برگزیده اخبار اجتماعی هفته؛

ادامه روند مرگ و میر بر اثر کرونا/ کووید ۱۹ بار دیگر طرح ترافیک را لغو کرد/ ماسک زدن در داخل مترو الزامی می‌شود؟

۱۳۹۹/۰۱/۲۷ - ۲۳:۱۷:۰۵
کد خبر: ۹۸۹۰۱۵
ادامه روند مرگ و میر بر اثر کرونا/ کووید ۱۹ بار دیگر طرح ترافیک را لغو کرد/ ماسک زدن در داخل مترو الزامی می‌شود؟
طی هفته گذشته ایران و جهان با موضوعات مختلفی دست و پنجه نرم کرد که مهم‌ترین رخدادهای اجتماعی هفته گذشته را در این گزارش مرور خواهیم کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ اهم اخبار حوزه اجتماعی در هفته‌ای که گذشت به شرح ذیل است:

سوژه تکراری این روزها: دوباره کرونا

طبق آخرین آمار اعلام شده توسط سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در روز 27 فروردین 99  تعداد بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۷۶۳۸۹ نفر رسید.

جهانپور افزود: ۴۷۷۷ نفر از بیماران، دیگر در بین ما نیستند.

او گفت: تاکنون ۴۹۹۳۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و ۳۶۴۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: متأسفانه بررسی آمار حکایت از آن دارد که در چند روز گذشته یک سوم تعداد فوتی‌ها مربوط به شهر تهران بوده است.

جنجال هفته: دستمزد کارگران

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: شورای عالی کار با بیش از 40 ساعت مذاکره برای تعیین حداقل دستمزد کارگران، حداقل حقوق را با ۲۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل یک میلیون و 835 هزار و 426 تومان تعیین کرد.

پس از اعلام میزان دستمزد کارگران سخنانی میان کارفرمایان، کارگران و دولت رد و بدل شد به گونه‌ای که بسیار موافق و برخی مخالف اجرای این مصوبه بودند در همین راستا حجت میرزایی، معاون اقتصادی وزارت کار، گفت: افزایش حقوق کارگران برای سال جاری، ۳۳ درصد است نه ۲۱ درصد. در واقع حداقل دریافتی کارگران به طور متعارف ۳۳ درصد افزایش یافته است.

او افزود: این حداقل دریافتی اضلاع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها حداقل دستمزد است و باقی موارد شامل بن کارگری، عائله‌مندی، سنوات و ... است. نمایندگان دولت در جلسات مزد با ملاحظه کاهش آثار روانی افزایش دستمزد بر سطح قیمت‌ها و مدیریت تورم انتظاری ترجیح‌شان بر این بود که افزایش‌ها بیشتر در سایر موارد باشد نه صرفا روی افزایش دستمزد یعنی پایه حقوق.

میرزایی گفت: آنچه که نمایندگان کارگران در جلسات مزد پیگیری می‌کردند یعنی حداقل دریافتی دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عملا با توافق اخیر محقق شده است و نکته مهمتر اینکه با این توافق عملا حداقل دریافتی برای بازنشستگان، کارمندان دولت و کارگران یکسان شد و به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

لغو هفته: طرح ترافیک

در هفته گذشته قرار بر این شد که دو سوم کارمندان در سرکار خود حاضر شوند و همین دلیلی شد تا شنبه این  هفته با طرح ترافیک آغاز شود و دیری نپایید شاهد ازدحام جمعیت در ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت بودیم که همین امر باعث شد عصر همان روز یعنی 23 فروردین، وزیر بهداشت دستور لغو این طرح را صادر و شهرداری تهران هم اعلام کند هزینه اخذ شده روز 23 فروردین ماه بازگردانده می‌شود.

اجبار هفته: ماسک در مترو الزامی است؟

در پی این شلوغی‌ها و اتفاقات، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران با اشاره به اینکه آمار مسافران مترو افزایش یافته است، گفت: در صورتی که حجم مسافران زیاد باشد احتمال دارد استفاده از ماسک در مترو اجباری شود.

خبر خوب هفته: همسان سازی حقوق بازنشستگان

اکبر افتخاری درباره جزئیات و نحوه همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری گفت: امسال حداقل حقوق براساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و مصوبات دولت و همچنین توافق نامه‌ای که میان سازمان مدیریت و سازمان اداری استخدامی منعقد شده ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای افرادی که ۳۰ سال خدمت تمام دارند تعیین شده است.

وی افزود: این حداقل حقوق را برای بازنشستگان اعمال می کنیم. میانگین حقوق دریافتی نیز به سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد رسید.

افتخاری ادامه داد: ما بر اساس قانون موظف هستیم ابتدا حقوق سال گذشته بازنشستگان را ۱۵ درصد افزایش دهیم؛ بعد از آن دولت و مجلس بودجه‌ای را در نظر گرفته‌اند برای آنکه همسان سازی حقوق نیز اعمال شود. در واقع بودجه اختصاص داده شده همسان سازی را بر اساس ضوابط میان بازنشستگان توزیع می‌کنیم و این علاوه بر آن افزایش ۱۵ درصدی سالانه است.

وی درباره نحوه توزیع بودجه همسان سازی که با موافقت سازمان مدیریت و تلاش‌های صورت گرفته امسال به ۶۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است، گفت: همسان سازی به‌شکل پلکانی و با روندی نزولی انجام می‌شود، به این معنا که حقوق‌هایی که پائین‌تر هستند، مشمول دریافتی بیشتری می‌شوند و هرچه حقوق به سمت بالا می‌رود و افزایش می‌یابد رقم همسان سازی برای آنها کمتر است.

اتفاق خوشحال کننده هفته: ثبت‌نام اتباع خارجی در شاد

با آغاز به کار رسمی شبکه شاد، مشکلاتی برای ثبت‌نام اتباع خارجی گزارش‌ شده بود که با رایزنی با مسئولان فنی شاد، مشکلات موجود برطرف شد لذا ‌دانش‌آموزانی که موفق به ورود و ثبت‌نام در این شبکه نشده‌اند، می‌توانند با مدیران و معلمان کلاس‌های خود برای دریافت راهنمایی‌های لازم در تماس باشند.

خبر بد هفته: خودکشی دختر 11ساله

بخش هلیلان در شهرستان چرداول استان ایلام در روزهای اخیر شاهد خبر تکان دهنده‌ای بود. دختری 11 ساله به علت فقر مطلق خانواده، اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی در مورد جزئیات خودکشی این دختر 11 ساله گفت: اتفاقی که در مورد یکی از خانواده‌های این بخش رقم خورد و سبب شد یک کودک 11 ساله جان خود را از دست دهد در هاله‌ای از ابهام است و این امر در دست بررسی است که آیا اتفاق مذکور خودکشی بوده یا قتل صورت گرفته است؟

میرزایی اظهار کرد: دادستان شهرستان نیز پیگیر این مسئله است تا علت اصلی مرگ مشخص شود زیرا این مسئله به هیچ عنوان با منطق و عقل همخوانی ندارد که یک دختر 11 ساله خودکشی و خود را حلق آویز کند و دار بزند.

سوال هفته: امسال کنکور برگزاری می‌شود؟

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: آزمون ورودی دانشگاه‌ها در همه مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری طبق روال سال‌های قبل انجام می‌شود و در صورت لزوم با چند هفته تاخیر برگزار می‌شود.

توقیفی هفته: رانیتیدین

در هفته‌های گذشته اخبار مبنی بر عدم تائید محصولات دارویی رانیتیدین منتشر شد که سبب جمع‌آوری و مورد آزمایش قرار گرفتن قرص‌ها و آمپول‌های این داروی موجود در بازار شد. در همین راستا مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، دستور توقف تولید و توزیع قرص و آمپول رانیتیدین را صادر کرد.

لرزش هفته: کرمان، ایلام و باز هم قطور

در هفته گذشته طبق تمامی هفته های کشورمان ایران بارها و بارها به خود لرزید. در این هفته زلزله‌های 4/2 ریشتر در کرمان، 4/6 ریشتری در قطور و  4/1 ریشتری عراق- حوالی قصر شیری(کرمانشاه) را لرزاندند.

نظر شما