رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت:

امکان درمان کرونا برای بیماران خاص وجود دارد/ اورژانس دندانپزشکی فعال است/ پیوند قلب موفقیت آمیز در روزهای کرونایی

۱۳۹۹/۰۱/۲۶ - ۱۲:۱۰:۵۴
کد خبر: ۹۸۸۲۷۰
امکان درمان کرونا برای بیماران خاص وجود دارد/ اورژانس دندانپزشکی فعال است/ پیوند قلب موفقیت آمیز در روزهای کرونایی
مهدی شادنوش در مورد آخرین وضعیت بیماران خاص در ایام کرونا توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛  مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت در رابطه با وضعیت بیماران خاص در ایام کرونا گفت: از روزهای اولیه این بحران، بیماران خاص در اولویت بودند و تلاش بر این بود که آن ها بتوانند خدمات خود را دریافت کنند. بیماران خاص را از مبتلایان به کرونا را از هم جدا کردیم و برای افزایش ایمنی تمام تلاش خود را انجام می دهیم.

شادنوش با اشاره به برخی اقدامات انجام شده برای بیماران خاص گفت: برای 500 هزار بیمار شرایط خاص با همکاری سازمان داوطلبان هلال احمر ماده ضدعفونی کننده و ماسک در اختیارشان قرار  دادیم و طی هفته گذشته در ده استان این کار را انجام دادند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت تاکید کرد: ما بسته های آموزش پیشگیری از بیماری کرونا به همراه اقلام بهداشتی را با دستورالعمل بیماران خاص درب منزل تحویل آنها دادیم.

او در خصوص وضعیت بیماران دیالیزی افزود: امروزه دستگاه های دیالیز فرسوده با دستگاه های جدید جایگزین شدند و در این مدت به کارهای اجرایی سرعت دادیم. خوشبختانه در حال حاضر دانشگاهی نیست که درخواست دستگاه دیالیز داشته باشد و آن را تحویل نگیرد. تلاش می کنیم مراکز دیالیزی به صورت حفاظت شده باشد و در جاهایی که امکان پذیر بود مسیر افراد نیازمند دیالیز از سایرین جدا می شود.

شادنوش افزود: بیماران خاص باید ملاحظه بیشتری داشته باشند ولی جای نگرانی نیست که این افراد حتما فوت خواهند کرد و امکان درمان وجود ندارد.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت تصریح کرد: در میان همه این اخبار سخت و آزار دهنده در حوزه پیوند اعضا در دنیا شاهد توقف و کاهش شدید پیوند هستیم در کشور ما هم از ابتدا طی دستورالعملی فقط برای بیماران اورژانس اتفاق افتاد. به طوری نوجوان 11 ساله که ماه ها به سختی زندگی می کرد عمل پیوندش انجام گرفت.

او بیان کرد:  با تمهیدات و آزمایشات متعدد بر روی اهدا کننده و گیرنده پیوند قلب در کوتاه ترین زمان ممکن مستقیما از اهدا کننده دریافت و به گیرنده پیوند شد و امروز بیمار مرخص شده است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت افزود: آمار اهدای عضو در این مدت بیشتر شده است اما روند عادی پیوند هنوز  صورت نمی گیرد و امیدواریم در آینده شرایط تغییر پیدا کند.

شادنوش با اشاره به خدمات دندانپزشکی در روزهای کرونایی گفت:  دندانپزشکی شغل پر خطر اعلام شده و اورژانس دندانپزشکی توسط قسمت های منتخب شکل گرفت تا بتوانند ارائه کننده خدمات اورژانسی باشند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت افزود: دندانپزشکی بر اساس اعلام مراکز جهانی سلامت مشاغل بسیار پر خطر حساب شده و به همین دلیل طی دستورالعمل مطب های دندانپزشکی اجازه فعالیت ندارند.

او تصریح کرد: صرفا اورژانس دندانپزشکی خدمات لازم را ارائه می دهد و کلینیک هایی که توسط معاونت های درمان در استان های مختلف معرفی می شوند با رعایت تمهیدات سختگیرانه افراد انجام خواهد شد.

شادنوش تاکید کرد: افراد باید به مراکز بهداشتی تماس بگیرند و مراجعه داشته باشند. این مراکز دولتی هستند وهزینه ها با تعرفه های مراکز دولتی محاسبه می شود و جای نگرانی نیست.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت  در رابطه با وضعیت دارویی بیماران خاص گفت: اطمینان خاطر به بیماران خاص می دهیم که با همکاری سازمان غذا و دارو تلاش کردیم این افراد از نظر دارویی دچار مشکل نشوند. تمهیدات در نظر گرفته شده است. تصمیمات خوبی برای ماه های آینده اخذ شده و جای نگرانی برای بیماران خاص نیست.

او در خصوص آمار فوتی های بیماران خاص اظهار کرد: آمار فوتی ها در بیماران خاص نیازمند بررسی بیشتری است و در آینده این آمار اعلام می شود و تفکیک فوتی ها در اثر بیماری زمینه ای اعلام خواهد شد. کسانی در لیست پیوند از گذشته بودند و ممکن است از دنیا بروند و در همه دنیا این اتفاق رخ می دهد.

شادنوش گفت:  توصیه اصلی ما به بیماران خاص این است که تمام تلاش خود را انجام دهند تا  مشکلی برایشان پیش نیاید. ممکن است برخی بیماری های خاص با داروهای مقابله با کرونا تداخل دارویی داشته باشد.

به گفته او عاقلانه ترین و بهترین کار این است با رعایت کامل بهداشت در معرض چنین ویروسی قرار نگیرند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز