هشدار؛ مراقب نرم افزارهای تب سنج و تشخیص کرونا باشید!

۱۳۹۹/۰۲/۰۲ - ۰۵:۴۱:۲۸
کد خبر: ۹۹۰۸۴۳
هشدار؛ مراقب نرم افزارهای تب سنج و تشخیص کرونا باشید!
سرهنگ رجبی با اشاره به وجود بدافزارها در فضای مجازی گفت: هم زمان با وقوع پدیده های جدید در جهان این نرم افزارها نیز تولید شده و در راستای سرقت اطلاعات، فیشینگ و تبلیغات از آن ها استفاده می شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ از ابتدای شیوع کرونا، نرم افزارها و لینک‌های غیرمجاز متعددی شناسایی شده که برخی از این فضای بحرانی سوءاستفاده کردند. در این میان آنچه که حائز اهمیت است، آمار  افزایش تعداد این سایت‌ها و نرم افزارهاست بدین ترتیب با مراجعه کاربران به آن‌ها، زمینه سواستفاده از اطلاعات کاربر فراهم می‌شود. از جمله پیامدهای این سرقت اطلاعات می‌تواند دسترسی به نام های کاربری و رمزهای عبور، اطلاعات بانکی، امکان هک و دسترسی به دیتاهای موبایلی  و اطلاعات شخصی افراد باشد.

سرهنگ علی‌محمد رجبی، سرپرست مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا، در این رابطه گفت: 23 برنامه توسط مراکز پژوهشی کشور به عنوان بدافزار شناسایی شدند و تعدادی نیز از سوی پلیس فتا شناسایی شد. این برنامه‌ها تحت عنوان دماسنج و تست کرونا فعالیت می‌کردند. 

او افزود: برای نمونه این نرم افزارها از مخاطبین درخواست می‌کردند انگشت خود را روی موبایل قرار داده تا دمای بدن آن‌ها را مشخص کند. نکته نخست اینکه اینگونه نرم افزارها اطلاعات واقعی به شهروندان نمایش نمی‌دهد و همواره صورت تصادفی یک عدد را نمایش می‌دهد زیرا از نظر فنی چنین امکانی وجود ندارد.

سرهنگ رجبی اظهار کرد: این 23 برنامه اقدام به سرقت اطلاعات شهروندان می‌کردند و برخی از این بدافزارها در قالب برنامه‌های داخلی نیز عرضه می‌شد که تذکرات لازم به این مجموعه‌های داخلی دادیم تا این بدافزارها را از خدمات خود حذف کردند. 

او افزود: به علت اینکه احراز جرم در خصوص فروشگاه‌های داخلی مجازی ارائه کننده این برنامه‌ها انجام نشده و سرقت اطلاعات توسط مراکز داخلی صورت نمی‌گیرد بنابراین در این زمینه مورد بازداشتی وجود نداریم و صرفا به تذکر اکتفا شده و این فروشگاه‌های مجازی داخلی نیز برنامه‌هایی از این قبیل را از سامانه خود حذف کرده‌اند.

این مقام انتظامی با اشاره به تولید روزانه این نرم افزارها گفت: برخی از این بدافزارها در گوگل پلی همچنان وجود دارد. دسترسی به پیام‌ها و عکس‌ها از جمله مواردی است که با نصب این برنامه‌ها صورت می‌گیرد.

سرپرست مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ادامه داد: برخی از این بدافزارها نیز جنبه تبلیغاتی دارد و پس از نصب آن‌ها مخاطب وارد گروه‌های تبلیغاتی می‌شود که مالک این نرم افزار و تولید کننده آن به‌واسطه عضوگیری صاحب درآمدهای زیادی خواهد شد.

او افزود: هم زمان با وقوع پدیده‌های جدید در جهان این نرم افزارها نیز تولید شده و در راستای سرقت اطلاعات، فیشینگ و تبلیغات از آن ها استفاده می‌شود.

سرهنگ رجبی اظهار کرد: نرم افزاری که بیشتر اقدام به کلاهبرداری می‌کرد مربوط به اعلام تست کرونا بود که شهروندان به‌واسطه دانلود آن از منابع نامعتبر گرفتارش شده بودند.

سرپرست مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا خاطرنشان کرد: مردم نرم افزارها را از طریق شبکه‌های اجتماعی نصب نکنند و حتما از سایت‌های معتبر در این راستا استفاده کنند. معتبرترین محل برای اخذ نرم افزارها مراکزی است که تست امنیتی آن‌ها را انجام داده‌اند. 

او افزود: در رابطه با سایت‌های خارجی نیز همواره در پائین علامت هر نرم افزار یک علامت سپر وجود دارد که در آنجا میزان امن بودن نرم افزار را نشان می‌دهد. با توجه به این موارد تا میزان زیادی خطر هک شدن و سرقت اطلاعات کاهش پیدا می‌کند.

سرهنگ رجبی با اشاره به اهمیت نصب آنتی ویروس گفت: مردم از آنتی ویروس‌های معتبر روی وسایل الکترونیکی خود استفاده کنند. این بهره‌گیری از آنتی ویروس می‌تواند سهم موثری در کاهش خطرات داشته باشد و مردم را از وجود بدافزار آگاه کرده و حتی از نصب آن‌ها جلوگیری کند.

سرپرست مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا در پایان تاکید کرد: در  مجموع به علت اجرای طرح رمز پویا در سه ماه اخیر رشد جرائم رایانه‌ای در کشور متوقف شده و نسبت به آمار سال گذشته کاهش داشته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز