مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی مطرح کرد:

حمایت میراث فرهنگی از تغییر کاربری خانه های قدیمی/ کمک بلاعوض به خانه‌های تاریخی

۱۳۹۹/۰۲/۰۴ - ۱۰:۳۸:۴۰
کد خبر: ۹۹۱۸۸۹
حمایت میراث فرهنگی از تغییر کاربری خانه های قدیمی/ کمک بلاعوض به خانه‌های تاریخی
سیدهادی احمدی با اشاره به تغییر کاربری برخی ابنیه‌های تاریخی از کمک بلاعوض میراث فرهنگی به خانه‌های تاریخی خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ با گذر از خیابان‌های تهران و سایر شهرهای تاریخی کشور همواره با خانه‌هایی اصیل با طراحی قدیمی و دلنشین مواجه می‌شویم که ما را به گذشته پیوند می‌دهد. برای انجام این پیوند حفظ و حراست از این خانه‌ها اهمیت زیادی دارد

لزوم ثبت ابنیه تاریخی برای حفظ آثار

سیدهادی احمدی روئینی، مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی، در این خصوص گفت: گام نخست حفظ آثار تاریخی، ثبت آن است. بناهایی که این شایستگی را داشته باشند قطعا در فهرست آثار ملی ثبت می‌شوند و در این راستا تلاش‌های زیادی در حال انجام است. 

او افزود: در تهران با دو دسته از خانه‌های تاریخی مواجه هستیم. برخی از این املاک ساکنینی دارند و قصد ادامه زندگی در آن را دارند که با مشورت میراث فرهنگی این امر ادامه پیدا می‌کند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها اظهار کرد: دسته دوم افرادی هستند که قصد تغییر کاربری دارند. میراث فرهنگی به این دسته از افراد و مالکین کمک می‌کند تا بهترین استفاده را به صورت اصولی از این بناها داشته باشند. زمانی که میراث فرهنگی وارد این عرصه شود شهرداری نیز موظف است همکاری‌های لازم را انجام دهد.

حمایت میراث فرهنگی از تغییر کاربری خانه‌های قدیمی

او افزود: تبدیل یک خانه معمولی به رستوران غیرممکن است و با هزینه‌های فراوان شاید به نتیجه‌ای هم نرسد اما در مورد خانه‌های خاص و تاریخی تهران با حمایت میراث فرهنگی این امر بسیار آسان است.

احمدی با اشاره به تغییر کاربری برخی ابنیه‌ها عنوان کرد: برخی قصد تغییر خانه به اقامتگاه، هتل و حتی دفتر کار دارند و این تغییر کاربری باید در وهله اول مورد تائید میراث فرهنگی قرار گیرد و پس از تائید میراث فرهنگی علاوه بر اینکه آنان را از عوارض معاف می‌کند بلکه به آن‌ها کمک‌های دیگری هم انجام می‌شود.

برخورد با تخریب کنندگان خانه‌های تاریخی

او گفت: صاحبان این املاک حق تخریب این خانه‌ها را ندارند. در سایر اقدامات مورد حمایت میراث فرهنگی قرار می‌گیرند و در صورتی که قصد تخریب داشته باشند با آن‌ها برخورد خواهد شد.

کمک بلاعوض میراث فرهنگی به خانه‌های تاریخی

این مدیر وزارت میراث فرهنگی اظهار کرد: در سال 98، به 195 خانه تاریخی در سطح کشور از 5 تا 50 میلیون تومان کمک بلاعوض از میراث فرهنگی اعطا شده است. این کمک‌ها فارغ از کمک‌های کارشناسی رایگان و رفع عوارض است.

احمدی در پایان با تاکید بر همکاری مستمر میراث فرهنگی با شهرداری تهران اظهار کرد: در مورد تخفیف عوارض به خانه‌های تغییر کاربری داده شده و اصل اقدام در این زمینه همکاری تنگاتنگی با شهرداری‌ها داریم و در این زمینه تفاهماتی وجود دارد تا هزینه های بسیار کمی بر دوش مالکان قرار گیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز