کارشناس محیط زیست:

وسایل الکترونیکی و سوخت غیراستاندارد یکی از عوامل تولید گازهای گلخانه/ ایران باید تا سال ۲۰۳۰، ۱۲ درصد گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد

۱۳۹۹/۰۲/۰۴ - ۰۵:۲۶:۵۸
کد خبر: ۹۹۲۰۳۰
وسایل الکترونیکی و سوخت غیراستاندارد یکی از عوامل تولید گازهای گلخانه/ ایران باید تا سال ۲۰۳۰، ۱۲ درصد گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد
اسماعیل کهرم با اشاره به روز جهانی زمین پاک از سهم بالای ایران در تولید گازهای گلخانه‌ای انتقاد کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ همزمان با روز جهانی هوای پاک و شیوع بیماری کرونا بیش از گذشته عملکرد انسان در هجوم به طبیعت مورد بحث و بررسی قرار گرفته که یکی از آن‌ها گرمایش و تولید گازهای گلخانه‌ای است. اما سهم ایران در تولید این

در این زمینه اسماعیل کهرم، استاد سرشناس محیط زیست، گفت: روز زمین پاک به ابتکار جان مک‌ کانل، فعال محیط زیست نامگذاری شد و بعدها در یونسکو به ثبت جهانی رسید. پیروان این تصمیم از آلودگی هوا و نابودی محیط زیست به تنگنا رسیده بودند و به این فکر افتادند تا یک روز برای بزرگداشت زمین در نظر گیرند.

او افزود: اختصاص یک روز به موضوعات مهم، فرصتی برای اندیشیدن به آن مقوله و پیدا کردن راه‌هایی برای حفظ آن میراث و داشته‌هاست. در مورد روز زمین پاک، میلیون ساعت تفکر صورت گرفته و در آن زمان که این طرح در دستور کار قرار گرفت، مردم به یک جنبش در راستای آن پیوستند و این جنبش به مرور به بسیاری از ایالت‌های آمریکا تسری پیدا کرد.

اسماعیل کهرم اظهار کرد: در روزهایی که کرونا در جهان شایع شده، روز زمین پاک اهمیت دوچندانی پیدا کرده است. نکته‌ای که در این رابطه حائز اهمیت است، آن است که کرونا توانست امری که تمامی سیاستمداران جهان و مسئولین از انجام آن عاجز بودند، به تنهایی محقق کند.

این فعال محیط زیست در ادامه گفت: جنبه منحوس کرونا این بود که جان بسیاری از انسان‌ها را گرفت اما از سوی دیگر برای حیات کره زمین مفید واقع شد. بواسطه شیوع کرونا حدود 30 میلیون بشکه فراورده‌های نفتی مختلف کمتر مصرف می‌شود و آثار این مصرف معقول را به وضوح در ایران و جهان در حال مشاهده هستیم.

او اضافه کرد: برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم، کوه‌های هیمالیا از فاصله حدود 250 کیلومتری بدون استفاده از چشم مسلح رویت شده‌اند و این نشانه پاکی چشمگیر هوای جهان است. البته باید گفت کرونا از سوی دیگر سبب شده تا جشن روز زمین پاک برگزار نشود و بیشتر قدردان زمین باشیم.

کهرم ضمن انتقاد از عملکرد مردم ایران در روزهای کرونایی عنوان کرد: مردم ایران به هیچ عنوان با جهان در این زمینه همراه نیستند و جاده‌های شلوغ منتهی به شمال گویای این امر است و فقط یک شوک می‌تواند مردم جامعه ما را از این خواب غفلت نجات دهد.

این فعال محیط زیست افزود: با وجود اینکه ایران در رسته کشورهای صنعتی قرار ندارد اما در تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان رتبه هشتم را دارد. ایران به تنهایی 1/5 درصد گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کند و ریشه این امر مواد زائدی است که با لوله‌های بلند به آسمان فرستاده می‌شوند و حدود 44 مجموعه پتروشیمی در کشور این کار را انجام می‌دهند.

کهرم تاکید کرد: از سوی دیگر مصرف انرژی در ایران از بسیاری از کشورهای صنعتی جهان بیشتر است زیرا وسایل الکترونیکی که استفاده می‌کنیم به هیچ عنوان استاندارد نیستند. سوخت غیراستاندارد از جمله مهم‌ترین علل دیگر تولید آلودگی در ایران است.

او افزود: میزان تولید مایع «بنزن» که در پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین استفاده می‌شود علاوه بر آلودگی هوا تبدیل به عاملی سرطان‌زا در کشور شده است. عمده این مواد آلوده کننده کربن و متان بوده که وضعیت کشور را به این مرحله رسانده است. 

این استاد عرصه محیط زیست در پایان با اشاره به تعهدات برای کاهش گازهای گلخانه‌ای گفت: در این میان آمریکا، چین، هند، برزیل و ژاپن از جمله بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های گازهای گلخانه‌ای در جهان هستند. در راستای تعهد جهانی مبنی بر کاهش حجم تولید این گازها، ایران متعد شده تا سال 2030 در صورتی‌که کمک‌های بین‌المللی تزریق شود، 12 درصد از حجم گازهای گلخانه‌ای خود بکاهد و در صورت عدم کمک‌های بین‌المللی فقط می‌تواند میزان آن را تا 4 درصد کاهش دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز