر کامل اقتصادی قرار دارد، اما با همّت نیروهای بهداشتی و درمانی از بهورزان گرفته تا فوق تخصص ها، پرستاران، پزشکان و دیگر بخش های حوزه سلامت و همچنین، مشارکت مردم، صدا و سیما، نیروهای مسلح، سازمان های مردم نهاد و هنرمندان، توانستیم جایگاهی بسیار ستودنی در اذهان عمومی جهانی، به دلیل شنا کردن با دست های بسته در این اقیانوس مواج، پیدا کنیم.

وی از تلاش نیروهای سازمان بیمه سلامت به عنوان یکی از اهرم های دلگرم کننده وزارت بهداشت یاد کرد و گفت: توانستیم در پرداخت معوقات به گونه ای عمل کنیم که مطالبات سال 98 تا پایان آبان و آذرماه و سال 97 به طور کامل پرداخت شود و امیدواریم که با لطف خدا، معوقات را به حداقل و حتی به صفر برسانیم.

کرونا را در کشور مدیریت کرده ایم

نمکی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تلاش های زیاد، بیماری کرونا در کشور را مدیریت کرده ایم. در ایران در قالب طرح تحول سلامت، تعداد تخت های بیمارستانی قابل توجهی در حوزه بخش های مراقبت های ویژه ایجاد شد، اما تخت بیمارستانی به تنهایی، جان مردم از کرونا را نجات نداد. میزان تخت بیمارستانی فرانسه نسبت به جمعیت کشورش در بدترین شرایط 6.6 بود و خیلی از کشورهای اروپایی بیش از 8 یا 9 تخت به ازای هر هزار نفر دارند، اما وضعیت کشور ما 1.6 تخت به ازای هز هزار نفر است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در موضوع کرونا به ما کمک کرد، شیوه مدیریت صحیح کرونا بود، چراکه با اجرای طرح بسیج ملی مقابله با کرونا در مراحل ابتدایی بیماری، بار بیمارستانها را کاهش دادیم و اگر این طرح اجرا نمی شد، بیمارستان ها نمی توانستند پاسخگوی بیماران کرونایی باشند. این بزرگترین شیوه موثر هنرمندانه مدیریتی بود که بخش بهداشت و پیشگیری پرچم دار مقابله با کرونا شد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: تاکنون کرونا در ایران خوب مدیریت شده و خداوند بزرگ، نیروهای مسلح، مردم، سازمان های مردم نهاد، بیمه سلامت و همه دستگاه ها به ما کمک کردند، اما کرونا ممکن است تمام نشود و گرچه این موج سنگین را تا حدودی مهار کرده ایم، اما هنوز ویروس کرونا را به خوبی نمی شناسیم.

نمکی یادآور شد: سال 97 حدود سه میلیارد و 600 میلیون یورو برای دارو و تجهیزات پزشکی ارز هزینه شده بود که سال گذشته به دو میلیارد و 800 میلیون یورو ارز کاهش یافت، اما کمبود دارویی در کشور در سال 98 نسبت به 97، یک سوم بود و در دورترین نقاط مرزی و محروم هیچ کمبودی در زمینه داروهای اساسی وجود نداشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز