خسارت ۱۰۰ میلیاردی سیل به میراث فرهنگی/ ارسال پرونده اورامانات به یونسکو برای ثبت جهانی

۱۳۹۹/۰۲/۰۲ - ۱۱:۵۸:۳۱
کد خبر: ۹۹۱۳۶۰
خسارت ۱۰۰ میلیاردی سیل به میراث فرهنگی/ ارسال پرونده اورامانات به یونسکو برای ثبت جهانی
نشست خبری معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مناسب روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی و فرهنگی صبح امروز برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این نشست خبری گفت:  در جریان شیوع بیماری کرونا، مشخص شد که تمام زمین در حوزه محیط زیست یک شبکه به هم پیوسته است. اگر در یک کشور اتفاقی بیفتد قطعا گریبان سایر کشورها را نیز خواهد گرفت.

او افزود: به همین سبب می توان استدلال کرد که مسئولیت ما یک رسالت جمعی و همگانی است. هر گاه اقوام مختلف با یکدیگر همکاری کرده اند موفقیت حاصل شده است به همین سبب میراث فرهنگی را خط مقدم این عرصه می دانند همچنین در این زمینه مشارکت مردم اهمیت دوچندان دارد.

طالبیان تاکید کرد: موضوع تنوع فرهنگی همواره اهمیت فراوانی داشته و موزه در این میان ابزاری برای نمایش این تنوع ها و تفاوت ها است. در این راستا موزه ها باید رابط میان مردم مختلف باشد.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه گفت: در روزهای شیوع کرونا در کشور و از زمانی که موزه ها و مراکز فرهنگی تاریخی تعطیل شدند، با همکاری وزارت ارتباطات در 13 روز عید هر روز یک موزه را در فضای مجازی به تصویر کشیدیم و این امر به صورت زنده رقم خورد که در جهان کم نظیر بود . این تصاویر شامل مکان های بکری بود که در روز های عادی مخاطبین امکان بازدید از آن را نداشتند.

او افزود: در تلاش هستیم لایه های پنهان موزه ها و مکان های کمتر دیده شده را بیشتر به مردم بشناسانیم. این عرصه پتانسیل زیادی دارد و می تواند گردشگران بین المللی را نیز جذب کند. وزارت ارتباطات قول داده است که بستر الکترونیکی 100 موزه را فراهم کند . ما باید تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کرده و به سمت  روش های جدید برویم.

طالبیان گفت: به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه ها تلاش شد تا در تمامی استان ها فیلم هایی از مراکز تاریخی تهیه شود که این فیلم ها در بستر آپارات به اشتراک گذاشته می شود.

او تصریح کرد: 700 موزه در سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد 159 موزه خصوصی است و لیست هایی به دولت عرضه شده است تا به موزه های خصوصی تسهیلاتی پرداخت شود.

طالبیان در خصوص مرمت آثار باستانی گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که مشارکت مردم را در بازسازی آثار دخیل کنیم و به همین منظور 2500 کارگاه خصوصی برای مرمت آثار آغاز به کار کرده اند و این امر زمینه اشتغال در جامعه را توسعه داده است.

او با اعلام بهره برداری از سامانه معاونت میراث فرهنگی پس از چند سال افزود: هر اداره کل سامانه خود را دارد و از طریق این سامانه می توان به اطلاعات این حوزه ها به صورت شفاف دست یافت.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ارسال پرونده اورامانات به یونسکو برای ثبت جهانی خبر داد و افزود: قرار بر این است برای بازدید فرهنگ و محوطه در منطقه کارشناسانی مراجعه کنند.

او با اشاره به رکورد زنی در بحث میراث ناملموس در نوروز 99 گفت: پنج پرونده به یونسکو ارسال شد که یکی از میراث شب یلدا بود.

طالبیان همچنین از رصد 2700 کاوش غیرمجاز خبر داد و افزود:  علیه تمامی این موارد پرونده قضایی تشکیل شده است و حدود 2300 عدد از این پرونده ها به نتیجه رسیده است که در سال 98،  1990 نفر به علت همین کاوش ها دستگیر شده و 338 دستگاه فلزیاب در سال گذشته ضبط شد.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: با تجهیز مراکز تاریخی قصد کنترل الکترونیکی محوطه های تاریخی را داریم. یگان حفاظت میراث به دنبال پایش ماهواره ای محوطه های تاریخی است و با اجرایی شدن این طرح ها مشکل حفاظت از میراث تاریخی و محوطه ها حل خواهد شد.

محمد حسن طالبیان افزود: بودجه معاونت میراث فرهنگی در سال 97 ، 77 میلیارد تومان بوده است و این بودجه در سال 98 به 200  میلیارد تومان افزایش یافت که عمده آن اوراق است و با حجم زیاد نیروی انسانی نمی توان با این بودجه عملکرد موثر زیادی داشت و باید قسمتی از این بودجه نیز همواره در سفرهای استانی خرج شود که بطور مثال چند میلیارد از این بودجه سال گذشته صرف رعد رشیدی شد .

او از کاهش احتمالی درآمدهای این وزارت با توجه به سیل و کرونا خبر داد و گفت: موزه های خصوصی در ایام کرونا با مشکل مالی رو به رو شدند و در حال جمع آوری اطلاعات هستیم تا تسهیلاتی  به آن ها ارائه شود. و به احتمال زیاد به صورت میانگین به هر موزه 70 میلیون تومان تسهیلات پرداخت خواهد شد و مجموعه میراث فرهنگی قطعا متضرر شده است و با مشکل مالی مواجه است.

تلاش برای خروج موزه ها از تصدی گری دولتی

در ادامه ی این نشست خبری محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی گفت: باید خودمان را با شرایط کرونا وفق دهیم تا دچار افت شدید نشویم زیرا این بحران به شدت می‌تواند درآمدهای موزه ها را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین در حال رصد موزه های جهان هستیم تا بتوانیم با هم فکری راهی برای توسعه آن ها پیدا کنیم.

کارگر افزود: برنامه هایی برای ورود به قرن پانزدهم داریم و قصد نمایش دست آوردهای صد سال اخیر را داریم و در این رابطه امید داریم به رکوردهای جدیدی دست یابیم.

او ضمن اشاره به تلاش برای هیات امنایی کردن موزه ها گفت: برنامه داریم تا موزه ها را از دولتی بودن خارج کنیم. در این میان قصد داریم تا از نخبگان بهره گیریم. برنامه ما این است که موزه ها را از بودجه های دولتی مستقل کنیم.

طالبیان تاکید کرد: تلاش های ما در این عرصه تا حدودی به نتیجه رسیده است. این در حالی است که از سال 1301 بحث موزه داری در ایران مطرح شد و تا سال 1392 ، 459 موزه ایجاد شد. پس از گذشت شش سال دارای 708 موزه فعال هستیم و در طول 92 سال قبل فقط 42 موزه خصوصی در کشور وجود داشت و در شش سال اخیر ما این عدد را به 159 رساندیم. و این امر این شرایط را می طلبد که تلاش کنیم مردم نیز میراث بان شوند چون قطعا بدون مردم تلاش های ما بی نتیجه خواهد ماند.

تحویل کاخ صفی آباد بهشهر به وزارت میراث فرهنگی

در ادامه احمدی مدیرکل احیای وزارت میراث فرهنگی از تحویل کاخ صفی آباد بهشهر توسط وزارت اطلاعات به وزارت میراث فرهنگی خبر داد و گفت:  این امر با تعامل هر دو وزارت خانه صورت گرفت و این کاخ هیچوقت به روی عموم باز نبوده و قدمت این مجموعه شگفت انگیز  400 سال است.

او ضمن اشاره به آسیب 100 میلیارد تومان میراث فرهنگی ناشی از سیل های اخیر افزود:  گزارشات این خسارات به دولت ارائه شد  این در حالی است که اولین نهادی بودیم که با سرعت گزارش خسارت را تدوین کردیم.

مدیرکل احیای وزارت میراث فرهنگی ضمن اعلام این خبر که دیوان عدالت اداری ویلای نمازی را به فهرست آثار ملی برگرداند گفت: مجموعه مهرکده بی بی شهربانو هنوز نیاز به مطالعات بیشتری دارد و در سال 99 به آن خواهیم پرداخت. حتی اسمی برای آن مشخص نیست.

احمدی در ادامه افزود: دادستان شهر ری در این منطقه دستور داد که املاک حوالی آن منطقه به میراث فرهنگی منتقل شود چون در حفاری های غیرقانونی در آن منطقه وجود دارد که متاسفانه به علت کمبود نیرو توانایی مراقب شبانه روزی از برخی محدوده های تاریخی را نداریم. در حالی که این املاک متعلق به سیمان ری بوده و در اختیار وزارت میراث فرهنگی نیست.

او در رابطه با ریزش دیوار سعدآباد گفت: از همان روز اول کارشناسی انجام شد. این دیوار رضاشاهی است و چینه ای است که از جلوی آن جوی آب رد می شود. برای حفظ دیوار یک بار جوی آب با سیمان آن پوشانده شد. و بار دیگر برای آنکه درختان خشک نشوند آن را باز نکردند و بعد از مدتی کنار آن را آسفالت کرده و آسفالتی که منتهی به دیوار بوده است رطوبت را به این دیوار منتقل کرده است و باعث ریزش آن شده است. حدود 900 متر از دیوار سعدآباد در اختیار میراث فرهنگی نیست و نمی توانیم مستقیما در آن دخالت کنیم.

نظر شما