معاون شهردار تهران:

فعالیت ۱۷ هزار کارگاه ساختمانی در شهر تهران/ طرح محور فدائیان آماده ارسال به کمیسیون ماده ۵/ ساخت خانه های کوچک مقیاس در فرهنگ ایرانی است

۱۳۹۹/۰۲/۰۳ - ۰۹:۵۳:۱۱
کد خبر: ۹۹۱۷۹۸
عبدالرضا گلپایگانی در نشست خبری مجازی که صبح امروز به مناسبت روز معمار برگزار شد، به سوال خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در نشست خبری مجازی که صبح امروز چهارشنبه به مناسبت روز معمار برگزار شد، گفت: با بررسی آمار صدور پروانه در اسفند ماه 8 سال گذشته مشخص شد که صدور پروانه در سال 98 حدود 17 درصد کاهش داشته که ناشی از رکود اقتصادی و رکود مسکن است.

او افزود: در سیستم شهرداری، مصوباتی که خلاف ضوابط شهرسازی باشد اجرا نمی شود و به همین دلیل آمار ساخت و ساز بسیاری کاهش پیدا کرده است و بخشی از درآمدهای شهرداری هم کاهش پیدا کرده است.

گلپایگانی در پاسخ به این سوال که چرا از معماری اسلامی و ایرانی در نمای ساختمانی استفاده نمی شود، بیان کرد: معماری ایرانی واقعیت جاری در معماری ما است و سر فصلی است که در مطالعات معماری وجود دارد.  به معماری متناسب با فرهنگ ایرانی توجه ویژه داریم. ساختمان هایی که معماری ایرانی و اسلامی استفاده کنند امتیاز دارند ولی الزامی وجود ندارد و بیشتر جنبه تشویقی است.

معاون شهردار تهران گفت: شرایطی که معمولا ناشی از التهابات مد است سبب می شود شناخت مردم از معماری منطبق با فرهنگ کاهش پیدا کند ولی مدیریت شهری به دنبال ترویج معماری ایرانی است و اگر مردم آن را بشناسند اقبال خواهند داشت.

او تصریح کرد: در پروژه های شهری سعی می شود تا از معماری ایرانی استفاده کنیم. در محله نفرآباد شهر ری که به حرم حضرت عبدالعظیم چسبیده است تکیه ای وجود دارد که الگوی معماری خاص دارد اما دچار کم مهری است و در سازمان نوسازی پروژه  خوبی در حال تهیه برای این محدوده است.

او در خصوص تخلفات حین ساخت بیان کرد: موضوعاتی را در تخلفات حین ساخت مورد توجه داریم. نظارت مستمر و دائمی همکاران ما در شهرداری نواحی در ساخت و سازها انجام می دهیم.

گلپایگانی ادامه داد: نظارت بر ساخت و ساز را توسط ماموران نواحی و سازمان نظام مهندسی پیش می بریم. شبکه نظارت کارگاهی را به شبکه به هم پیوسته تبدیل کردیم تا به صورت آنلاین نظارت انجام شود.

معاون شهردار تهران خاطر نشان کرد: حدود17 هزار کارگاه ساختمانی در شهر تهران وجود دارد. استراتژی ما این است که ساخت و ساز در همه مراحل منطبق بر قانون باشد. وقتی بحث جلوگیری از تخلفات ساختمانی می شود خود این تخلفات هم نیاز به دسته بندی دارند. برخی از آن ها جزئی هستند و برای آن ها باید دسته بندی شفاف و روشن داشته باشیم.

به گفته گلپایگانی  بر آن اساس نوع تخلفات باید آنان را دسته بندی کرد.

گلپایگانی گفت: برای تولیدات صنعتی هم تا حدی خطا مجاز است. باید بین خطای 10 سانتی متری با خطای 100 متر مربعی تفاوتی قائل شد و تخلفات باید دسته بندی شوند نه اینکه دامنه گسترده کمی و کیفی باشد و این به معنای این است که نمی خواهید با تخلفات برخورد شود.

او تاکید کرد: معماری خوب فقط برای ثروتمندان نیست. افرادی که نگران خانه های کوچک اندازه هستند و می گویند با فرهنگ ایرانی منطبق نیست به محله کن سری بزنند. خیلی از محله های تاریخی خانه های کوچکی دارد و منطبق بر فرهنگ ایرانی است. اندازه ساختمان را نباید معیار معماری خوب بدانیم.

معاون شهردار تهران با اشاره به برخی پروژه ها بیان کرد: محور فدائیان اسلام به عنوان یکی از خیابان هایی که ارتباط شهر تهران و ری را به هم وصل می کند این در حالی است که ظرفیت‌های بی نظیر در جنوب شهر تهران وجود دارد.

گلپایگانی گفت:  حدود 30 سال است که این محور نمی تواند جذب سرمایه و تولید ثروت داشته باشد. با پیگیری های انجام شده و اهتمامی که داشتیم طرح به مرحله نهایی رسیده و آماده ارجاع به کمیسیون ماده 5 است و پس از اجرا شاهد تحول اساسی خواهیم بود.

او در رابطه با کیفیت ساخت و ساز در ساختمان های شهرداری گفت: با توجه به وضعیت مالی شهرداری ساختمان های زیادی در دست ساخت نداریم و نقشه های شهرداری فرآیند مهندسی را طی می کند اما همه ساخت و سازها با کیفیت نیست و تلاش می کنیم در جهت کیفیت پیش ببریم.

گلپایگانی در مورد ساختمان پلاسکو تاکید کرد: برای دریافت پروانه پلاسکو دو مسئله وجود داشت. یکی اینکه بنیاد مستضعفان عنوان می کرد این ساختمان به طور ناخواسته تخریب شده است عوارض شامل آن نمی شود اما در قانون تخفیف در عوارض ساختمانی ممنوع است و تعریف مشخصی نیست که می توان در ساختمان خاصی تخفیفی ارائه بدهیم.

معاون شهردار تهران ادامه داد: در تامین پارکینگ هم مسئله وجود دارد. بنیاد می گوید این ساختمان از ابتدا پارکینگ نداشته است ولی استدلال ما مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی است. در هر دو مورد با وزیر راه و شهرسازی و شورای شهر صحبت کردیم تا تعیین تکلیف شود.

او ادامه داد: از طرفی بنیاد مستضعفان از سوی مالکین تحت فشار هستند. باید این دو موضوع حل شود و در قالب عدم خلاف بررسی شود و پس از آن امکان اجازه فعالیت به صورت قانونی باید داشته باشد.

معاون شهردار تهران با اشاره به برگزاری جشنواره معماری و روز معمار خاطرنشان کرد: در 80 سال گذشته توجه به معماری خوب تحت الشعاع سرمایه گذاری قرار گرفته و در این مدت سیطره کمیت و سرمایه سالاری باعث شده اهمیت فضای خوب برای زندگی کاهش پیدا کند.

او افزود: بسیاری از افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند با مفاهیم غنی معماری بیگانه اند زیرا امروز تنها مجبورند در برخی فضاها زندگی کنند و این آن اصل مترقی نیست.

گلپایگانی ادامه داد: رسانه ها می توانند در ایجاد گفتمان معماری برای مردم گام بردارند و باید یادمان باشد که در توسعه باید به فرهنگ و تاریخ و معماری توجه شود و یادمان باشد که معماری خوب ما را به توسعه فرهنگی و اجتماعی می رساند.

معاون شهردار تهران گفت: اگر ساختمان ساخته شده متناسب با اتفاقات کارکردی مورد نیاز برای زندگی نباشد حتما آن فضا نازیبا و نامیمون خواهد بود و ساختمان پوششی بر اندام زندگی است و در صورت حرکت به سمت کمال باعث می شود زندگی مردم هم کمال و جمال بیشتری پیدا کند.

او تصریح کرد: حتما ارتباطات ساختمان با ویژگی های اقلیمی ما باید در ساختمان سازی و معماری ما حفظ شود و حتما باید به این سمت حرکت کنیم تا ساختمان سازی ما زیباتر شود تا زندگی بهتری پیدا کنیم.

گلپایگانی گفت: جشنواره ای برای ترویج معماری خوب شکل گرفت تا ساختمان برتر سال را شناسایی کرده و معرفی کنیم در این ساختمان به همه جنبه های معماری به خوبی توجه لازمه شده است.

او ادامه داد: در این جشنواره معمار خوب و معماری خوب معرفی خواهد شد و تلاش می کنیم تا برند سازی خوبی از معماری اصولی و خوب را انجام دهیم.

معاون شهردار تهران گفت: یکی از جفاهایی که به معماری شده است این است که معماری را مختص طبقه پولدار و ثروت مند کرده اند در حالی که معمار خوب فقط در استخدام افراد پولدار و متمول نیست و همه طبقات جامعه باید از آن بهره مند شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز