گزارش هفته؛

چگونه خشونت ها و دعواهای خانوادگی را کاهش دهیم؟

۱۳۹۹/۰۱/۲۸ - ۰۸:۱۱:۰۴
کد خبر: ۹۸۸۶۸۹
چگونه خشونت ها و دعواهای خانوادگی را کاهش دهیم؟
طی روزهای کرونایی افراد مجبور هستند در قرنطینه بمانند و همین قضیه می‌تواند بهانه‌ای برای شروع بحث‌های ناتمام و جدل‌های گذشته در خانواده باشد. در این زمینه کارشناسان و متخصصان در حوزه‌های مختلف پیشنهادات متعدد دادند تا بتوان روزهای آرامی را در کنار یکدیگر سپری کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بر اساس آمار، نرخ سلامت روان در کشور ما تنزل پیدا کرده است. حال به دلیل شیوع کرونا در کشور شاهد قرنطینه افراد در خانه هستیم که همین قضیه می‌تواند زمینه خشونت‌های خانگی  را به دنبال داشته باشد.

در مواقع بحرانی خشونت‌ها تشدید می‌شود

مینو مرتاضی، فعال حقوق زنان، درباره خشونت علیه زنان در ایام کرونایی گفت: خشونت‌های پیچیده نظام سرمایه‌داری، تن زنان را ابزار درآمد و کسب سود کرده که در پی آن بسیاری دیگر از خشونت‌ها زیرپوست اغلب جوامع جهان جریان دارد.

مینو مرتاضی افزود: در مواقع بحرانی همچون بحران کرونا این خشونت‌ها تشدید می‌شوند چون انسان‌ها فرصت پیدا می کنند تا به خود بیاندیشند.

 او تاکید کرد: به نظر می‌رسد، راهکار منع خشونت‌های خانگی نمی‌تواند بی‌ارتباط با راهکارهای کلان اجتماعی برای جلوگیری از خشونت‌های اجتماعی باشد.

فعال حقوق زنان افزود: راهکار فوری و دم دستی که موقتا شدت خشونت علیه زنان در خانه را کاهش می‌دهد، قرار دادن امکانات سهل‌الوصول برای مراجعه زنان به مراکز قانونی، درمانی و حمایت قانون در قبال خشونت‌های خانگی است؛ این راهکار در اغلب جوامع و در ایران نیز لحاظ شده است.

به گفته او راهکار اساسی، ساختن بسترهایی برای گفت‌وگوهای خلاق مردم با مردم و مردم با کارشناسان مسائل اجتماعی و حقوقدانان و جامعه‌شناسان برای یافتن راه‌های برون رفت است.

مرتاضی تاکید کرد: مشارکت جدی و آگاهانه زنان و مردان در نقد و اصلاح فرهنگ خشونت‌گرا و قدرت طلبی از دیگر راه حل‌هاست تا برخی با سوءاستفاده از قانون و عرف، احوال شخصی زنان و مردان در خانواده را به هم نریزد.

خانواده، محل امن برای مقابله با کرونا

عالیه شکربیگی، متخصص حوزه جامعه‌شناسی در مورد وضعیت زنان در ایام کرونایی گفت: با توجه به شیوع کرونا در شرایط اضطراری و مخاطره‌آمیز به سر می‌بریم. نام این ویروس را جنگ برای بقا می‌توان گذاشت.

او با بیان اینکه برای مصونیت در برابر کرونا افراد باید به خانواده‌ها پناه ببرند و خانه محل امن برای بازدارنده شدن برابر این بیماری است، تاکید کرد: قبل از شیوع کرونا میزان خشونت در خانواده‌ها روند افزایشی داشت، مشکلات و شکاف‌های معیشتی نیز در این زمینه را شاهد بودیم و در خانواده‌ها بحران وجود داشت که این مسائل باید مورد بررسی قرار بگیرد.

خدمات‌رسانی اورژانس در ایام کرونایی افزایش یافته است/ نبود مهارت در کنار هم بودن

محمود علی‌گویا، سرپرست امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی، درباره وضعیت خشونت‌های خانگی در روزهای کرونایی گفت: خدمات‌رسانی اورژانس اجتماعی در روزهای کرونایی افزایش داشته اما به این معنا نیست که خشونت‌های اجتماعی به دلیل شیوع کرونا زیاد شده است.

به گفته او افراد در کشور ما مهارت در کنار بودن را در هیچ برهه زمانی نیاموخته‌اند، طبیعتا این قضیه مشکلات متعدد را در ارتباطات اجتماعی به دنبال داشته است.

علی‌گویا درباره کم و کیف تماس‌ها در روزهای اخیر با اورژانس 123 افزود: خشونت‌ها، دلیل تماس افراد با اورژانس اجتماعی است. هرچند به دلیل بروز کرونا تماس‌ها با این مرکز افزایش یافته است. درضمن برخی از این تماس‌ها به دلیل افزایش اضطراب ناشی از کروناست.

کرونا نقاط قوت و ضعف‌ها را نمایان کرد

سیدحسن موسوی‌چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، گفت: خشونت در جامعه را می‌توان در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد. بحران کرونا همچون بسیاری از بحران‌ها نشان دهنده قوت و ضعف افراد است. از سوی دیگر نشان دهنده موضوع تاب‌آوری اجتماعی در خانواده و محیط‌های اجتماعی است.

او افزود: کرونا به ما نشان داد که مهارت‌های لازم برای داشتن یک خانواده پویا، بانشاط و آرام را نداریم.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه مهارت گفت‌وگوی، روابط بین فردی و خود مراقبتی و موضوعات دیگر را باید در بحران کرونا فرا گرفت، افزود: یکی از عوارض بحران‌ها فشارهای روانی است که به مردم درگیر در شرایط بحران وارد می‌شود که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

 مهارت ارتباطی در کشور  حلقه مفقوه

با بررسی سخنان و کارشناسان باید گفت نبود مهارت‌های ارتباطی مسئله جامعه امروز ایران است و همین قضیه باعث بروز انواع تخلفات می‌شود. در این راستا انتظار می‌رود نهادی آموزشی کشور از سنین کودکی و رسانه ملی در راستای آموزش ارتباط موثر به آموزش کلان بپردازند.

نظر شما