خبرگزاری برنا همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان بررسی می‌کند؛

توصیه‌های روزه‌داری زیر سایه کرونا

۱۳۹۹/۰۲/۰۵ - ۲۳:۱۶:۴۶
کد خبر: ۹۹۲۷۰۱
توصیه‌های روزه‌داری زیر سایه کرونا
همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مهم‌ترین پرسش افراد دارای بیماری زمینه‌ای و عموم جامعه این است که آیا رابطه‌ای میان روزه‌داری و افزایش ریسک ابتلا به ویروس کرونا وجود دارد یا خیر؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ با توجه به شیوع ویروس کرونا و فرارسیدن ماه مبارک رمضان، برای برخی افراد این سوال مطرح شده که آیا می‌توان در این شرایط روزه گرفت؟

باید گفت شیوع ویروس کرونا با روزه گرفتن منافاتی ندارد اما باید به یک سری نکات توجه کرد و ماه رمضان امسال را متفاوت از سال‌های گذشته برگزار کرد.

مبتلایان به کرونای حاد نباید روزه بگیرند

حمید سهراب‌پور، متخصص بیماری های ریه در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا درباره اینکه بهبودیافتگان کرونا می‌توانند روزه بگیرند یا خیر؟ گفت: اگر افراد به نوع خفیف کرونا مبتلا شده باشند و درحال حاضر هیچ علائمی نداشته باشند و آزمایش آنها منفی باشد، می‌توانند روزه بگیرند.

او افزود: اگر بیماری کرونا در فردی به صورت شدید بوده و عکس ریه آن، ضایعات شدیدی را نشان می‌دهد، بهتر است روزه نگیرد.

این متخصص ریه، درباره تاثیرات روزه گرفتن بر افرادی که آسم دارند، گفت: بیماری آسم در افراد مختلف با شدت متفاوتی بروز پیدا می‌کند. آن دسته از بیمارانی که آسم خفیف دارند، می‌توانند روزه بگیرند اما کسانی که داروهای خوراکی یا اکسیژن مصرف می‌کنند نباید روزه بگیرند.

سهراب‌پور در پایان اظهار کرد: افرادی که برای تقویت سیستم ایمنی بدن دارو مصرف می‌کنند، نباید روزه بگیرند. از جمله این افراد می‌توان به کسانی که دیابت نوع 1 دارند اشاره کرد. در مقابل کسانی که سالم هستند و سیستم دفاعی بدنی‌شان قوی است، روزه گرفتن برای آنها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

سالمندان در چه شرایطی می‌توانند روزه بگیرند؟

زندی، متخصص طب سالمندی، با اشاره به روزه گرفتن سالمندان در ایام کرونایی گفت: اگر سالمندان بیماری زمینه‌ای مانند دیابت، مشکلات کلیوی و...دارند، قطعا روزه گرفتن برای آنها مضر خواهد بود.

او ادامه داد: مسائل مربوط به روزه گرفتن سالمندان، ربطی به شیوع ویروس کرونا ندارد. مجموعه‌ای از بیماری‌ها به مرور زمان با بالا رفتن سن در افراد بروز پیدا می‌کند که باید هر کدام توسط پزشک متخصص تحت نظر قرار گیرد.

زندی گفت: اگر فرد سالمندی بیماری زمینه‌ای نداشته باشد، می‌تواند روزه بگیرد.

این متخصص طب سالمندی با اشاره به ارتباط گرفتن روزه و کاهش سیستم ایمنی بدن تصریح کرد: روزه گرفتن باعث کاهش سیستم ایمنی بدن نمی‌شود.

او ادامه داد: یک‌سری مغذی‌های گیاهی مانند عسل، آلوئه ورا، آویشن، پرسیاوشان و... هستند که اگر بین افطار تا سحر استفاده شوند برای افزایش سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

زندی در پایان اظهار کرد: اصلی‌ترین مسئله در بیماری کرونا پرهیز و اجتناب از حضور در فضاهای عمومی است. اگر روزه‌داران اصول بهداشتی را رعایت کنند حتما بدون مشکل و ایجاد بیماری، این ماه را به پایان می‌رسانند.

 امسال زولبیا و بامیه نخرید!

فرزاد شیدفر، کارشناس تغذیه و استاد دانشکده بهداشت، با اشاره به مواد غذایی که باعث افزایش ایمنی بدن می‌شود، گفت: روزه‌داران باید بین ساعات افطار تا سحر، مصرف سبزیجات و میوه را در سبد غذایی خود قرار دهند تا سیستم ایمنی بدن‌شان کاهش نیابد.

او ادامه داد: امسال باتوجه به شیوع ویروس کرونا خرید زولبیا و بامیه اصلا توصیه نمی‌شود چون معلوم نیست با رعایت اصول بهداشتی تهیه شده‌اند یا خیر.

شیدفر تصریح کرد: مردم در خرید لبنیات، دوغ، پنیر، ماست، خامه و... حتما از محصولاتی که بسته‌بندی و دارای پروانه بهداشتی هستند استفاده کنند و از خرید لبنیاتی که فله‌ای و باز باید خودداری کنند.

این کارشناس تغذیه درباره بیمارانی که نباید روزه بگیرند، گفت: کسانی که طبق نظر پزشک متخصص، از روزه گرفتن منع شدند طبیعتا نباید روزه بگیرند.

او افزود: به‌طور کلی افراد باید شرایط جسمی و بالینی خود را در نظر بگیرند و طبق آن برای روزه‌داری اقدام کنند.

رابطه خوردن چربی با مبتلا شدن به کرونا

علیرضا زمانی، متخصص طب سنتی، با اشاره به غذاهایی که این روزها نباید مصرف کرد، گفت: از آنجایی که غشای ویروس کرونا از چربی ساخته شده، باید استفاده از مواد غذایی چرب را به حداقل رساند.

او ادامه داد: اگر استفاده از انواع چربی‌ها، قند و شکر به کمتر از حد نرمال برسد، ضریب ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا افزایش می‌یابد.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: ماه رمضان یکی از بهترین فرصت‌هایی است که باعث می‌شود میزان خورد و خوراک افراد کاهش یابد که این به سلامتی کمک می‌کند.

زمانی در پایان اظهار کرد: مردم در این ماه از خوردن چربی‌ها، قند، شکر، غذاهای سرخ کرده پرهیز کنند تا خطر ابتلای آنها به ویروس کرونا هم کاهش یابد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز