فاطمه دانشور:

قاچاق کودکان کار و خیابان سازمان یافته نیست

۱۳۹۹/۰۱/۲۸ - ۰۴:۴۳:۵۴
کد خبر: ۹۸۸۱۵۸
قاچاق کودکان کار و خیابان سازمان یافته نیست
فعال حوزه کودک گفت: قاچاق کودکان کار و خیابان به آن مفهومی که یک عده به شکل غیر قانونی کودکان را به ایران می آورند نیست، بلکه ‌آنها به همراه خانواده و به صورت غیر قانونی وارد کشور می شوند.

 به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ رئیس سازمان بهزیستی در روزهای اخیر مقوله  قاچاق کودکان کار و خیابان را به کشور مطرح کرد. فاطمه دانشور، فعال حوزه کودک و عضو اسبق شورای اسلامی شهر تهران، در این رابطه گفت:  قاچاق کودکان کار و خیابان به آن مفهومی که یک عده به شکل غیر قانونی کودکان را به ایران می‌آورند، نیست بلکه ‌مهاجران غیرقانونی به همراه خانواده‌ها به کشور وارد می‌شوند.

او با بیان اینکه بخش قابل توجهی از کودکان کار اتباع بیگانه هستند، افزود: بخشی از این کودکان از کشور افغانستان و بخش اندک آنها نیز پاکستانی هستند. بسیاری از سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه کودک، بارها در نشست‌های مختلف عنوان کرده‌اند که بخش قابل توجهی از کودکان اتباع خارجه تحت حمایت‌شان از کشور افغانستان هستند.

مدیرعامل موسسه نیکوکاری مهرآفرین بیان کرد: موضوع مهاجرت‌ اتباع بیگانه به کشور به شکل قانونی و غیرقانونی در دهه 60 آغاز شد و این اتفاق به دلیل سیاست‌هایی بود که در آن دوران برای پذیرش مهاجران افغان ابلاغ شد.

دانشور با بیان اینکه سیاست مهاجرت اتباع بیگانه بدون توجه به زیرساخت‌ها و منابع بود، بیان کرد: در این روند بسیاری از افراد به شکل قانونی و غیرقانونی کارت اقامت دریافت کردند و عده‌ای هم به دلیل نداشتن کارت اقامت مهاجران غیرقانونی محسوب شدند.

این فعال حوزه کودک گفت: هم اکنون نسل سوم آنها به عنوان کودکان کار و خیابان تعریف می‌شوند، چون آنها نتوانستند هویت پیدا کنند و به این ترتیب به کارهای غیررسمی می‌پردازند.

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: اغلب این افراد  تحت عنوان کودکان کار و خیابان در سر چهارراه‌ها هستند و این افراد نمی‌توانند کار دیگری انجام بدهند چراکه هویت ندارند.

نظر شما