سخنگوی وزارت بهداشت:

مردم با خودروهای تک سرنشین رفت و آمد کنند/ ماجرای ورود کیت های تشخیص کرونا از کره جنوبی

۱۳۹۹/۰۲/۰۱ - ۱۵:۳۸:۱۰
کد خبر: ۹۹۱۰۲۸
مردم با خودروهای تک سرنشین رفت و آمد کنند/ ماجرای ورود کیت های تشخیص کرونا از کره جنوبی
کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط ویدئوکنفرانس با اصحاب رسانه به لزوم استفاده از خودروهای تک سرنشین برای رفت و آمد تاکید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کیانوش جهانپور، بعد از ظهر دوشنبه در ارتباط ویدئوکنفرانس با اصحاب رسانه، به ارائه تازه‌ترین آمار کرونا در کشور پرداخت.

سخنگوی وزارت بهداشت در ابتدا این نشست مجازی با اشاره به افزایش حجم ترافیک گفت: اینکه ترافیک در شهرها افزایش یافته به دلیل استفاده مردم از خودروهای شخصی است و البته ترجیح ما این است افراد به سمت خودروی تک سرنشین بروند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: همه دنیا به سمت بازگشایی رفته‌اند و امروزه اصلاً استثنایی نداریم و باید نکات بهداشتی را رعایت کرد و به اجرای هرچه صحیح‌تر فاصله گذاری اجتماعی بپردازیم.  

او در واکنش به درمان کرونا با خوردن ادرار شتر گفت: وزارت بهداشت ناظر بر حریم خصوصی مردم نیست و ما وارد این مسائل نمی شویم. هر فردی می‌تواند به اصطبل برود و هرچیزی را مصرف کند اما هیچکدام از این موارد مورد تأیید وزارت بهداشت نیست. کاری که این افراد انجام می دهند در علم منطق، مغالطه انتساب به منبع مقدس می گویند.

جهانپور ادامه داد: کسانی که برای عمل خود دلیل منطقی ندارند، آن را به منبع مقدس ارتباط می دهند تا از جواب دادن فرار کنند و کسی نتواند به آنها خرده بگیرد. اگر خوردن ادرار شتر تاثیری داشته باشد، باید بگویم شتری که در آن ویدئو بود نژادش کشورهای سردسیر است نه کشورها عربی تا تاثیر مثبتی در درمان بیماری کرونا داشته باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا دستور داده شده که گواهی فوت کرونایی ها بر علت کرونا صادر نشود، افزود: گواهی فوت هیچ بیماری دستکاری نمی‌شود و هیچ مقامی نمی‌تواند به پزشک بگوید که علت فوت را امر دیگری بنویسد اگر پزشکی این کار را انجام بدهد، تخلف است.

جهانپور درباره بازگشایی اماکن مذهبی گفت: اعمال ماه رمضان  امسال را به صورت فردی انجام دهید تا نکات شیوع کرونا کاهش پیدا کند و بتوانیم زودتر این اماکن را باز کنیم.

او خاطر نشان کرد: برای مراکز تفریحی بین راهی هم پروتکل‌های بهداشتی تهیه شده است و اگر مردم تخلفی دیدند در سامانه سجام اعلام کنند.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره نامه اخیر وزیر بهداشت به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مبنی بر تکمیل پرونده مبتلایان به کرونا، افزود: قبل از اینکه وزیر بهداشت این ابلاغیه را داشته باشد، معاون درمان وزارت بهداشت هم این موضوع را برای رفع مشکل ترخیص جسدهای متوفیان صادر کرده بود. اعلام شده بود که شرح حال، علامت و سی تی اسکن می‌تواند برای پزشک موضوع را مشخص کند و از درج کلمه مشکوک برای متوفیان خودداری شود.

جهانپور تاکید کرد: تشخیص کرونا بر اساس شرح حال، علائم و سی تی اسکن بر عهده پزشک گذاشته شده است. این موضوع باعث شد که اجساد تعیین تکلیف شوند و تعداد آمار مبتلایان فوت شده که در گواهی فوت کلمه کرونا درج شده، بیش از آمار تست قطعی متوفیان است.

او اضافه کرد: وزیر بهداشت برای افراد بستری و تکمیل پرونده‌ها بخشنامه مجددی ارائه داد و اعلام شد که تست‌های PCR حتماً در پرونده‌ها درج شود. زیرا این شائبه مطرح شده بود که برای رایگان نشدن درمان بیماران کووید ۱۹ ممکن است کد دیگری برای بیمار ثبت شده باشد، اما الان همه مراکز موظف هستند که تست PCR چه منفی و چه مثبت را در پرونده بیمار درج کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در شرایط طغیان و بحران ممکن است در سرعت تشخیص و درمان اشکالاتی وجود داشته باشد. پرونده همه بیماران باید تکمیل شده و نواقص آن برطرف شود زیرا در آینده مطالعات علمی در زمینه این بیماران انجام خواهد شد و باید پرونده‌های بیماران کووید ۱۹ تکمیل باشد. امروز که بار مراجعه به بیمارستان‌ها کاهش یافته است، باید این هشدار به بیمارستان‌ها داده شود که قبل از گذشت زمان، نواقص احتمالی برطرف شود.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره میزان پایین فوت در ایران نسبت به کشورهای اروپایی گفت: اگر آمار فوت را به نسبت کل بشناسیم، این عدد در ایران پایین‌تر است اما همزمان باید تعداد بهبود یافتگان هم در نظر گرفته شود. تعداد بهبود یافتگان افزایش یافته و تعداد موارد فعال در کشورهای اروپایی بیشتر است. شناسایی و اقدام زود هنگام در ایران منجر به این شد که موارد بهبود یافته افزایش پیدا کند.

او درباره آمار تفکیکی گروه‌های سنی گفت: این آمار در اسفند ماه اعلام شد و الان هم آمار آن وجود دارد و در مقاطع مختلف زمانی می‌توان این میانگین را تهیه کرد. بر اساس آخرین گزارش‌های اپیدمیولوژیک، سن ابتلاء به صورت میانگین ۵۹ سال و سن فوت هم ۶۹ سال بوده است. کمیته اپیدمیولوژیک به صورت هفتگی این اطلاعات را هم منتشر می‌کند.

جهانپور درباره ماجرای واردات کیت‌های تشخیصی کرونا از کره جنوبی بیان کرد: این ماجرا در رسانه‌های معاند مطرح شده است. برخی شبه رسانه‌ها به سرویس‌های امنیتی وابسته هستند و برای ما شناخته شده‌اند. این گزارش ضد و نقیض و عجیب و غریب با کلماتی مثل سپاه و بسیج و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) منتشر شده و در حاشیه آن ماجرای کیت تشخیصی کرونا را هم مطرح و عبور کرده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: به محض این‌که این گزارش را برای من فرستادند، مطمئن شدم محموله خریداری شده کیت که توسط شرکتی در زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام خریداری شده به مقصد نمی‌رسد. اتفاق این بود که قرار بود این کیت وارد ایران نشود و سوئیفت به بهانه قوانین تحریمی لغو شد و قبل از آن، پیوست رسانه‌ای برای آن ایجاد کرده‌اند.

جهانپور تصریح کرد: این شرکت یکی از زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان امام بود و سوال ما این است که اگر این کیت یا تجهیزات پزشکی تحریم نیست، چرا این سوئیفت لغو شد و اگر تحریم هست که این همه ادعا مبنی بر این‌که دارو و تجهیزات تحریم نیست را توضیح بدهند.

او افزود: از طرفی ادعا شد که این شرکت کره‌ای مخابراتی است و ربطی به دارو و تجهیزات پزشکی ندارد. نمایندگی انحصاری این شرکت منتشر شد که از فوریه ۲۰۲۰ برای دو سال به صورت انحصاری نمایندگی توزیع این کیت‌ها را در آسیا و خاورمیانه بر عهده دارند.

جهانپور اظهار کرد: مجموعه ستاد فرمان اجرایی امام (ره) از روز نخست شیوع کرونا در کشور در کنار وزارت بهداشت قرار گرفت. سامانه ۴۰۳۰ و افزایش تولید ماسک هم مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است. نفری که از سازمان غذا و دارو نام برده می‌شود دو سال است که مسئولیتی در سازمان غذا و دارو ندارد. از طرفی این شرکت خصوصی نیست و منافعی ندارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز