کارشناس مسائل میراث فرهنگی مطرح کرد:

ضعف مدیریت دلیل روزگار بد خانه معین التجار/ عدم رسیدگی به بناهای تاریخی ریشه در سومدیریت دارد/ طفره مسئولین از پاسخگویی

۱۳۹۹/۰۲/۰۷ - ۰۹:۰۳:۲۳
کد خبر: ۹۹۳۲۰۲
ضعف مدیریت دلیل روزگار بد خانه معین التجار/ عدم رسیدگی به بناهای تاریخی ریشه در سومدیریت دارد/ طفره مسئولین از پاسخگویی
در پی انتشار تصاویری از تخریب خانه معین التجار یک کارشناس مسائل میراث فرهنگی با بیان اینکه کمبود بودجه برای حفظ خانه های تاریخی صحت ندارد، ضعف مدیریتی را دلیل حال بد این روزهای خانه تاریخی معین التجار دانست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ انتشار تصاویر مخروبه و پر از زباله خانه معین التجار که در  سال های قبل در لیست آثار ملی ثبت شد با واکنش های زیادی همراه شد. اثری که امید بود که با این اقدام به وضعیت نابسامان آن، رسیدگی شود اما عملا به ثبت در آثار ملی محدود شد و این گنجینه تاریخی امروزه با ظاهری زشت در  قلب تهران خودنمایی می کند. نکته قابل توجه این است که متولیان مرمت آثار تاریخی در اداره میراث فرهنگی تهران نیز به بهانه های مختلف از پاسخگویی به روند بازسازی این اثر طفره رفتند .

وضعیت نامطلوب آثار تاریخی در سایر شهرها

سیدمهدی مجابی، کارشناس مسائل میراث فرهنگی و استاد دانشگاه، در این زمینه گفت: عدم رسیدگی به آثار ملی و تاریخی منحصر به تهران نیست و در سایر شهرها نیز آثار متعددی وجود دارد که به آن ها رسیدگی نشده است. تهران بواسطه اینکه در 220 سال گذشته در مرکز توجه کشور قرار گرفته است آثار زیادی از این قبیل در خود جای داده است. 

او افزود: در این رابطه مسئولین میراث فرهنگی عنوان می کنند که مشکل عدم رسیدگی به این بناها ریشه در کمبود بودجه دارد اما این امر صحت ندارد و این مسئله ریشه در سومدیریت دارد زیرا مرمت بسیاری از بناهای تاریخی به اتمام رسیده است اما در راستای بهره برداری از آن ها که می توانند حتی تبدیل به قطب گردشگری و سودآوری شوند، ضعف مدیریت وجود دارد.

سوءمدیریت علت اصلی تخریب آثار تاریخی

این کارشناس حوزه میراث فرهنگی و استاد دانشگاه اظهار کرد: ریشه دیگر این معضل در سوءمدیریت شهری است. عدم وجود برنامه ریزی برای نقاط مهم شهر و چشم پوشی از گنجینه های واقعی شهر، سبب شده تا امروزه شاهد تخریب خانه هایی همچون معین التجار باشیم.

مجابی تاکید کرد: صرف مرمت در این عرصه کفایت نمی‌کند و اگر مسئولین مربوطه در این راستا برنامه‌ریزی نداشته باشند پس از مرمت نیز این خانه‌ها به بناهای متروکه تبدیل می‌شوند که هیچ منفعتی در پی نخواهند داشت.

نگاه به شهر تهران باید تغییر کند

این استاد دانشگاه در پایان با تاکید بر لزوم تغییر نگرش نسبت به شهر تهران اذعان کرد: نگاه ما به شهر تهران باید تغییر کند. منابع تاریخی شهر تهران باید به منابع توسعه این شهر تبدیل شوند. این منابع تاریخی می‌توانند به ثروت‌هایی بی انتها در شهر تبدیل شوند. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز