مدیرعامل سازمان انتقال خون عنوان کرد؛

بیمارستان ها خون را هدر ندهند / بهبودیافتگان کرونا، پلاسمای خون خود را اهدا کنند/کدام گروه های خونی بیشتر درگیر کرونا می شوند؟

۱۳۹۹/۰۲/۰۲ - ۱۲:۱۴:۰۸
کد خبر: ۹۹۱۳۷۲
بیمارستان ها خون را هدر ندهند / بهبودیافتگان کرونا، پلاسمای خون خود را اهدا کنند/کدام گروه های خونی بیشتر درگیر کرونا می شوند؟
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، در مورد وضعیت اهدای خون و درخواست دریافت خون در کشور توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ پیمان عشقی مدیرعامل سازمان انتقال خون، ظهر سه شنبه درارتباط ویدئوی کنفرانس با اصحاب رسانه به سوال های خبرنگاران پاسخ داد.

او با اشاره به بیشترین گروه خونی که درگیر کرونا می شود، گفت: بیماران کرونا مانند تمام بیماران دیگر از هر گروه خونی هستند. مقالات و اطلاعاتی که در فضای مجازی منتشر می شود اعتبار علمی ندارند که درمورد آن اطلاع رسانی ویژه کنیم.

عشقی افزود: بخش خصوصی در یک پروژه تحقیقاتی که همکاری بین دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله و سازمان انتقال خون بود، همکاری کردند اما در فعالیت‌های حاکمیتی بخش خصوصی دخالتی ندارد.

او با اشاره به ذخایر خونی کشور، گفت: ذخایر خون کشور در حدقابل قبول است و به حد بحران نرسیده است. باتوجه به رسیدن ماه مبارک رمضان و شروع فعالیت معمول بیمارستان ها همچنان به ادامه همکاری و اقبال ملت ایران برای اهدای خون نیاز داریم.

عشقی گفت: در حال حاضر درخواست دریافت خون کاهش پیدا کرده اما بیشتر از آن اهدای خون کاهش یافته است. در نوروز امسال میزان درخواست دریافت خون نسبت به سال گذشته 4 یا 5 درصد کاهش یافته درصورتی که اهدای خون 20 درصد کاهش پیدا کرده است.

او افزود: میزان ذخایر خونی بعضی کشورهای پیشرفته به حدی فاجعه بود که منجر شد استاندارد پذیرش خون را بسیار پایین بیاورند درحالی که ما به شدت استانداردهای سخت گیرانه ای را اعمال کردیم و خوشبختانه توانستیم  در بحران کرونا به 90 درصد نیازهای خونی کشور پاسخ دهیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با درخواست از مردم گفت: از هموطنان می خواهم به اهدای خون ادامه دهند و از همکاران هم درخواست می کنم مصرف بیمارستانی خون را مدیریت کنند.

او گفت: اگر کسی دو هفته از بهبود علائم بالینی بیماری اش گذشته باشد و تست کرونا او منفی شود می‌تواند پلاسمای خون خود را اهدا کند.

عشقی ادامه داد: ما روزی که فرد احساس بهبودی می کند را ملاک قرار می دهیم و پس از 28 روز براساس استانداردهای سخت گیرانه پلاسمای خون آن  را دریافت می کنیم.

او گفت: از بهبودیافته های بیماری کرونا می خواهیم به شکرانه بهبود خود، به 14 مراکز ما مراجعه کنند و پلاسمای خون خود را به مبتلایان اهدا کنند.

پیمان عشقی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری برنا مبنی بر میزان اتلاف خون در کشور گفت: افتخار سازمان انتقال خون این است که در مقابل اهدای خون مبلغی پرداخت نمی کند و اصلاً مردم چشم داشتی ندارند و این نشان از فرهنگ بالای آنهاست.

او گفت: خون کامل به صورت رایگان دریافت می شود و در اختیار مراکز درمانی قرار می گیرد اما مسئله مهم این است عمده خون های مصرفی، خون کامل نیست و جداسازی صورت می گیرد. ما بسیاری از فرآورده های خونی را فیلتر می کنیم، اشعه می دهیم و... سپس در اختیار مردم می گذاریم.

عشقی تصریح کرد: براساس مصوبه های شورای عالی انتقال خون و شورای عالی بیمه، تعرفه دولتی و قانونی وجود دارد که ما درقبال اهدای خون به مراکز درمانی مبلغی را از آنها می گیریم که عمدتا سودآوری ندارد و برای جبران مالی دریافت می شود.

او گفت: درخواست ما این است بیمارستان ها مصرف خون را مدیریت کنند و اجازه ندهند هدر برود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به آخرین وضعیت دریافت ۵۰ سانتریفیوژ از یک شرکت داخلی، گفت: یک شرکت دانش‌بنیان از دانشمندان کشور که برای سازمان انرژی اتمی تولیداتی دارند پیشنهاد دادند که برای سازمان انتقال خون سانتریفیوژ بسازند، تفاهم نامه امضا شده است و قرار شد ۵۰ سانتریفیوژ برای سازمان انتقال خون بسازند.

طالبیان تصریح کرد: اولین سانتریفیوژ در روزهای آینده تحویل ما داده می‌شود، کیفیت این سانتریفیوژهای یخچالدار سختگیرانه توسط کارشناسان ما ارزیابی می‌شود، اگر واحد کیفی این یک عدد را تأیید کرد بقیه سانتریفیوژها دریافت می‌شود، همچنین برای تأمین و دریافت این اقلام تأمین مالی صورت گرفته است.

نظر شما