یک آسیب‌شناس:

شاخ‌های اینستاگرام نمی‌توانند به زندگی عادی بازگردند/ جامعه مستاصل در برابر فضای مجازی/ در رفتار با شاخ های اینستاگرام اشتباه شده است

۱۳۹۹/۰۲/۰۹ - ۰۲:۵۹:۴۵
کد خبر: ۹۹۳۷۳۸
شاخ‌های اینستاگرام نمی‌توانند به زندگی عادی بازگردند/ جامعه مستاصل در برابر فضای مجازی/ در رفتار با شاخ های اینستاگرام اشتباه شده است
کوروش محمدی طی هشداری به مسئولین آموزشی کشور گفت: فعالیت شاخ‌های مجازی نشان دهنده نبود خوراک ذهنی و رسانه‌ای مناسب برای نوجوانان در جامعه است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ انتشار محتواهای غیر اخلاقی از سوی شاخ‌های مجازی به یکی از دغدغه‌های جامعه شناسان و کارشناسان آموزش تبدیل شده است. این افراد معتقدند چندین سال است که شاخ‌های مجازی حسابی اسباب دردسر نظام آموزشی شده‌اند از تبلیغ برای نخواندن درس تا انجام رفتارهای نابهنجار در فضای مجازی و تشویق دیگران برای اجرای آن همگی اتفاقات جدیدی است که نیاز به توجه جدی دارد. بنا به مشاهدات صورت گرفته بخش زیادی از مخاطبین این شاخ‌های اینستاگرامی نوجوان هستند و هر روزه محتواهای نامناسب به آن‌ها آموزش داده می‌شود. فارغ از انجام رفتارهای زننده از سوی برخی از این افراد و درخواست‌های غیر اخلاقی، این سوال پیش می‌آید چرا نوجوانان و جوانان از لایوهای بی‌محتوای اینستاگرامی استقبال می‌کنند؟ بر همین اساس جهت بررسی و آسیب‌شناسی این معضل به سراغ کوروش محمدی، متخصص حوزه آسیب‌شناسی، رفتیم. او معتقد است نظام آموزشی کشور به درستی کار خود را انجام نداده و این فضاها می‌تواند زنگ خطری برای آینده کشور باشد.

 زنجیره ارزش‌های جامعه دچار آسیب است

کوروش محمدی، متخصص حوزه آسیب‌شناسی، درباره عملکرد و فعالیت شاخ‌های اینستاگرام در جامعه گفت: نباید نسبت به فعالیت این افراد بی‌تفاوت بود. باید رفتارهای آنها را مورد بررسی قرار داد چراکه آنها بر بخشی از جوانان و نوجوانان جامعه تاثیر می گذارند و طبیعتا الگوی بخشی از جامعه محسوب می‌شوند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: جامعه به جایی رسیده که زنجیره ارزش‌های آن دچار آسیب شده و رفتارهای هیجانی در فضای مجازی بروز می‌کند. شاخ‌های مجازی هم بخشی از این ارزش را طی رفتاری متفاوت با جریان بهنجار جامعه از خود نشان  می‌دهند.

اقدامی در حوزه تعلیم و تربیت نمی‌شود

محمدی گفت: در جامعه ما روی محورهای اساسی تعلیم و تربیت اقدام مناسب انجام نشده، بلکه فضای ارزشی در محدوده تعلیم و تربیت جامعه رها و حوزه تعلیم و تربیت ناکارآمد است بدین ترتیب نتوانسته ارتباط مناسب با نوجوانان و جوانان برقرار کنند. باید پذیرفت که ضعف از ساختارهای اساسی جامعه است.

او با بیان اینکه امروزه خواننده‌ای رپ موازین اخلاقی را رعایت نمی‌کند، گفت: حال این سوال از متولیان حوزه آموزشی جامعه پرسیده می‌شود که تاکنون برای پرکردن این حلقه چه اقداماتی انجام شده است؟ اگر حوزه تعلیم و تربیت بر این باور است که بهترین شیوه‌ها را برای ترویج اخلاق اسلامی و تربیت نوجوان ارزشی در دستور کار داده است باید گفت که این امر در حد ادعاست.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: کارکردهای آموزشی و تربیتی در جامعه و ساختار جامعه‌پذیری فرزندان ما باید توسط حوزه تعلیم و تربیت مدیریت شود.

رفتارهای دوگانه با شاخ های مجازی

محمدی با اشاره به مدیریت این افراد که امروز با عنوان شاخ های اینستاگرام از آن‌ها یاد می‌شود، گفت: در گام نخست مشکلات اساسی رفتارهای حاکمیت با این افراد است  که از یک سو با آن‌ها به عنوان خواننده زیرزمینی رفتار می شود همین فرد بعد از مدتی بر عرشه ناو رفته و ترانه ملی کشور را می‌خواند و در کارناوال‌های اجتماعی حضور پیدا می‌کند.

به گفته او همین فرد بعد از یک مدتی تقبیح شده و از کشور خارج می‌شود.

محمدی اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های این‌گونه افراد، انجام رفتارهای متقابل با جریان حاضر  است که باعث شده در بخشی از جامعه مورد غضب و در بخشی دیگر مورد توجه قرار بگیرند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه همین افراد در یک لایو اینستاگرامی با جذب چهارصد هزار نفر مخاطب رکورد می‌زنند، گفت: این مسئله نشان می‌دهد در برخورد با این افراد اشتباه شده است.

تقبیح رفتار شاخ‌های مجازی در دنیا

این آسیب‌شناس تاکید کرد: اغلب شاخ‌های اینستاگرام عزت و آبروی خود را از دست داده‌اند. این افراد اسباب تامین نیازهای هیجانی بخشی از جامعه شده‌اند و برای رسیدن به اعتبار مجازی تمام ارزش‌های خود را از دست می‌دهند.

محمدی تاکید کرد: شاخ‌های اینستاگرام نمی‌توانند به زندگی عادی بازگردند چون به لحاظ اخلاقی نه تنها مرزهای اخلاقی جامعه ما بلکه از مرزهای اخلاقی جوامع غربی هم عبور کرده‌اند. برای مثال یکی از این افراد  به دلیل رفتارهای سخیف از سوی اینستاگرام حذف می‌شود و این فرد در تمامی دنیا تقبیح و در هیچ نظام اخلاقی جایگاهی ندارد.

این آسیب‌شناس طی هشداری اظهار کرد: این قضیه نبود خوراک ذهنی و رسانه‌ای مناسب برای نوجوانان و جوانان در جامعه را هشدار می‌دهد که باید برای آن فکری کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز